لیزر چیست؟

تاریخ انتشار - ۱۱ شهریور ۱۳۹۸

لیزر وسیله ای است که از طریق یک فرآیند تقویت نوری، پرتوی از نور منسجم ساطع می کند. انواع مختلفی از لیزرها از جمله لیزرهای گازی، لیزرهای فیبر، لیزرهای حالت جامد، لیزرهای رنگی، لیزرهای دیود و لیزرهای برقی وجود دارد. همه این انواع لیزر از یک مجموعه اساسی از اجزا تشکیل شده اند.

از فناوری لیزر برای چه کارهایی استفاده می شود؟

لیزرها جزئی از بسیاری از محصولاتی هستند که هر روز از آنها استفاده می کنیم. محصولات مصرفی مانند پخش کننده های DVD برای خواندن اطلاعات مربوط به دیسک ها به فناوری لیزر متکی هستند. اسکنر بارکد برای پردازش اطلاعات از لیزرها استفاده می کند. لیزر همچنین در بسیاری از روشهای جراحی مانند عمل جراحی چشم لیزیک مورد استفاده قرار می گیرد. در ساخت و تولید محصولات متفاوت، از لیزرها برای برش ، حکاکی و سوراخ کردن طیف گسترده ای از مواد استفاده می شود.
کاربردهای زیادی برای فناوری لیزر از جمله موارد زیر وجود دارد:
اندازه گیری فواصل به کمک لیزر
پردازش اطلاعات( (DVD و Blu-ray))
اسکنر بارکد
تصویربرداری هولوگرافی
طیف سنجی با لیزر
پردازش مواد با لیزر
             برش زدن
             حکاکی
             سوراخ کردن
             علامت گذاری
             اصلاح سطح مواد

تاریخچه فناوری لیزر

فناوری لیزر با آلبرت انیشتین در اوایل دهه 1900 آغاز شد. این فناوری بیشتر در سال 1960 شکل گرفت که اولین لیزر در آزمایشگاههای تحقیقاتی هیوز ساخته شد. برای دیدن تکامل فناوری لیزر، جدول زمانی زیر را دنبال کنید.
1917
آلبرت انیشتین هنگام پیش بینی پدیده " گسیل تحریکی تشعشعات الکترومغناطیسی"، که پایه ای برای عملکرد همه لیزرها است ، اساس فناوری لیزر را پایه گذاری میکند.
1939
Valentin Fabrikant استفاده از گسیل تحریکی تشعشعات الکترومغناطیسی را برای تقویت تشعشع تئوریزه می کند.
1950
چارلز تونز، نیکولای باسوف و الکساندر پروخوروف تئوری کوانتومی گسیل تحریکی تشعشعات الکترومغناطیسی را توسعه می دهند و انتشار تحریک شده مایکروویوها را نشان می دهند. آنها بعداً برای این کار ارزشمند جایزه نوبل فیزیک دریافت می کنند.
1959
گوردون گولد، دانشجوی فارغ التحصیل دانشگاه کلمبیا پیشنهاد می کند که از گسیل تحریکی تشعشعات الکترومغناطیسیمی توان برای تقویت نور استفاده کرد. او یک تشدید کننده نوری را توصیف می کند که می تواند یک پرتوی باریک از نور منسجم ایجاد کند، و آن را LASER که مخفف "تقویت نور توسط انتشار تحریک شده تابش" است، می نامد.
1960
تئودور میمن اولین نمونه اولیه لیزر را در آزمایشگاه های تحقیقاتی هیوز در مالیبو ، کالیفرنیا می سازد. این لیزر از یاقوت مصنوعی به عنوان محیط فعال استفاده می کند و پرتوی قرمز نور با طول موج 694.3 نانومتر منتشر می کند. اولین کاربرد لیزر یاقوت برای بردیاب های نظامی بود و به دلیل قدرت بالای خود هنوز از نظر تجاری برای ایجاد سوراخ در الماس استفاده می شود.
1963
لیزر کربن دی اکسید (CO2) توسط Kumar Patel در AT&T Bell Labs تولید شد. لیزر CO2 نسبت به لیزر یاقوت هزینه بسیار کمتری دارد و راندمان بالاتری نیز دارد. این فاکتورها بیش از 50 سال است که آن را به محبوب ترین نوع لیزر صنعتی تبدیل کرده اند.

تحولات لیزر

دهه 1960
اولین لیزر CO2 که در سال 1964 تولید شد، دارای توان تنها یک میلی وات بود. در سال 1967، ساخت لیزرهای CO2 با توان بیش از 1000 وات امکان پذیر بود. اولین کاربرد تجاری پردازش مواد لیزر در ماه مه سال 1967 بود که پیتر هولدکروفت از مؤسسه جوشکاریدر کمبریج، انگلستان از یک پرتوی لیزر CO2 با کمک اکسیژن برای برش ورق فولادی به ضخامت 1 میلی متر استفاده کرد.
دهه 1970
ادامه تصفیه لیزرهای CO2 و توسعه انواع جدید لیزرهای کاربردی در اولین برنامه های Laser Machines اولین سیستم لیزر 2 محوره در سال 1975 توسط لیزر کار A.G توسعه داده شد. اولین برنامه های کاربردی توسط خودروسازان و سازندگان هواپیما که در حال کشف ارزش لیزرهای برش و جوش فلز بودند ، هدایت می شدند.

دهه 1980

معرفی لیزرهای کوچک و ارزان مانند لیزر دال کربن دی اکسید، در دوره جدید "پردازش مواد به لیزر" به وجود آمد. برنامه های کاربردی از برش و جوش فلز، تا پردازش مواد آلی مانند پلاستیک ، لاستیک و فوم گسترش یافته اند.

لیزر موهای زائد

یکی از کاربردهای لیزرها، از بین بردن موهای زائد است. اگر از اصلاح، موچین یا اپیلاسیون برای از بین بردن موهای زائد راضی نیستید، لیزر موهای زائد ممکن است گزینه ای باشد که باید در نظر بگیرید. لیزر نور بسیار متمرکزی به فولیکولهای مو می تاباند. رنگدانه در فولیکول ها نور را جذب می کنند که این اتفاق باعث از بین رفتن موها میشود.

فواید لیزر موهای زائد

لیزر برای از بین بردن موهای ناخواسته از صورت ، پا ، بازو ، زیر بغل ، خط بیکینی و مناطق دیگر کاربرد دارد. فواید آن عبارتند از:
دقت: لیزرها می توانند موهای تیره و درشت را به طور انتخابی هدف قرار دهند در حالی که به پوست اطراف آن آسیب نرسانند.
سرعت: هر پالس لیزر کسری از ثانیه طول می کشد و می تواند موهای زیادی را همزمان پوشش دهد. نواحی کوچک مانند لب فوقانی در کمتر از یک دقیقه قابل درمان هستند و مناطق بزرگ مانند پشت یا پاها ممکن است تا یک ساعت طول بکشد.
نتایج قابل پیش بینی: بیشتر بیماران بعد از متوسط سه تا هفت جلسه کاملا موهای زائد خود را از دست میدهند.
 5 نوع لیزر برای موهای زائد 
احتمالاً شنیده اید که لیزر موهای زائد هنگام خلاص شدن از شر مو، می تواند معجزه آسا باشد. آنچه اکثر ما نشنیده ایم اینست که فقط یک نوع لیزر وجود ندارد - پنج نوع مختلف لیزر وجود دارد.  در زیر به زبان ساده، توضیح داده میشود که هر یک از آنها برای چه کاری استفاده میشوند تا به شما کمک کند لیزر مناسب برای خود را پیدا کنید:

 IPL: برای پوست های روشن و موهای سبک مناسب است

از نظر فنی، IPL (یا درمان نور پالس شدید) لیزر نیست. اما این یکی از پرطرفدارترین انواع رفع موهای زائد سبک است. در حالی که لیزرها یک پرتوی واحد از نور را منتشر می کنند، IPL طیف کاملی را انتشار میدهد. از آنجایی که از لیزر قدرت کمتری برخوردار است، می تواند اثربخشی کمتری داشته باشد، به همین دلیل برای موهای نازک تر بهتر است. همچنین اگر در مضیقه بودجه هستید، اغلب کمی ارزان تر است.

Alexandrite: برای پوست روشن تا سبزه بهترین انتخاب است.

Alexandrite طول موج کمی کوتاه تر از Nd:YAG دارد. همچنین سرعت تکرار سریعی دارد و ناحیه وسیعی را پوشش میدهد، بنابراین برای هدف قرار دادن تکه های بزرگ از موهای زائد - مانند پاهای شما - مناسب است.
.

Nd: YAG برای پوست تیره مناسب است.

Nd: YAG  یک لیزر موهای زائد برای پوست های تیره است. این لیزرطول موج های مادون قرمز بیشتری دارد که ملانین موجود در پوست شما را نادیده می گیرند و به جای آن مستقیماً به دنبال فولیکول های مو می روند.

دیود: برای اکثر رنگ های پوست مناسب است

در طیف وسیعی از طول موج ها کار می کند. تکنسین شما آن را به طول موج کاملی برای مو و پوست شما تنظیم می کند. به گفته این ، اگر تن پوست روشن و متوسط داشته باشید ، بهتر عمل می کند.

لیزر یاقوتی: بهترین برای پوست لطیف

روبی اولین لیزری بود که برای رفع موی زائد بدن طراحی شده بود. میزان بالایی از جذب ملانین دارد، بنابراین روی موهای صاف و نازک نیز کار می کند. هرچه پوست شما روشن تر باشد، بهتر است زیرا می تواند باعث تغییر رنگ در پوست های تیره شود. شما معمولاً 24 ساعت قبل از قرار ملاقات تست پچ می گیرید، بنابراین می دانید که قبل از ادامه مراحل لیزر مناسب را انتخاب کرده اید.

لیزر الکساندریت

لیزر alexandrite یک لیزر حالت جامد است که از سنگهای قیمتی به نام alexandrite استفاده می کند. لیزر alexandrite (chrysoberyl [BeAl2O4] که با یون های کروم [Cr3 +] دوپ شده است) یک سیستم لیزر تجاری در دسترس برای کاربردهای پزشکی است. طول موج اصلی آن 752 نانومتر است و دامنه تنظیم از 710 تا 820 نانومتر در شرایط کار بهینه دارد. کریستال بتا بورات باریم β-BaB2O برای ایجاد فرکانس دوبرابر و تبدیل طول موج از 752 به 376 نانومتر استفاده می شود. در این طول موج، جذب خوبی در آب و هیدروکسی آپاتیت وجود دارد که ممکن است برای تهیه بافت سخت دندان مورد استفاده قرار گیرد.

لیزر الکساندریت چیست؟

لیزر Alexandrite نوعی از لیزر است که از طریق یک کریستال الکساندریت نور پر انرژی تولید می کند. با عبور نور از بلور الکساندریت ، یک پرتوی نور 755 نانومتری طول تولید می شود.
توجه: طول پرتو نور تعیین می کند که لیزر تا چه حد به پوست نفوذ می کند.
رنگ نور این لیزر قرمز است.
Alexandrite Lasers را می توان در حالت تعویض Q تنظیم کرد، که باعث می شود لیزر یک پرتوی پر انرژی از نور در پالس های کوتاه تولید کند. این همان چیزی است که باعث می شود روی موهای زائد تاثیرگذار باشد.
علاوه بر رفع موهای زائد، از لیزر Alexandrite برای موارد زیر استفاده می شود:
       درمان لکه های به وجود آمده بر اثر سن
       درمان واریس
       درمان علائم عروقی
       پاک کردن تتو

تفاوت آن با سایر لیزرها چیست؟

گذشته از رنگ، طول موج نور تنها چیزی است که در لیزرهای متفاوت تغییر می کند. به عنوان مثال، لیزر Alexandrite یک پرتوی قرمز از نور ساطع می کند که 755 نانومتر است. از طرف دیگر، یک لیزر دیود، یک پرتوی لیزر 810 نانومتری ساطع می کند و یک لیزر YAG از پرتویی با طول موج 1064 نانومتر استفاده می کند.


نوع لیزر
طول موج (نانومتر)

Argon
۴۸۸ - ۵۱۴.۵  دیگر برای موهای زائد استفاده نمی شود - دستگاه برای رفع مو ناکارآمد بود
لیزر یاقوتی
۶۴۹.۳
موثر و بی خطر برای بیماران دارای پوست روشن است
Alexandrite
۷۵۵
ایمن و مؤثر بر روی انواع پوست (از 1-7 در مقیاس فیتزپاتریک)
لیزر دیود
۸۱۰
موثر بر روی پوست روشن تا متوسط  ( از 1-5 در مقیاس فیتزپاتریک)
Nd:YAG
۱۰۶۴
به طور خاص برای انواع پوست تیره تر ساخته شده است ، هرچند در انواع پوست موثر است
Intense Pulsed Light (IPL)
۵۰۰-۱۲۰۰
برای پوست های روشن و متوسط (این دستگاه در واقع لیزر نیست اما هنوز هم برای رفع مو استفاده می شود)
فواید لیزر الکساندریت
این لیزر برای استفاده با انواع مو و پوست موثرترین لیزر محسوب می شود، زیرا این لیزر به اندازه سایر لیزرها روی پوست های تیره تر تأثیر نمی گذارد. مانند سایر لیزرها، بر روی پوستهای سفید و بسیار روشن بهتر کار میکند و ثابت شده است که می تواند روی موهای نازک و لطیف که بسیاری از انواع دیگر لیزر قادر به از بین بردن آن نیستند، تاثیر بگذارد.
طول موج نور ساطع شده از لیزر Alexandrite به راحتی توسط ملانین (سلول های رنگدانه) در موهای شما جذب می شود و این باعث می شود آن سلول ها گرم شوند و در نهایت از بین بروند.
توجه: برای انواع پوست بسیار تیره بهترین گزینه لیزر Nd: YAG است زیرا طول اضافی پرتو بدون تأثیر در رنگدانه های پوست به فولیکول های مو نفوذ می کند.

میزان تاثیرگذاری لیزر الکساندریت

با استفاده از لیزر Alexandrite میزان رفع موهای زائد تقریبا تا 70٪ بعد از تعداد جلسات توصیه شده برای درمان – که معمولاً بین 6 تا 8 جلسه برای موهای نازک تر یا 8 تا 12 جلسه برای موهای ضخیم تر و تیره تر است – گزارش شده است.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اثربخشی در کاهش مو، به مطالعات بالینی مراجعه کنید.
همچنین سریعترین لیزر محسوب می شود و موهای زیادی را در جلسات کمتری از بین می برد. برای مراجعه کنندگانی که به رفع موهای زائد نواحی بزرگتر بدن (مانند معده، قفسه سینه، پشت، شانه ها یا پاها) علاقه مند هستند، اغلب استفاده از لیزر Alexandrite توصیه می شود.
Alexandrite Lasers یکی از تنها لیزرهایی است که برای درمان hypertrichosis (سندروم گرگینه: بیماری ای که ویژگی آن رشد زیاد مو روی همه سطوح بدن است) توصیه می شود، این بیماری همچنین به عنوان "سندرم آمبرا" نیز شناخته می شود.




مشاوره رایگان

نظر خود را درباره مطلب بالا بیان کنید