مقایسه لیزر دیود با لیزر الکساندرایت: کدام یک عملکرد بهتری دارند؟

تاریخ انتشار - ۱۵ تیر ۱۳۹۸

 با ظهور تکنولوژی حذف موهای زائد با لیزر و پیشرفت سریع و فوق العاده آن، تکنیک های جدید و انواع لیزر های مختلف به بازار عرضه شدند. هر دو لیزر الکساندرایت و دیود کاربرد گسترده ای جهت حذف موهای زائد دارند تا مدتی قبل، تکنولوژی لیزر دیود کمی جدیدتر از لیزر الکساندرایت بود اما با عرضه لیزر کندلا الکساندرایت ۲۰۱۹ استفاده از لیزر دیود با عدم استقبال قابل توجهی روبرو شد. البته تمام متخصصان پوست و مو از یک نوع لیزر استفاده نمی کنند اما بهتر است هنگام انتخاب نوع دستگاه لیزر تحقیقات گسترده ای انجام دهید تا بتوانید بهترین دستگاه لیزر مو را مطابق با رنگ پوست و موی خود انتخاب کنید.
طبق تجربه افرادی که از لیزر الکساندرایت و لیزر دیود استفاده کرده‌اند؛ انتخاب مرکز درمانی و متخصص انجام لیزر از انتخاب نوع دستگاه لیزر که الکساندرایت باشد یا دیود مهم تر بود چون حذف موهای زائد با هر دو دستگاه لیزر کندلا الکس یا لیزر دیود باید توسط متخصص مجرب و در کلینیک های تخصصی انجام گیرد. با مراجعه به کلینیک لیزر کندلا می توانید از انتخاب متخصص و نوع دستگاه لیزر موی مناسب خود اطمینان کامل داشته باشید. برخی از بیماران همچنین اشاره کردند که در برخی از مراکز درمانی هر بار که برای لیزر مراجعه می‌کردند اپراتور متفاوتی بسته به ساعتی که وارد مرکز می شدند آنها را لیزر درمانی می کرد و چون اطمینان کردن به افراد مختلف برای آنها مشکل بود از ادامه لیزر موها زائد خود پشیمان شدند. اما چون در کلینیک لیزر  کندلا در تمام جلسات لیزر یک بیمار فقط با یک متخصص برنامه ریزی می شود؛ مراجعین با مشاهده نتیجه لیزر در هر جلسه اطمینان بیشتری به متخصص خود پیدا می کنند و لیزر مو را تا کامل شدن پکیج رها نمی کنند.
در این مقاله قصد داریم لیزر الکساندرایت و لیزر دیود را با توجه به نتایجی که از مطالعات تجربی به دست آمده با هم مقایسه کرده و مشخص کنیم عملکرد کدام یک بهتر است:

لیزر دیود

لیزر دیود با طول موج ۸۰۰ یا ۸۱۰ نانومتر کار می کند و چون طول موج آن نسبت به لیزر الکساندرایت بیشتر است نفوذ بیشتری داخل پوست دارد و جذب ملانین اپیدرم پوست نمی‌شود؛ بنابراین مستقیماً فولیکول‌های مو را هدف قرار می‌دهد. از لحاظ تئوری هرچه طول موج لیزر مو بلندتر باشد آسیبی که به پوست می رساند و تغییراتی که در رنگدانه پوست ایجاد می کند؛ کمتر است. از لیزر دیود می توان مانند لیزر کندلا الکس برای موهای تیره و ضخیم و نواحی وسیع بدن یا حساس مانند کمر و بیکینی استفاده کرد.

لیزر الکساندرایت

 لیزر الکساندرایت با طول موج ۷۵۵ نانومتر کار می کند که طول موج آن کمی از لیزر دیود کوتاهتر است به همین علت بازدهی آن برای حذف موهای زائد روی پوست نوع ۱ تا ۴ بسیار بیشتر است. هرچه طول موج کوتاه تر باشد اثر آن روی پوست های روشن تر بیشتر از پوست های تیره است و هرچه قطر لکه بزرگتر باشد مانند لیزر کندلا الکس که بیشترین قطر لکه حدود ۱۶ میلیمتر را دارد؛ موی زائد سطح وسیع تری از بدن در مدت کوتاهتری از بین می رود. به همین علت لیزر کندلا الکس بهترین گزینه برای حذف موهای زائد نواحی وسیع بدن مانند کمر یا پاها است. چون در حال حاضر لیزر کندلا الکس تنها دستگاهی است که تاییدیه FDA را با هدف حذف موهای زائد دارد؛ اکثر پزشکان متخصص از این دستگاه استفاده می کنند. درمان با لیزر کندلا الکساندرایت با توجه به رنگ مو و رنگ پوست می‌تواند به طور قابل‌توجهی به کاهش موهای زائد کمک کند.
نتیجه مطالعات بر اساس عملکرد لیزر الکساندرایت و لیزر دیود نشان می دهد که نتیجه نهایی لیزر مو با دستگاه کندلا الکس روی پوست های روشن بسیار بهتر از لیزر دیود است. همچنین از لحاظ عوارض جانبی طبق تحقیقات انجام گرفته لیزر دیود آسیب بیشتری نسبت به لیزر الکساندرایت در هر پالس لیزر به پوست وارد می کند. احساس دردی که توسط لیزر دیود گزارش شده نیز بیشتر از لیزر کندلا الکس می باشد با وجود اینکه بازده این دو روش تقریبا یکسان تخمین زده شده اما رضایت استفاده کنندگان و نتایج حذف موهای زائد با لیزر کندلا الکس در بلند مدت قابل توجه تر است.
نتیجه حذف موهای زائد در بلند مدت حدود ۱۲ ماه بعد از پایان لیزر مشخص شده است که درصد موفقیت لیزر الکساندرایت ۵ درصد بیشتر از لیزر دیود است. برای بیشتر بیماران ۴ جلسه درمان برای حذف موی هر ناحیه از بدن با لیزر الکساندرایت حدود ۹۰ درصد کاهش رشد موها را طی ۱۲ ماه نشان میدهد. در صورتی که درصد کاهش رشد موها با لیزر دیود در همین مدت حدود ۸۵ درصد است.
دلیل عملکرد بهتر لیزر کندلا الکس می‌تواند قطر لکه بزرگتر آن (حدود ۱۶ میلی متر) باشد که در کنار استفاده از تجهیزاتی مانند تنظیم قدرت، تناوب پالس ها و تجهیزات سیستم های خنک کننده به عملکرد هرچه بهتر این دستگاه لیزر مو کمک میکند.

مشکلات و عوارض لیزر دیود و لیزر الکساندرایت

 طبق مطالعات انجام گرفته عوارض جانبی لیزر دیود در افرادی که حذف موهای زائد کل بدن خود را انجام داده اند حدود سه برابر بیشتر از لیزر الکساندرایت بوده است. البته تمام این عوارض جانبی کوتاه مدت بوده و طی ۶ ماه پس از انجام لیزر به طور کامل از بین رفته اند. برخی از عوارض جانبی پس از حذف موهای زائد با استفاده از تمامی دستگاه های لیزر مشاهده می‌شوند اما نتایج نشان می دهد شدت این عوارض جانبی پس از لیزر دیود نسبت به لیزر کندلا الکس بسیار بیشتر بوده است.

معایب لیزر دیود 

1. طول موج دیود روی همان نوع پوست و مویی که لیزر الکساندرایت نیز موثر است به کار می رود. اما تاثیر آن روی موهای روشن تر به اندازه لیزر کندلا الکس نیست. 
2. نوع پوست تاثیر بسیار زیادی در میزان عملکرد لیزر دیود دارد فقط می توان گفت چون طول موج لیزر دیود کمی بیشتر از لیزر الکساندرایت است احتمالا روی موهایی که ضخیم تر هستند و پوست هایی که تیره تر هستند؛ بهتر جواب می دهد و برای آنها ایمن تر است. اما استفاده از لیزر دیود برای پوستهای خیلی تیره اصلاً توصیه نمی شود بلکه به جای آن باید از لیزر کندلا Nd:YAG با طول موج ۱۰۶۴ نانومتر استفاده کرد.
3. قطر لکه لیزر دیود بسیار کوچکتر از قطر لکه لیزر الکساندرایت است و به همین علت استفاده از آن در نواحی وسیع بدن مانند کمری یا پاها نیاز به صرف وقت زیادی دارد. لیزرهای دیودی جدید دارای قطری حدود ۹ میلیمتر هستند و تقریباً سرعت آنها نسبت به مدل های قبلی دو برابر شده است اما باز هم به اندازه لیزر Candela Alex با قطر لک ۱۶ میلیمتر سریع نیستند.
4. برای خنک کردن پوست توسط لیزر دیود از یک سری تماسی خنک کننده استفاده شده است اما این سیستم که از اسپری گاز کریوژن به‌ عنوان خنک کننده قبل از پالس لیزر استفاده میکنند مانند سیستم خنک کننده مشابه با طراحی خاص که در دستگاه GentleLase کندلا سری جنتل پرو استفاده می‌شود در کاهش درد بیمار نقش موثری نداردب. به طور کلی تماس با پوست و کنترل آن در لیزر دیود برای حذف موهای زائد به راحتی لیزر الکساندرایت نیست.
5. انرژی پایین لیزر دیود ممکن است ریسک افزایش رشد موها پس از انجام لیزر که  paradoxical hypertrichosis نامیده می شود؛ را بیشتر کند.

مزایای لیزر کندلا الکساندرایت نسبت به لیزر دیود چیست؟

لیزر کندلا الکس با طول موج ۷۵۵ مانومتر طول موج کوتاه تری نسبت به لیزر دیود دارد به همین علت اثر آن برای حذف موهای زائد روی پوست های نوع ۱ تا ۴ بسیار بیشتر است. چون هرچه طول موج کوتاه تر باشد عملکرد لیزر روی پوست های روشن تر بسیار بهتر است.
مهمترین مزیت لیزر کندلا الکس به لیزر دیود سیستم خنک کننده آن با طراحی خاص است که با تنظیمات دستی در دو حالت اسپری کریوژنی و دمیدن هوای خنک می تواند مورد استفاده قرار گیرد. در اسپری کریوژن که تاثیر بسیار بیشتری در خنک کردن پوست و کاهش درد دارد؛ ابتدا کریوژن به صورت مایع در دمای بسیار پایین از نازل خارج شده و روی پوست تبخیر می شود و این روش اثر قابل توجهی روی راحت‌تر انجام گرفتن حذف موهای زائد با لیزر کندلا الکس دارد.
قطر لکه لیزر Candela Alex حدود ۶۸ درصد بزرگتر از قطر لکه لیزر دیود است. در نتیجه حذف موهای زائد با لیزر کندلا الکساندرایت بسیار سریعتر از لیزر دیود انجام می گیرد. به همین علت مدت زمان درمان برای یک ناحیه مشخص از بدن توسط لیزر کندلا الکس بسیار کوتاه تر از لیزر دیود است و تعداد جلسه  مورد نیاز نیز نسبت لیزر دیود بسیار کمتر است.
لیزر دیود روی برخی از انواع موها به اندازه لیزر الکساندرایت موثر نیست. دستگاه GentleLase کندلا سری جنتل پرو می ‌تواند روی پوستهای روشن که موهای نرمی نیز دارند تاثیر قابل توجهی بگذارد در صورتی که تاثیر لیزر دیود بیشتر روی پوست های کمی تیره تر و موهای زبر است.
چون تعداد جلسات مورد نیاز برای حذف موهای زائد یک ناحیه از بدن با لیزر دیود بیشتر از لیزر کندلا الکس است بنابراین هزینه لیزر مو با این دستگاه  نیز بیشتر است. بدیهی است که استفاده از دستگاه لیزر کندلا الکساندرایت مقرون به صرفه تر است.
دستگاه GentleLase کندلا سری جنتل پرو که در کلینیک لیزر کندلا در مورد استفاده قرار می گیرد؛ به عنوان موثرترین و ایمن ترین دستگاه  لیزر حذف موهای زائد شناخته شده است. می توانید برای آشنایی بیشتر با دستگاه لیزر کندلا الکس سایر مقالات این سایت را مطالعه نمایید.

آیا استفاده از لیزر دیود موثر است؟

 لیزر دیود کاملا ایمن است و بازدهی آن برای کاهش یا حذف موهای زائد نیز قابل قبول است. ممکن است چند عارضه جانبی مربوط به از بین رفتن رنگدانه های پوست پس از لیزر دیود مشاهده شود که البته طی چند روز از بین میرود. می توان گفت لیزر دیود یکی از بهترین روشهای حذف موهای زائد برای انواع پوست هاست و معمولاً برای افرادی که نوع پوست آنها بین ۱ تا ۴ است مناسب می باشد.

آیا حذف موهای زائد با لیزر دیو درد دارد؟

 برخی از انواع لیزرهای دیود دردناک هستند و البته استفاده از آنها بسیار زمان بر است و هزینه بسیار بالایی را نیز در بر می گیرد. به همین علت است که استفاده از لیزر کندلا الکس ۲۰۱۹ مدل GentleLase سری جنتل پرو در حال حاضر به عنوان بهترین جایگزین لیزر دیود معرفی شده است که به علت مجهز بودن به سیستم های خنک کننده درد حین لیزر را به شدت کاهش داده و رضایت اکثر استفاده کنندگان را جلب کرده است.

برای حذف موهای زائد در پوست های تیره و متوسط لیزر الکساندرایت بهتر است یا لیزر دیود؟ 

از نظر متخصصان لیزر الکساندرایت برای اکثر افراد گزینه مناسب تری نسبت به لیزر دیود است. اما گاهی اوقات برای بیمارانی که پوست تیره تری دارند برای پیشگیری از ایجاد سوختگی و مشکلات متعاقب لیزر مو ممکن است استفاده از لیزر کندلا یگ  یا لیزر دیود توصیه شود. لیزر الکساندرایت و لیزر دیود را می توان تقریباً روی پوست هایی از نوع ۱ تا ۴ استفاده کرد و نتیجه به دست آمده از آن ها نیز تقریباً یکسان است. اما در حال حاضر تنها گزینه موجود برای افرادی که پوست تیره دارند لیزر کندلا یگ است ولی نمی توان از آن برای افرادی که پوست روشنی دارند استفاده کرد. چون طول موج لیزر دیود کمی بیشتر از لیزر کندلا الکس برخی از متخصصان توصیه می‌کنند که نواحی حساس مانند بیکینی را با این دستگاه لیزر کنید.


مشاوره رایگان

نظر خود را درباره مطلب بالا بیان کنید