آیا حذف موهای زائد با لیزر کندلا الکساندرایت ضرری دارد؟

تاریخ انتشار - ۱۳ شهریور ۱۳۹۸

اکثر افرادی که از لیزر مو کندلا الکس استفاده می کنند دریافتند که لیزر موهای زائد ایمن و به خوبی قابل تحمل است. به نظر نمی رسد خطرات بهداشتی دراز مدت در رابطه با این روش وجود داشته باشد. معمولاً عوارض لیزر موقتی است، بنابراین در صورت قطع درمان، اثر دائمی ندارد.
با این حال، برخی از افراد ممکن است بعد از لیزر موهای زائد، عوارض جانبی جزئی را تجربه کنند. افراد باید از متخصص پوست خود بخواهند که قبل از انجام این کار روی قسمت وسیعی از پوست، چگونگی واکنش یک لکه کوچک از پوست به درمان را آزمایش کند. افرادی که مایل به درمان با لیزر موهای زائد هستند، باید همیشه با یک پزشک متخصص و کاملاً واجد شرایط مشورت کنند.
برخی از افرادی که تحت لیزر موهای زائد قرار دارند ممکن است در نتیجه استفاده از این روش متوجه برخی عوارض جانبی شوند. این موارد مانند قرمزی و التهاب پوست معمولاً در منطقه درمانی خلاصه می شوند. در این مقاله به خطرات اصلی سلامتی مرتبط با لیزر موهای زائد پرداخته می شود. به دلیل افزایش خطر عوارض جانبی که ممکن است در نهایت به وجود بیایند، لیزر موهای زائد در بعضی از مناطق بدن توصیه نمی شود. به عنوان مثال معمولاً این عمل به دلیل خطر آسیب دیدگی چشم در اطراف چشم توصیه نمی شود، چون در صورت عدم انجام صحیح لیزر ممکن است به چشم ها آسیب برسد. برخی از افراد، مانند افرادی که پوست تیره دارند، به احتمال زیاد درصورت استفاده از لیزر نادرست دچار عوارضی می شوند زیرا برای اثربخشی این روش نیاز به انواع خاصی از لیزرها وجود دارد. برای همه بیماران می توان تغییر موقتی در ظاهر پوست را مشاهده کرد. درنهایت، مهم است که مزایا و خطرات این روش را برای هر فرد روشن شود تا بهترین تصمیم را درخصوص درمان با لیزر کندلا الکس بگیرد.

آیا لیزر موهای زائد دردناک است؟

به مدت چند روز پس از درمان، پوست آسیب دیده ممکن است قرمز و حساس شود. بسیاری از افراد این احساس را شبیه آفتاب سوختگی توصیف می کنند، اما معمولاً این روند دردناک نیست.

عوارض جانبی

بعد از لیزر موهای زائد، چند عارضه متفاوت ایجاد می شود. بیشتر عوارض جانبی جزئی و موقتی هستند. این عوارض ممکن است شامل درد، ناراحتی، قرمزی و تورم باشد. در بیشتر موارد، کلیه عوارض جانبی ناشی از لیزر کندلا الکساندرایت ظرف 24 ساعت پس از درمان برطرف می شوند. هرکسی که عوارض جانبی پایداری را تجربه کند، باید با متخصص پوست خود مشورت کند. در صورتی که لیزر در مراکز نامعتبر و توسط افرادی که تجربه ای در این زمینه ندارند انجام شود، احتمال بروز عوارض شدید وجود دارد. بنابراین توصیه می شود که لیزر موهای زائد را در کلینیک های تخصصی مانند کندلا که از دستگاه های لیزر مناسبی مانند کندلا جنتل لیز پرو بهره می گیرند؛ انجام دهید. 
قرمزی و سوزش
لیزر موهای زائد به فولیکول موهای هدف آسیب می رساند. بدن به این امر واکنش نشان می دهد و بسیاری از افراد قرمزی و سوزش در مناطق آسیب دیده را تجربه می کنند. ممکن است پوست سوزن سوزن یا حساس شود  و حتی ممکن است کمی متورم نیز مشاهده شود.
علائم لیزر معمولاً کوتاه مدت است. ناحیه آسیب دیده ممکن است شبیه به پوستی باشد که به تازگی اپیلاسیون شده است. برخی از متخصصان پوست از ماده بی حس کننده موضعی برای کاهش میزان واکنش پوست به روند درمان با لیزر مو کندلا الکس استفاده می کنند. تحریک پوست باید بعد از واکنش اولیه، معمولاً در طی چند ساعت پس از درمان، کاهش یابد. تورم و قرمزی ممکن است به خوبی با گذاشتن کیسه یخ یا گرفتن دوش آب سرد بهتر شوند.
پوسته پوسته شدن
برخی از افراد ممکن است پوسته پوسته شدن پوست را در ناحیه لیزر شده تجربه کنند. این نشانه به طور معمول یک موضوع جزئی است اما می تواند ناخوشایند باشد. پوسته پوسته شدن بعضی اوقات می تواند منجر به زخم یا ایجاد پوسته های متعدد در آن ناحیه شود. با مراقبت از منطقه تحت درمان پس از رفع موها توسط لیزر، مانند استفاده کردن از مرطوب کننده، می توان از بروز هرگونه مشکل پایدار در این روش درمانی جلوگیری کرد.
تغییر رنگ پوست
برخی از افراد ممکن است متوجه تغییرات جزئی رنگ در ناحیه تحت درمان پوست شوند. به دنبال لیزر موهای زائد ممکن است پوست کمی تیره تر یا روشن تر شود. ممکن است افرادی که پوست روشن تری دارند، تغییرات رنگ تیره تری را تجربه کنند. افرادی که رنگ پوست تیره دارند ممکن است مستعد ابتلا به تغییر رنگهای روشن تر باشند. لیزر موهای زائد می تواند در رنگدانه پوست در ناحیه آسیب دیده تأثیر داشته باشد و ممکن است پوست تیره یا روشن تر شود. این امر به احتمال زیاد در افرادی که پوست تیره تری دارند، تأثیر می گذارد، به خصوص هنگامی که یک نوع لیزر نامناسب در طول درمان استفاده می شود. این تغییرات به مرور زمان از بین می روند و پوست به حالت عادی باز می گردد. 
آسیب به چشم ها
روش لیزر مو شامل استفاده از لیزرهای قدرتمند است. این بدان معنی است که احتمال آسیب جدی در چشم وجود دارد، به ویژه هنگامی که پزشک روی صورت شخص کار می کند. هم فرد تحت معالجه و هم پزشک باید از تجهیزات محافظ چشم استفاده کنند تا در حین انجام عمل از آسیب دیدن جلوگیری کند.
خطر عفونت پوست
مانند سایر روش های آرایشی موهای زاید، آسیب دیدن فولیکول های مو با لیزر می تواند خطر عفونت پوست را ایجاد کند. در حالی که پوست پس از لیزر بهبود می یابد، با منطقه لیزر شده باید به عنوان زخم در حال درمان برخورد شود. افراد باید علائم عفونت را به متخصص پوست گزارش دهند. سرانجام، در صورت بروز عفونت، نباید از کرم های آنتی بیوتیک بدون نسخه در نواحی بزرگی از پوست استفاده کرد.

عوارض جانبی نادر

عوارض جانبی کمتر شایع بعد از لیزر موهای زائد شامل موارد زیر است:
سوختگی و تاول
اگر لیزر موهای زائد به درستی انجام نشود، خطر سوختگی و تاول وجود دارد. با این وجود، هنگامی که یک پزشک متخصص این روند را انجام می دهد، احتمال ایجاد سوختگی و تاول بسیار نادر است. در حذف موهای زائد با لیزر کندلا الکس از لیزرهای پر حرارت استفاده می شود بنابراین پزشک ممکن است درست قبل از استفاده از لیزر پوست فرد را به طریقی خنک کند. این به جلوگیری از سوختن پوست توسط لیزر کمک می کند.
ایجاد زخم
ایجاد زخم معمولاً عارضه لیزر موهای زائد نیست. اما، اگر پزشک خطایی انجام دهد، ممکن است زخم ایجاد شود. این مسئله در مورد بیشتر متخصصان مجرب رخ نمیدهد. هم چنین اگر افراد بعد از لیزر به درستی از منطقه موردنظر مراقبت نکنند، ممکن است زخمهایی ایجاد شوند.
آنها باید پوست آسیب دیده را طوری درمان کنند که گویی دچار آفتاب سوختگی شده است تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود. این به معنی مرطوب نگه داشتن، محافظت در برابر نور و به طور مرتب  چک کردن پوست برای جلوگیری از ایجاد علائم عفونت است.
لیزر موهای زائد در دوران بارداری
متخصصان برای افرادی که باردار هستند لیزر موهای زائد را حتی با دستگاه لیزر مو کندلا الکس توصیه نمی کنند. این امر به این دلیل است که دانشمندان هیچ مطالعه انسانی در مورد اثبات ایمنی لیزر موهای زائد در دوران بارداری انجام نداده اند. بارداری باعث ایجاد تغییرات هورمونی در بدن فرد می شود. این معمولاً می تواند باعث رشد موهای اضافی در مکان های ناخواسته از بدن شود. در حالی که رشد این موها می تواند باعث خجالت زدگی شود، اما این موها اغلب خود به خود از بین می روند. اگر این موها پس از بارداری از بین نروند، ممکن است فرد بخواهد لیزر درمانی را امتحان کند. پزشکان ممکن است از آنها بخواهند قبل از معالجه به مدت چند هفته پس از زایمان صبر کنند.

خرافاتی درباره رفع موهای زائد به کمک لیزر

چندین شایعه بی اساس در مورد لیزر موهای زائد وجود دارد:
لیزر موهای زائد باعث ایجاد سرطان می شود
این حرف که لیزر درمانی با موهای زائد باعث ایجاد سرطان می شود بی اساس است. لیزرها بطور خاص طراحی شده اند تا از سلول های پوست عبور کرده و فقط فولیکول های مو را در اعماق پوست هدف قرار دهند. لیزرهای مورد استفاده در رفع موهای زائد مقدار کمی اشعه ایجاد می کنند. با این حال تصور نمی شود این پرتودرمانی مضر باشد، و هیچ مدرکی مبنی بر اینکه لیزر درمانی با موهای زائد باعث سرطان پوست می شود، وجود ندارد.
لیزر موهای زائد باعث نازایی می شود
باز هم، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه لیزر موهای زائد باعث نازایی می شود، وجود ندارد. لیزرها فقط به پوست نفوذ می کنند و به اندام های دیگر نمی رسند یا آنها را تحت تأثیر قرار نمی دهند. لیزر موهای زائد معمولاً حتی در مناطق حساس مانند کشاله ران نیز بی خطر است.
استفاده از کیت های خانگی برای لیزر از دستگاه کندلا الکساندرایت نتیجه بهتری دارد
در حال حاضر کیت های لیزر خانگی برای افرادی که می خواهند موهای زائد را بدون مراجعه به متخصص پوست از بین ببرند در دسترس هستند. بسیاری از افراد ممکن است از استفاده از این کیت ها، با داشتن موهای روشن تر یا ریزتر، نتایج متوسطی را تجربه کنند. با این حال، کیت منزل همان دستگاههای پزشکی قدرتمندی نیست که توسط پزشکان متخصص استفاده می شود و نتیجه آن نیز اصلا با لیزر مو کندلا الکس قابل مقایسه نمی باشد.

آیا لیزر واقعا تاثیرگذار است؟

لیزر موهای زائد با لیزر مو Candela مؤثر است، اما بندرت باعث عدم رشد دائمی موهای زائد می شود. برای بعضی از بیماران، مو در نواحی خاصی از بدن ممکن است در برابر لیزر مقاوم باشد یا ممکن است بعد از درمان دوباره رشد کند. اگرچه موهای مجددا رشد کرده پس از لیزر معمولاً نرم تر یا ریزتر از قبل از درمان است، اما بسیاری از بیماران برای حفظ نتایج باید درمان را ادامه دهند. این امر به دلیل تدارم قرار گرفتن در معرض نور لیزر، ممکن است خطرات آتی را ایجاد کند. با این وجود، درمان با لیزر می تواند رشد مو را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. بعد از اولین جلسه درمانی، بسیاری از افراد تنها چند ماه را بدون موهای زائد خود سپری میکنند. سرانجام موهای آنها دوباره رشد می کنند، اگرچه موهای جدید اغلب از جنس فیبر و روشن تر هستند و نسبت به گذشته نیز کمتر در معرض دید قرار میگیرند و جلب توجه میکنند. این روش برای بیمارانی که دارای رنگدانه موی روشن تر از رنگدانه پوست خود هستند، بعید است که پاسخ بدهد. لیزر موهای زائد همچنین ممکن است روی موهای تیره موثرتر باشد. افرادی که موهای بلوند، قرمز یا مایل به خاکستری دارند ممکن است متوجه تغییر زیادی نشوند، زیرا پرتو های لیزر بیشتر جذب موهای تیره می شوند و اغلب روی موهای روشن موفق نیستند. با وجود فن آوری های جدید، نرخ نتیجه بخش بودن لیزر در حال بهبود است، اگرچه هنوز هم در بیماران با انواع پوست تیره افزایش خطر عوارض وجود دارد. بسیاری از افراد برای دستیابی به راه حل دائمی تر یا رضایت بخش تر برای موهای زائد و ناخواسته، به چندین جلسه درمان نیاز دارند. ممکن است موها با هر جلسه لیزر، سبک تر و نازک تر شوند. بعد از درمان کافی، ممکن است رشد مجدد آنها به طور کلی متوقف شود. 

مقایسه مزایا و خطرات لیزر موهای زائد

پیش از تصمیم گیری در مورد شروع درمان با لیزر موهای زائد توسط لیزر کندلا الکساندرایت، باید مزایا و خطرات آن را برای هر فرد به طور خاص درنظر گرفته شود. فایده اصلی لیزر موهای زائد از بین بردن و کاهش رشد مو در ناحیه مورد نظر بدن است. این کار ممکن است در یک وضعیت پزشکی (مثل رشد بیش از حد مو) یا به دلایل زیبایی در صورت تمایل به برداشتن موهای بدن انجام شود. با استفاده صحیح از لیزر هنگام انجام درمان و همچنین مداخلات کافی قبل و بعد از عمل می توان خطرات موهای زائد لیزر مو را به حداقل رساند. به همین دلیل اکثر افراد ترجیح میدهند که رفع موهای زائد با لیزر مو کندلا الکس توسط یک متخصص پوست و مو مجرب و دارای تبحر کافی برای آنها انجام شود.


مشاوره رایگان

نظرات کاربران

  • 1400/07/08
    1 0

    ایا لیزر خطر دارد

نظر خود را درباره مطلب بالا بیان کنید