چگونه با لیزر، موهای زائد از بین می رود؟

تاریخ انتشار - ۳۰ شهریور ۱۳۹۸

روش های بسیاری مانند اصلاح، اپیلاسیون، کرم موبر، بند انداختن و ... وجود دارند که برای افرادی که ترجیح می دهند همواره پوستی صاف و بدون مو داشته باشند، وقت زیادی می برند. اما اگر شما از آن دسته افرادی هستید که برای وقت خود ارزش قائلند و حاضرید به هزینه ای معقول یک روشی دائمی تر را برای حذف موهای زائد خود انتخاب کنید، بهتر است اطلاعاتی در مورد اینکه چگونه با لیزر، موهای زائد از بین می رود به شما بدهیم. لیزر موهای زائد روشی پیشرفته است که در آن از نور استفاده می شود تا در واقع فولیکول مو را از بین ببرد تا پوستی صاف و نرم داشته باشید.  کندلا اطلاعاتی را که ئر مورد لیزر موهای زائد با دستگاه کندلا الکس باید بدانید در اختیار شما قرار می دهد.

لیزر موهای زائد آنقدرها که به نظر می رسد پیچیده نیست.

ممکن است شنیدن نام لیزر، کمی نگران کننده باشد، اما در واقع فرایند لیزر موهای زائد با کندلا الکساندرایت بسیار ساده است.یکی از متخصصین  کندلا در پاسخ به این سوال که چگونه با لیزر، موهای زائد از بین می رود؛ توضیح می دهد: انرژی لیزر توسط رنگدانه موجود در فولیکول مو جذب می شود و باعث از بین رفتن ریشه مو می شود. وقتی ریشه از بین برود، دیگر موها نمی توانند رشد کنند.

سه نوع اصلی لیزر وجود دارد:

لیزر دیود: لیزر دیود برای پوستهای روشن و تیره بسیار مناسب است اما کارایی و سرعت آن به اندازه لیزر کندلا الکس نیست.
لیزر کندلا Alexandrite: این لیزر سریعترین نوع لیزر است و در معالجه بیمارانی که دارای پوست های روشن مایل به زیتونی هستند، برای درمان نواحی وسیعتر بدن استفاده می شود.
لیزر کندلا Nd YAG: این لیزر پالس طولانی و طول موج بلند دارد که با خیال راحت در تمام انواع پوست ها از جمله پوست برنزه قابل استفاده است. در مقایسه با انواع دیگر لیزرها، Nd YAG برای موهای روشن یا ریز تاثیر کمتری دارد.

لیزر در چهار ناحیه از بدن بهتر نتیجه می دهد:

در حالی که لیزر موهای زائد می تواند روی هر قسمت از بدن که می خواهید موها را از بین ببرید تاثیر گذار باشد، اما به طور خاص در مناطق بیکینی، لب، چانه و زیر بغل موثرتر است. 
افرادی که موهای ضخیم، درشت و تیره دارند بهترین کاندیداهای لیزر موهای زائد هستند. اگر موهای تیره دارید و از شیو کردن مداوم آنها ناراحت هستید، خوشحال باشید: "زیرا لیزر جذب رنگدانه یا رنگ در فولیکول مو می شود." گفته می شود که لیزر کامل موهای ضخیم کمی طول می کشد. متخصصین کندلا، که تجربه بسیاری درخصوص کار با لیزر کندلا الکساندرایت را دارند، توضیح می دهند: "برخی از موها بسیار مقاوم هستند و بعضی اوقات موهای جدید به دلیل تغییرات هورمونی در طی دوره درمانی ظاهر می شوند. اما درصورتی که بدانید چگونه با لیزر، موهای زائد از بین می روند و تجربه و تبحر کافی در استفاده از دستگاه کندلا الکس را داشته باشید؛ نتیجه نهایی با وجود تمام این موانع فوق العاده خواهد بود. "

چگونه با لیزر، موهای زائد از بین می رود؟

از بین بردن موهای زائد به کمک لیزر با هدف قرار دادن و از بین بردن فولیکول مو با پرتو با شدت زیاد که موها را در عین عدم آسیب رسانی به بافت های اطراف، هدف قرار می دهد، کار می کند. لیزر موهای زائد معمولاً باعث کاهش تعداد موهای بدن در ناحیه تحت درمان می شود، اما برخی از افراد ممکن است رشد مجدد مو را تجربه کنند. هرچه تفاوت بین رنگ پوست و رنگ مو شما بیشتر باشد، شانس نتیجه گیری بهتری از لیزر کندلا الکس خواهید داشت، زیرا لیزر رنگدانه ها را هدف قرار میدهد نه خود مو را. بهترین کاندیدای لیزر موهای زائد، افراد با پوست روشن اما موهای تیره هستند.  

لیزر موهای زائد برای پوست روشن و موهای بلوند

منبع حرارتی لیزر مو، جذب ملانینین (رنگ موجود در موهای تیره) می شود. موهای بلوند رنگ کافی برای جذب گرمای لیزر را ندارند که باعث می شود لیزر موهای زائد برای موهای بلوند یا حتی خاکستری نتیجه ای غیرقابل پیش بینی داشته باشد. در نهایت باید بپرسیم که آیا لیزر موهای زائد برای افرادی با موهای روشن موثر است یا خیر؟ به نظر می رسد پاسخ قطعی این است که، بله، گزینه هایی برای موهای بلوند و قرمز وجود دارد، اما تاثیر گذاری آن کاملاً به فرد بستگی دارد. طبق گفته های متخصصین کندلا برای رفع موهای زائد این روش درمانی "می تواند به طور موثری روی نواحی کوچک صورت انجام شود و برای پوست های لطیف بی خطر است، اما موهای بلوند و قرمز باید با متخصص درمانی خود در مورد اپیلاسیون به عنوان یک گزینه جایگزین برای رفع موهای زائد صحبت کنند. 

لیزر موهای زائد برای پوست های قهوه ای

لیزر موهای زائد برای پوست تیره / سیاه می تواند حتی بیشتر از افرادی که پوست روشن دارند، یک چالش باشد. مشکلی که در مورد درمان رنگ های تیره پوست وجود دارد این است که تمایز پوست و مو برای لیزر سخت خواهد بود، زیرا رنگ موها و پوست اغلب یکسان است. لیزر موهای زائد برای موهای سیاه هنگامی که پوست رنگی متضاد و روشن تر باشد، به بهترین وجه کار می کند.
یکی از عمده ترین مشکلاتی که با لیزر موهای زائد برای پوست قهوه ای ایجاد می شود، تغییر رنگ پوست است. پرتو لیزر در واقع می تواند به جای موهای اطراف بافت پوست را از بین ببرد و باعث زخم شدن دائمی و تغییر رنگ پوست شود.
با این حال، یک راه حل برای بیماران دارای پوست تیره که می خواهند از لیزر موهای زائد استفاده کنند وجود دارد. لیزر کندلا Nd: Yag در بیماران با پوست تیره موثر است و احتمال ایجاد جای زخم، سوختگی و تغییر رنگ پوست را کاهش می دهد.

لیزر موهای زائد برای پوست های زیتونی

لیزر موهای زائد در پوست زیتونی و موهای تیره یا پوست تیره و موهای تیره مؤثر است. از آنجا که تمایز چشمگیری بین رنگ مو و پوست وجود دارد، لیزر کندلا الکس مشکلی در تمییز دادن فولیکول مو و پوست محل درمان ندارد.

انواع موهای روی بدن

بر روی بدن دو نوع مو وجود دارد، ترمینال و .vellus موهای Vellus نازک و کوتاه است و بیشتر بدن را به جز کف دستها و کف پاها در بر می گیرد. موهای Vellus عملاً نامرئی هستند و بیشتر مردم متوجه آن نمی شوند.
در مقابل، موهای ترمینال ضخیم، پر از رنگدانه و قابل رویت هستند. معمولا هدف از لیزر مو از بین بردن این نوع مو است که غالباً در نواحی بیکینی، زیر بغل و پا مشاهده می شوند.
از آنجا که مو به صورت چرخه ای رشد میکند، اغلب لازم است چندین جلسه درمانی انجام شود تا موها کاملا از بین بروند. سه مرحله مشخص رشد آناژن، یا فعال، کاتوژن، یا رگرسیون و تلوژن، یا فاز استراحت نامیده می شود. در طول مرحله فعال، مو به طور فعال در حال رشد است، و فولیکول های جدید مو به طور مداوم رشد میکنند. در طول مرحله کاتاژن، فولیکول های مو در حال از بین رفتن هستند و رشد آنها کند شده است. در طول مرحله تلوژن، مو به مرحله نهایی رشد خود رسیده و دیگر رشد نمی کند. اینکه چگونه لیزر، موهای زائد را از بین می برد؛ بستگی به فاز رشدی دارد که موهای زائد در جلسه لیزر در آن قرار دارند. چون دستگاههای لیزر مو تنها روی موهایی که در فاز آناژن قرار دارند؛ موثرند.
موهای ساق پا، ناحیه بیکینی و زیر بغل حدوداً 4-6 هفته در مرحله فعال هستند و در این مرحله آنها وارد مرحله بلوغ می شوند. از آنجایی که همه موها به طور هم زمان در یک مرحله قرار نخواهند داشت، درمانهای لیزر باید در مدت زمان 6 هفته یا بیشتر پخش شوند.

لیزر موهای زائد بر حسب نوع مو

انواع مختلفی از مو وجود دارد و نوع موهای شما تا حد زیادی تأثیر درمان شما را مشخص می کند. لیزر موهای زائد برای موهای ضخیم اغلب مؤثر است، زیرا با هدف قرار دادن ملانین در موها و از بین بردن فولیکول، لیزر راحت تر انجام میشود. لیزر موهای زائد برای موهای نرم و نازک چندان کارآمد نیست، اگرچه تکنیک هایی در دسترس است که حتی افرادی که موهای ریز و روشن دارند، امکان استفاده از مزایای لیزر موهای زائد را به آنها نیز می دهد.

تراکم و ضخامت مو

هرچه موها ضخیم تر باشند، از بین بردن آنها دشوارتر خواهد بود. به طور کلی موهای مردان ضخیم تر از موهای زنان است، در حالی که افراد مسن تر معمولاً موهای نازک تری نسبت به افراد جوان تر دارند. به عنوان مثال، از بین بردن موهای خط ریش، هزینه بیشتری نسبت به از بین بردن موهای بازو دارد.

تعداد جلسات درمان

پیش بینی دقیق تعداد جلسات درمان برای از بین بردن تمام موهای بدن دشوار است، اما بیشتر افراد برای از بین بردن موفقیت آمیز موهای خود به حدود شش جلسه درمان نیاز دارند. ممکن است برخی افراد به 8 تا 10 جلسه درمانی نیاز پیدا کنند. برنامه ریزی برای جلسات درمانی برای پیگیری لیزر مو، معمولا هر شش ماه یکبار لازم است.
هرچه موهای فرد ضخیم تر و تیره تر باشد، جذب نور توسط آن بیشتر است. این بدان معنی است که توقف دائمی رشد مو برای افرادی که موهای قهوه ای تا سیاه دارند سریع و موثر است. به رنگدانه ها مانند رنگ مشکی لباس در روز تابستان، فکر کنید. لباس سیاه گرمای خورشید را جذب می کند، در حالی که یک تی شرت سفید گرما را منعکس می کند و شما را خنک نگه می دارد. به طور معمول، به همین دلیل است که خانمهایی که موهای تیره دارند، در مقایسه با افرادی که موهای بلوند، تقریبا روشن یا قرمز دارند بهتر به لیزر موهای زائد پاسخ می دهند. آنها فقط به اندازه کافی رنگدانه در فولیکول مو ندارند تا بتواند پرتوی لیزر را جذب کنند. یک متخصص زیبایی تأیید می کند: "لیزر به راحتی روی موهای بلوند و نازک کار نمی کند و ادعای چیزی غیر از این اشتباه است."
اینکه موها به طور دائمی برداشته شوند یا فقط تعداد آنها کاهش یابد، تحت تأثیر موارد زیر قراردارد:
رنگ و ضخامت موها
رنگ پوست فرد
نوع و کیفیت لیزر مورد استفاده
صلاحیت و مهارت شخصی که برای لیزر به او مراجعه می کنید
اما اگر موهای خاکستری دارید که هیچگونه رنگدانه ملانین ندارند، لیزرهای موجود در حال حاضر روی آنها تاثیر نمیگذارند.

مقیاس فیتزپاتریک

یکی از نگرانی های عمده در مورد درمان با لیزر، واکنش پوست به نور ماوراء بنفش است. مقیاس Fitzpatrick انواع پوست و عکس العمل آنها را نسبت به نور ماوراءبنفش طبقه بندی میکند. این به پزشکان کمک می کند تا در صورت درمان لیزر موهای زائد احتمال سوختگی و یا زخم شدن پوست را تعیین کنند. مقیاس فیتزپاتریک به شرح زیر است:
پوست نوع 1: روشن یا دارای کک و مک: هرگز برنزه نمی شود / همیشه در مقابل آفتاب می سوزد
پوست نوع 2: سفید: بعضی اوقات برنزه می شود / معمولاً  دچار سوختگی می شود
پوست نوع 3: زیتونی: همیشه برنزه می شود / گاها دچار سوختگی می شود
پوست نوع 4: قهوه ای: به ندرت می سوزد / به ندرت برنزه می شود
نوع پوست 5: قهوه ای تیره: به ندرت می سوزد / به ندرت برنزه می شود
این مقیاس در تعیین شدت لیزر مورد استفاده در فرایند حذف موهای زائد اهمیت دارد و یکی از معیارهایی است که برای پاسخ به این سوال که چگونه با لیزر، موهای زائد از بین می رود؛ در نظر گرفته می شود. پوست قهوه ای و قهوه ای تیره، مانند نوعی که در نژاد های مدیترانه ای، آفریقایی آمریکایی و هندی وجود دارد، در صورت استفاده از لیزر اشتباه ممکن است برای همیشه آسیب ببینند.
در صورت استفاده از لیزر اشتباه، بیماران دارای پوست سفید یا روشن نیز ممکن است آسیب ببینند. لیزر با شدت کم می تواند رشد مو را تحریک کند، در حالی که لیزری با شدت بیش از حد زیاد می تواند پوست را بسوزاند.

ملاحظات پزشکی قبل از لیزر مو

چندین بیماری پزشکی وجود دارد که اغلب باعث رشد بیش از حد مو می شود. افرادی که از این شرایط رنج می برند، اغلب از روش هایی بهره مند می شوند که موهای زائد را به طور دائمی از بین می برد. سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS شرایطی است که باعث می شود بدن آندروژن های بیشتری نسبت به حد طبیعی آزاد کند و در نتیجه باعث افزایش موهای زائد بدن می شود. سایر شرایط مانند سرطان غدد فوق کلیوی و تخمدان ها می توانند باعث رشد بیش از حد مو شوند. درمان موهای زائد با لیزر کندلا الکس در معالجه این شرایط و از بین بردن دائمی مو مؤثر خواهد بود.


مشاوره رایگان

نظرات کاربران

  • 1399/09/23
    0 0

    دائما چانه و بالای لبم موهای زاید درمیاد والا خسته میکنه آدمو میخام رشدشو متوفق کنم

    • 1399/09/23
      0 0

      سلام در حال حاضر بهترین روش درمان، لیزره.

  • 1399/11/08
    0 0

    ببخشید با این لیزر جای مو ها هم از بین میرود یعنی اون دون دونه ها

  • 1400/01/11
    0 0

    لیزر ریشه ی مو رو میسوزونه ؟؟

  • 1400/02/27
    0 0

    من انجام دادم قسمت چونه ام همیشه موهای زائد و زخیم داشت که با چند جلسه لیزر کاملا از بین رفته و حتی جای اون هم نمونده کاملا صاف و لطیف شده خیلی روش خوبی هست به نظر من تنها راهی هست که جواب میده

    • 1400/07/20
      0 0

      چقد لیزر کردی پول میگم

نظر خود را درباره مطلب بالا بیان کنید