تفاوت لیزر کندلا الکس با دستگاه IPL چیست؟

تاریخ انتشار - ۱۳ تیر ۱۳۹۸

IPL که مخفف نور پالسی شدید است نیز مانند لیزر الکساندرایت توانایی بسیار زیادی برای حذف موهای زائد به مدت طولانی دارد. اما مدت درمان آن بسیار طولانی تر است و بازده آن نیز به اندازه لیزر مو نمی باشد. لیزر موهای زائد با دستگاه لیزر مو الکس روشی است که با کارایی فوق العاده این روزها طرفداران بسیاری پیدا کرده است. می توان گفت که این دو روش از جهاتی با هم مشابه هستند اما حداقل یک تفاوت بسیار مهم در آنها وجود دارد: دستگاه لیزر الکساندرایت از یک لیزر واقعی استفاده می کنند در حالیکه در دستگاه IPL این طور نیست.
همانطور که از نام IPL مشخص است در این دستگاه نوری تولید می شود که وظیفه از بین بردن فولیکول های مو را دارد. درست است که بسیاری از کلینیک های زیبایی، به علت نداشتن تخصص کافی برای استفاده از لیزر کندلا الکس، دستگاه IPL را پیشنهاد می دهند اما این دستگاه موثرترین روش حذف موهای زائد نسبت به تکنولوژی لیزر مو که در حال حاضر در دسترس است؛ نمی باشد. چون IPL برخلاف لیزر، طول موجهای مختلف نور را تولید می کند؛ بیش از 50 درصد از اشعه تولید شده بدون اینکه تاثیری روی فولیکول مو داشته باشد؛ به هدر می رود. در صورتیکه در تکنولوژی لیزر مو الکس، از یک طول موج دقیق و منحصر به فرد با هدف جذب شدن توسط ملانین در فولیکول مو تولید می شود و به همین علت تمام اشعه ای که توسط لیزر الکساندرایت تولید شده به طور کامل توسط فولیکول مو جذب شده و اثر خود را می گذارد.
دستگاه حذف موهای زائد الکساندرایت با طول موج ۷۵۵ نانومتر در کل جهان به عنوان پربازده ترین دستگاه لیزر مو شناخته شده است. دستگاه لیزر کندلا الکس بیشترین تاثیر را روی حذف موهای زائد دارد که یکی از دلایل آن طراحی تجهیزات خنک کننده داخل آن است. تجهیزات خنک کننده موجب می‌شود لیزر بتوانند تقریباً روی انواع پوست های مختلف با بازدهی قابل قبولی، درمان حذف موهای زائد را انجام دهد. بعد از حدود یک دهه تحقیق در مورد دستگاه های IPL مشخص شده است که این دستگاه ها دقت دستگاه های لیزر الکساندرایت را برای حذف موهای زائد ندارند؛ بنابراین بازده دستگاه IPL اصلا قابل مقایسه با دستگاه لیزرکندلا الکس نیست.

تفاوت بین تکنولوژی لیزر و سیستمهای IPL

اصلی ترین تفاوت بین تکنولوژی لیزر و سیستمهای IPL، در طول موج و نتیجه به دست آمده از این دو روش است. حذف موهای زائد با IPL توسط اشعه ای از نور که دارای طول موج های مختلفی است انجام می گیرد. به همین علت فقط بخشی از این طول موج ها که توسط فولیکول مو قابلیت جذب شدن دارند می‌توانند به حذف موهای زائد کمک کنند. اما درصد زیادی از نور تولید شده بدون اینکه جذب شود هدر می رود.
در ظاهر چون هزینه حذف موهای زائد یک جلسه با IPL کمتر است ممکن است برای مشتریان جذابتر باشد اما چون نتیجه نهایی در مقایسه با لیزر قابل قیاس نیست معمولا استقبال چندانی از این روش نمی شود. همچنین حذف مو با IPL نیاز به تعداد جلسات بسیار بیشتری نسبت به لیزر الکساندرایت داشته و در نتیجه هزینه کلی را افزایش می دهد.
برخلاف دستگاه IPL تکنولوژی لیزر الکساندرایت با تولید اشعه ای است که تمام آن دارای طول موج یکسان و دقیق است. این طول موج طوری طراحی شده که فقط توسط ملانین موجود در فولیکول مو جذب می شود و هیچ مقداری از آن نیز هدر نمی رود. این طول موج خاص موجب می شود بازده دستگاه کندلا الکس بسیار بیشتر از IPL باشد. به عنوان مثال تعداد جلسات مورد نیاز برای حذف موهای زائد ناحیه وسیعی مانند کمر با روش لیزر الکساندرایت نصف IPL است و مدت زمان رشد مجدد موها پس از لیزر کامل نیز بسیار طولانی تر از IPL می باشد.
بیان این مطلب خالی از لطف نیست که پس از تکمیل درمان حذف موهای زائد با لیزر کندلا الکس فقط کافیست یک یا دو جلسه در سال برای حفظ نتیجه لیزر به کلینیک مراجعه کنید که در مقایسه با روش های دیگر حذف موهای زائد مانند وکس کردن، اپیلاسیون، بند انداختن و شیو کردن که تقریباً باید هفته ای یکبار انجام شود؛ روش بسیار بهینه و به صرفه ای است. همچنین استفاده از دستگاه کندلا الکس بسیار ایمن تر است چون معمولاً این دستگاه فقط توسط پزشکان متخصص پوست و مو خریداری می شود در صورتی که دستگاه IPL در آرایشگاه ها و مراکز زیبایی که تخصصی هم در این کار ندارند؛ مورد استفاده قرار می گیرد.
لیزر مو الکس فقط یک ماشین نیست بلکه یک سیستم است. لیزر کندلا الکس سری جنتل پرو از لیزر الکساندرایت که با طول موج ۷۵۵ نانومتر کار میکند بهره برده و میتواند موهای زائد را با بهترین کیفیت و به روش کاملا ایمن حذف کند. از مهمترین ویژگی های دستگاه لیزر Candela Alex می توان به موارد زیر اشاره کرد:
جذب موثر توسط ملانین در مقایسه با دستگاه های دیگر مانند دیود یا IPL. جذب انرژی لیزر توسط ملانین در پوست می تواند تاثیر قابل توجهی روی تخریب فولیکول های مو و حذف موهای زائد داشته باشد.
لیزر Alex مدل جنتل لیز می توانند موهای نازک تر و نرم تری را نسبت به روش های دیگر مانند IPL که قادر به حذف آنها نیستند؛ از بین ببرد.
لیزر کندلا الکس نسبت به روش IPL یا دیود نیاز به تعداد جلسات کمتری دارد درحالی که نتیجه آن طولانی مدت تر است.
در دستگاه لیزر Candela Alex از سیستم خنک کننده پوست برای کاهش درد استفاده می شود. این سیستم‌ها به بیماران کمک میکنند که بتوانند درد حین جلسات لیزر مو را به خوبی تحمل کرده و نتیجه بهتری نسبت به روش IPL بگیرند.
چون دستگاه لیزر کندلا الکساندرایت توسط FDA تایید شده است هیچ گونه عارضه جانبی غیرقابل جبران یا بلند مدتی برای بیمار نداشته و در ایمنی کامل بهترین نتیجه را برای حذف موهای زائد بدن ایجاد می کند.
در کلینیک کندلا، از به روزترین دستگاه لیزر کندلا الکساندرایت ۲۰۱۹ سری جنتل پرو که یکی از مشهورترین سازندگان دستگاههای لیزر در جهان است استفاده می کنیم. دستگاه های سری جنتل پرو شرکت کندلا مجهز به سیستم های خنک کننده ای است که موجب راحتی بیشتر بیمار حین لیزر مو شده و احساس درد را به حداقل می رساند. بنابراین اگر به دنبال بهترین روش حذف موهای زائد میگردید دستگاه های IPL را فراموش کرده و درمان خود را با دستگاه لیزر کندلا الکس با پیشرفته ترین تکنولوژی های روز دنیا آغاز کنید.

روش IPL روی پوست چه تاثیری دارد ؟

در روش IPL با ایجاد حرارت توسط نوری که به صورت پالسی ایجاد می شود؛ می توان سلولهای مو تخریب می شود. این دستگاه کاربردهای دیگری مانند بهبود کیفیت پوست صورت، از بین بردن چین و چروک هایی که در اثر پیری یا آفتاب سوختگی ایجاد شده و درمان بیماریهای پوستی نظیر آکنه را نیز دارد.

چطور از IPL برای حذف موهای زائد بدن استفاده میشود؟

دستگاه لیزر مو و همچنین IPL تقریبا بر اساس یک قانون مشابه کار میکنند. هر دوی آنها از انرژی نوری که توسط رنگدانه های مو جذب می‌شود؛ استفاده کرده و با ایجاد حرارت موجب تخریب سلول های مو می شوند. در نتیجه دیگر سلولی داخل پوست وجود ندارد که مو در آن رشد کند. به همین علت استفاده از IPL یا لیزر مو یک روش دائمی حذف موهای زائد است. دستگاه IPL طیف گسترده ای از طول موج نور را تولید می‌کند که چرخه رشد مو را روی لایه بالایی پوست یا همان اپیدرم مختل میکند. تقریبأ میتوان در مدت ۱۲ هفته موی هر ناحیه از بدن را حتی در خانه با دستگاه IPL حذف کرد. برخلاف حذف موهای زائد با IPL، لیزر مو باید حتماً در مطب پزشک و توسط متخصص انجام شود. نحوه حذف موهای زائد با لیزر توسط یک طول موج خاص است. این طیف نور کاملا متمرکز و با هدف مشخص جذب شدن در ملانین مو طراحی شده است. در این دستگاه ها حرارت از طریق نور و جذب شدن توسط ریشه مو ایجاد شده و سلول مو را از بین برده و از رشد مجدد مو در آن جلوگیری می‌کند. دستگاه های IPL نسبت به لیزر الکساندرایت در هر جلسه ارزانتر هستند؛ اما زمان درمان با آنها بیشتر است و نتیجه به دست آمده از آن به اندازه ی لیزر موهای زائد دائمی نیست. هرچند که تبلیغاتی در مورد دستگاه IPL وجود دارد که نسبت به لیزر Candela Alex ایمن‌تر است و درد کمتری دارد و استفاده از آن راحت تر است و می‌توان از آن برای لیزر موهای زائد کل بدن استفاده کرد؛ اما نتایج نهایی نشان می دهد که بازده و کارایی دستگاه کندلا الکس بسیار بیشتر IPL است و به همین علت موجب شده که به عنوان بهترین روش حذف موهای زائد در جهان نسبت به IPL و دیود شناخته شود.

پس از جلسات IPL چقدر طول می کشد بهبود بیابیم؟

 بلافاصله پس از تکمیل جلسات IPL می توانید آرایش کنید اما بهتر است آرایش ناحیه ای که IPL شده را هر چه زودتر تمیز کنیم. به ندرت کبودی هایی در محل IPL مشاهده می شود اما مشاهده کبودی نیاز به یک تا دو هفته زمان برای خوب شدن دارد. در صورتی که برای خال یا جوش از IPL استفاده کرده ایم ممکن است به مدت ۳ تا ۷ روز تیره تر بنظر برسند.

آیا استفاده از IPL برای حذف موهای زائد ایمن است؟

 تکنولوژی که بر پایه IPL طراحی شده معمولاً یک فرایند ایمن است و عاری از هرگونه تشعشعات فرابنفش موثر است که توسط طول موج های زیر ۵۰۰ نانومتر تولید می شود. این تکنولوژی برای اهداف درمانی و زیبایی روی پوست و مو مورد استفاده قرار می گیرد و از جمله کاربردهای آن می توان به حذف موهای زائد جوانسازی پوست و مو و درمان بیماری‌های پوستی مانند آکنه اشاره کرد.

حذف موهای زائد با دستگاه IPL چگونه است؟

 استفاده از دستگاه IPL برای حذف موهای زائد تقریبا آسان است. پیش از جلسه لیزر باید ناحیه مورد نظر را شیو کنید تا مطمئن شوید که چرخه رشد موها برای تعداد کمی از موهایی که در جلسات قبلی ظاهر نشده اند؛ کامل انجام می گیرد. IPL روی پوست شما تابیده شده و تکنولوژی طراحی شده برای آن نوع پوست شما را تشخیص می دهد. سپس اگر پوست شما برای درمان با IPL مناسب باشد؛ نور سفید رنگی در ناحیه ای که می خواهید موهای خود را حذف کنید تابیده می شود. برای حذف موهای زائد، نواحی وسیع تری مانند پاها و بازوها توسط IPL باید زمان زیادی صرف کنید چون IPL تقریبا روی تک تک موها تاثیر گذاشته و پس از تخریب سلولهای موی مورد نظر باید موها توسط وسیله ای مانند موچین از جای خود خارج شود. به همین علت استفاده از آی پی برای نواحی کوچکتری مانند پشت لب مناسب تر است.

آیا دستگاه لیزر الکساندرایت بهتر از IPL است؟

لیزر و IPL هر دو از متداولترین روش های حذف موهای زائد هستند که به از بین بردن موها و عدم بازگشت مجدد آنها کمک می کند. از لحاظ عملکرد، چون لیزر یک طول موج خاص را که دقیقا توسط فولیکول مو جذب می شود؛ تولید می کند در حالی که IPL طیف گسترده‌ای از طول موج ها را تولید کرده که فقط بخشی از آن توسط فولیکول مو جذب می شود؛  بنابراین لیزر مو الکساندرایت کارایی بیشتری دارد. از طرفی IPL تقریباً شبیه لامپ، نور تولید میکند و به همین علت ارزان تر است.

 آیا دستگاه لیزر YAG بهتر از IPL است؟

 به طور کلی می توان گفت اثر لیزر YAG روی افرادی که پوست های بسیار تیره ای دارند؛ قابل توجه تر از IPL است. لیزر YAG و IPL هر دو طول موج های بلند را تولید می‌کنند و برای حذف موهای زائد روی پوست های تیره مناسبند اما چون لیزر YAG فقط یک نوع طول موج خاص را با تمرکز بالا تولید می کند؛ بازدهی آن نسبت به IPL به مراتب بیشتر است.

آیا لیزر IPL ایمن تر از لیزر کندلا الکس است؟

 روش حذف موهای زائد با  IPL تقریبا مانند لیزر کندلا الکس ایمن و تقریبا دائمیست اما به اندازه لیزر مو محبوب نیست. دلیل اینکه میلیون ها نفر در سراسر جهان در حال استفاده از لیزر کندلا الکس هستند؛ حذف موهای زائد کندلا الکس با تنظمات حرارت و سیستم خنک کننده است. به همین علت استفاده از آن نسبت به روش های دیگر ایمن تر است. 



مشاوره رایگان

نظرات کاربران

  • 1399/06/30
    0 0

    چگونه ازipl برای جوان سازی ولک وخال استفاده کنیم؟؟

    • 1399/06/30
      0 0

      سلام تو دفترچه راهنماش باید نوشته شده باشه.

  • 1399/06/30
    0 0

    سه تا برنامه داره ipl .Sr,he ar کاربرد این برنامه هاکه تغییر رنگ نور داره چیه ؟؟؟

    • 1399/06/30
      0 0

      سلام بهتره از مرکزی که تهیه کردید بپرسید یا از تو دفترچش ببینید

  • 1399/06/31
    0 0

    سلام من دیروز لیزر داشتم نمیدونم دقیقا دستگاهشون چی بوده؟ قبلش هیچ پماد بی حسی نداشتم ولی خودشون حین لیزر یه نوع ژل میزدن روی بدنم شما میدونین این روش مختص کدوم دستگاهه؟

    • 1399/06/31
      0 0

      سلام متاستفانه نمیشه اینطوری نوع دستگاه رو تشخیص داد دستگاه های زیادی هستند که روش لیزرشون به این صورته.

  • 1399/08/13
    0 0

    سلام خسته نباشید بهترین دستگاه برای لیزر پس الکساندرایت کندلا جنتلمن پرومکس هستش؟

    • 1399/08/20
      0 0

      سلام اگه دستگاه به درستی انتخاب بشه و اپراتور با تجربه باشه هر دستگاهی تاثیر خوبی داره اما بله معمولا کندلا نتیجه دهی بهتری داره.

  • 1399/09/23
    0 0

    سلام خسته نباشید ببخشید من الان چهار جلسه هست میرم لیزر دستگاهش هم iplهست ایا تاچند جلسه برم دیگه نیاز نیست.؟؟؟ اخه شنیدم میگن جواب نمیده این دستگاه ایا راسته؟؟؟

    • 1399/09/23
      0 0

      سلام نمیشه کلی نظر داد. اما حداقل 8-6 جلسه باید برید بعدشم واسه شارژ باید برید.

  • 1400/02/06
    0 0

    ببخشین اسم دستگاه لیزر سان شاین بود و اول کلی ژل زدن سوالم این هست که روی خال هایم هم ژل زدن ،برای خال ضرر دارد؟از کجا بدونم خال هایم آسبب دیده یا نه؟ممنون

  • 1400/04/12
    0 0

    ببخشید بین دستگاه کندلا وiplبرای استفاده خانگی کدوم بهتره؟؟؟

  • 1400/05/08
    0 0

    سلام .از توضیحاتتون متوجه شدم که کندولا را برای پزشکان عمومی نمیدهند؟همسرم پزشک عمومی دستگاه ای پی ال همیلت المان گرفتن اگه بخواهیم الکسارایت بگیرم نمیشه؟

  • 1400/11/23
    0 0

    سلام خسته نباشید من دستگاه لیزر IPL رو خریدم اما بروشور رو از داخل پک برداشتن نمی دونم چطور باید تعداد شات هارو شارژ کنم میشه لطفا راهنماییم کنین

  • 1401/08/19
    0 0

    آیا دستگاه ipl موهای زائد را که طی ۸و یا۹ جلسه که از بین برد چقدر زمان میبرد دوباره موها برسند

نظر خود را درباره مطلب بالا بیان کنید