آیا لیزر مو های زائد سرطان زاست؟

تاریخ انتشار - ۳۰ شهریور ۱۳۹۸

بسیاری از بیماران نگران احتمال ابتلا به سرطان پوست بعد از انجام لیزرهای درمانی با لیزر کندلا الکس برای رفع موهای زائد هستند. با این حال، ما در این مقاله می خواهیم نگرانی های شما را برطرف کنیم و به این پرسش که آیا لیزر موهای زائد سرطان زاست یا خیر پاسخ دهیم.
برای برخی از خانم ها، درمان های لیزر موهای زائد برای داشتن پوستی صاف و بدون مو ارزش زیادی دارد. اما برای دیگران، نگرانی در مورد ایمنی و سرطان زا بودن لیزر کندلا الکساندرایت ممکن است باعث تردید آنها شود.
از نظر خطر سرطان، پرتوهای X و اشعه گاما خطرناک ترین نوع تشعشعات هستند که به عنوان پرتوهای یونیزه کننده با فرکانس بالا شناخته می شوند. اگرچه هر دو نوع می توانند از منابع طبیعی مانند گاز رادون حاصل شوند، اما از طریق دستگاههای ساخت انسان نیز ساتع می شوند. به عنوان مثال، نیروگاههای هسته ای این نوع تشعشع را برای تولید انرژی هسته ای ایجاد می کنند. اما در آزمایش های تصویربرداری پزشکی مانند CT  اسکننیز  از اشعه ایکس برای گرفتن عکس از نواحی داخل بدن استفاده می شود.
هنگامی که پرتوهای یونیزه کننده به علت قدرتی که دارند می توانند از بدن عبور کرده و آسیب مستقیم به DNA  سلول وارد کنند که بعداً منجر به سرطان خواهد شد. اما نور لیزر ساتع شده از دستگاه کندلا الکس هیچگونه پرتو یونیزه شده ای ندارد، به همین علت سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) انرژی لیزر را در روشهای برداشت مو ایمن میداند زیرا از اشعه غیر یونیزه کننده استفاده می کند.
بهترین متخصصان رفع مو های زائد در کندلا تاکید کرده اند که "انرژی نور لیزرهای کندلا الکساندرایت به صورت جزئی، در سطح پوست باقی می ماند بنابراین لیزر مو کندلا الکس باعث آسیب به DNA  یا جهش DNA نمی شوند."
پالس انرژی نور مورد استفاده در درمان های لیزر موهای زائد فقط برای گرم کردن و از بین بردن فولیکول های مو طراحی شده است. اگرچه برخی از خانم ها همچنان نگران درمان مناطقی در نزدیکی اندام تناسلی خود هستند، اما کارشناسان کندلا می گویند هیچ خطری مبنی بر ابتلا به سرطان حتی در اثر لیزر بیکینی و نواحی نتاسلی با دستگاه کندلا الکس وجود ندارد. چون نور مورد استفاده در لیزر کندلا الکساندرایت فراتر از عمق فولیکول مو نمی رود و اندام های داخلی به هیچ وجه تحت تأثیر آن قرار نمی گیرند پس باروری در زنان نیز تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت."

عوارض جانبی لیزر موهای زائد و سرطان

تا اکنون هیچ تحقیقی نشان نداده است که انرژی نور حاصل از لیزر موهای زائد باعث ایجاد سرطان می شود. اما برخی از عوارض مانند قرمزی، زخم و تغییر رنگ در ناحیه تحت درمان مشاهده خواهد شد.
اگر یک بیمار بعد از یک جلسه لیزر دچار برخی از تحریکات پوستی در ناحیه تحت درمان شود، چندین راه حل می تواند به تسکین بخشیدن آن کمک کند.
خنک کردن ناحیه لیزر شده بلافاصله پس از درمان مهم است. کمپرس آب سرد یا کیسه یخ به طرز شگفت انگیزی تسکین دهنده عوارض جانبی ناشی از لیزر مو هستند. استفاده کردن Aleve از داروهای مسکن مانند ایبوپروفن می تواند تورم و قرمزی را کاهش دهد، اما از مصرف تیلنول خودداری کنید. اگر قرمزی بیش از چند ساعت بیشتر طول بکشد، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید تا در جلسه بعدی لیزر مو شما با تنظیمات جدید دستگاه، با احتیاط بیشتری عمل کند. 
به طور متوسط، دستیابی به نتایج ماندگار می تواند حدود شش جلسه طول بکشد، اما کندلا بیماران خود را تشویق می کند که حداکثر هر دو سال یکبار برای معاینات بعد از درمان به کلینیک مراجعه کنند. 
کندلا همچنین برای افرادی که به دنبال روش های سنتی تر رفع موهای زائد حین جلسات لیزر مو هستند، اصلاح یا شیو کردن را توصیه می کنند.

کاربردهای متنوع لیزر در پزشکی بدون نگرانی از سرطان زا بودن

استفاده از لیزر در حال حاضر برای بسیاری از جراحی ها و روش های غیر تهاجمی امری مرسوم است که می تواند در معالجه بسیاری از بیماری ها به متخصصان کمک کند. از موهای زائد گرفته تا جراحی دهان و دندان، شرایطی وجود دارد که از لیزر برای کاربردهای پزشکی و زیبایی استفاده می کنند. یک فرضیه نادرست رایج وجود دارد که لیزرها دارای اثرات مضر هستند و حتی ممکن است سرطان زا باشند. بگذارید دریابیم که چرا لیزرها نمی توانند باعث سرطان شوند. نفوذ نور: برای بسیاری از افراد، ممکن است این نگرانی وجود داشته باشد که لیزر مو، پوست یا سایر قسمت های بدن با نفوذ به پرتوهای پر انرژی در آن قسمت از بدن موجب سرطان شود. اما متخصصین لیزر می دانند که نور لیزر نمی تواند تا این حد عمیق در پوست نفوذ کند. معمولاً این نفوذ فقط در حد فولیکول های مو و پوست اتفاق می افتد، که باعث می شود اندام های داخلی ایمن بمانند. 

عوارض لیزر مو های زائد و سرطان

هدف از این بخش بررسی عوارض لیزر موهای زائد با استفاده از لیزر کندلا الکساندرایت است و ارتباط آن با سرطان. درحقیقت پاسخ این سوال مهم را که آیا لیزر مو کندلا الکس در آینده منجر به سرطان پوست می شود یا خیر را در ادامه مقاله خواهید یافت.
از نظر خطر ابتلا به سرطان، پرتوهای گاما و اشعه X خطرناک ترین پرتوها محسوب می شوند. زیرا این تشعشعات به عنوان پرتوهای یونیزه با فرکانس بالا شناخته می شوند. بسیاری از آزمایشات پزشکی، مانند سی تی اسکن و اشعهX، از تشعشعات یونیزه کننده با فرکانس بالا برای انجام آزمایشات استفاده می کنند. هنگامی که پرتوهای یونیزه کننده از بدن عبور می کند، می تواند به DNA سلول آسیب مستقیم برساند و پتانسیل ابتلا به سرطان را در ادامه زندگی بیمار به وجود آورد. بویژه خطر ابتلا به سرطان پستان در بانوان را به شدت افزایش میدهد.
اما طبق بیانیه FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) انرژی لیزر مورد استفاده در روش لیزر موهای زائد از نوع اشعه های غیر یونیزه کننده است که به هیچ عنوان سرطان زا نیست.
البته لیزر مو های زائد مانند هر درمان دیگری در جهان عوارضی دارد که در ادامه به بررسی برخی از این عوارض می پردازیم:
قرمزی و التهاب پوست
لیزر موهای زائد به فولیکول موهای هدف آسیب می رساند و با گرم کردن موجب تخریب آنها می شود. بدن به این امر واکنش نشان می دهد و بسیاری از افراد قرمزی و سوزش در مناطق لیزر شده را تجربه می کنند. ممکن است لکه هایی روی پوست دیده شود و یا کمی متورم شود. اما جای هیچ نگرانی نیست لک ها و التهاب پوست بعد از مدت کوتاهی کمتر از دو روز به تدریج از بین میرود.
عوارض جانبی لیزر مو معمولاً کوتاه مدت است. ناحیه آسیب دیده ممکن است شبیه به پوستی باشد که به تازگی اپیلاسیون شده یا آقتاب سوخته شده است. برخی از متخصصین پوست از یک بی حس کننده موضعی استفاده می کنند تا درد و سوزش را بیمار کمتر حس کند.
تحریک باید بعد از واکنش اولیه پوست به لیزر کندلا الکس، معمولاً در طی چند ساعت پس از درمان، کاهش یابد. تورم و قرمزی ممکن است با حمام خنک و یا استفاده از کیسه های یخ بهبود یابد.
پوسته پوسته شدن
برخی از افراد ممکن است پوسته پوسته شدن، پوست را در ناحیه تحت درمان تجربه کنند که به طور معمول یک واکنش جزئی است اما می تواند ناخوشایند باشد.
پوسته پوسته شدن بعضی اوقات می تواند منجر به زخم شود. با مراقبت از منطقه تحت درمان پس از رفع مو های زائد توسط لیزر کندلا الکس، مانند استفاده از مرطوب کننده ها، بیمار می تواند از بروز هرگونه مشکل پایدار در این روش درمانی پیشگیری کند.
تغییر رنگ در پوست بدن
برخی از افراد ممکن است متوجه تغییرات جزئی رنگ پوست در ناحیه تحت درمان با لیزر کندلا الکساندرایت شوند. به دنبال لیزر موهای زائد ممکن است پوست کمی تیره تر یا نازک تر شود.
ممکن است افرادی که پوست نازک تری دارند، تغییرات رنگی تیره تری را تجربه کنند. افرادی که رنگ پوست تیره دارند ممکن است مستعد ابتلا به تغییر رنگهای روشن تر روی پوست باشند. این تغییرات به مرور زمان از بین می روند و پوست به حالت عادی باز می گردد.
آسیب دیدن چشم
روش رفع موهای زائد با لیزر شامل استفاده از لیزرهای قدرتمند است. این بدان معنی است که احتمال آسیب جدی به چشم شما وجود دارد، به ویژه هنگامی که پزشک معالج روی صورت شخص کار می کند.
هم فرد تحت معالجه و هم پزشک باید از تجهیزات محافظ چشم استفاده کنند تا در حین لیزر مو از آسیب دیدگی چشم جلوگیری شود. 
حساسیت پوست
مانند سایر روش های رفع موهای زائد، آسیب دیدن فولیکول های مو با لیزر می تواند ریسک عفونت یا حساسیت را در ناحیه تحت درمان یا نواحی اطراف آن بیشتر کند.
در حالی که ممکن است پس از مدتی پوست بهبود یابد، منطقه آسیب دیده ممکن است بعد از مدتی زخم شود. افراد باید علائم عفونت را به متخصص پوست گزارش دهند.
سرانجام، در صورت بروز عفونت، نباید از کرم های آنتی بیوتیک بدون نسخه (OTC) در مناطق تحت درمان، روی پوست استفاده کرد.
 در برخی موارد ممکن است عوارض جانبی خطرناک تر باشند اما طبق تحقیقات کندلا احتمال بروز این دست از مشکلات پس از استفاده بیمار از لیزر کندلا الکس بسیار کم و نادر است که اگر قبل از شروع درمان با پزشک و متخصصین پوست ولیزر مشورت کنید؛ احتمال بروز اینگونه مشکلات به صفر میرسد. اما برای آگاهی بیشتر شما برخی از این واکنش های پوست و بدن به لیزر را با شما به اشتراک میگذاریم :
سوختن پوست
اگر لیزر موهای زائد به درستی انجام نشود، خطر سوختگی و تاول وجود دارد. با این وجود، هنگامی که یک پزشک متخصص لیزر این روند را با لیزر مو کندلا الکس انجام می دهد، احتمال بروز مشکلاتی چون سوختگی و تاول بسیار نادر است.
پزشک ممکن است درست قبل از استفاده از لیزر کندلا الکساندرایت سیستم خنک کننده را روی پوست فرد به کار ببرد که به جلوگیری از سوختن لیزر پوست کمک می کند.
زخمی شدن
ایجاد زخم معمولاً عارضه لیزر موهای زائد نیست. اما، اگر پزشک خطایی انجام دهد، ممکن است زخم ایجاد شود. بروز این عارضه در فرایند درمانی توسط بیشتر متخصصان مجرب بسیار نادر است. اما اگر افراد بعد از پایان جلسه لیزر مو به درستی از ناحیه مورد نظر مراقبت نکنند، ممکن است زخمهایی شکل بگیرند.
پس از لیزر موهای زائد باید پوست آسیب دیده را طوری مراقبت کنید که انگار دچار آفتاب سوختگی شده اید در اینصورت از آسیب دیدن پوسن جلوگیری خواهد شد. مراقبت از پوست بعد از لیزر به معنای مرطوب نگه داشتن و محافظت زا آن در برابر نور و بررسی آن به منظور تشخیص هرگونه علائم عفونت است.
حال به نکته ای مهم اشاره میکنیم که انجام لیزر در مراکز درمانی غیرتخصصی و نزد افراد بی تجربه یکی از عوامل اصلی ایجاد بیماری های پوستی است. هرگز برای لیزر کردن مو های زائد خود به مراکز اپیلاسیون و آرایشگاهی نروید زیرا افرادی که در آن جا کار میکنند دستیاران پزشک نیستند و احتمال ایجاد حساسیت و یا سوختن پوست شما به شدت بالا میرود. بهتر است فقط بدلیل پرداخت هزینه کمتر، سلامتی خود را به خطر نیندازید.
اغلب متخصصین لیزر کندلا الکس موافقند که لیزر مو توسط افراد غیرمتخصص در مراکز آرایشگاهی باید غیرقانونی اعلام شود، بنابراین باید واقعاً مراقب باشید که در کجا مو های زائد خود را رفع میکنید. سالنهای زیبای و آرایشگاه ها اغلب لیزر موهای زائد را بسیار ارزانتر از مطب پزشکان انجام می دهند، اما کارمندان آنها اغلب به خوبی آموزش دیده و باتجربه نیستند، و ایمن بودن لیزر مو در آن مراکز نگران کننده است.
 همچنین معمولا بسیاری از آرایشگاهها از تصفیه و تخلیه کننده فیلتر استفاده نمی کنند. داشتن این تخلیه کننده ها برای مراکز تخصصی لیزر مو الزامی است. خلاء فیلتر یا HEPA همراه با دستگاه لیزر ارسال نمی شود و باید به طور جداگانه خریداری شود. اما چون قیمت آن بسیار گران است در اکثر سالن های زیبایی استفاده نمیشود که این امر، باعث سوختگی و زخمی شدن دائمی پوست بسیاری از افراد شده است. بنابراین بهترین گزینه شما لیزر موهای زائد با دستگاه کندلا الکس در مطب پزشک دارای مجوز است.

آیا لیزر مو های زائد ایمن است

اگر از روش های سنتی رفع مو مانند اصلاح کردن خسته شده اید، ممکن است به لیزر موهای زائد علاقه مند شوید. با رجوع به یک متخصص پوست یا سایر متخصصان مجرب می توانید برای همیشه از شر مو های زائد خلاص شوید. درمان های لیزر مو با جلوگیری از رشد فولیکول موهای جدید عمل می کنند. برای اکثر افراد، لیزر موهای زائد با دستگاه کندلا الکساندرایت بی خطر است. این روش همچنین هیچ گونه عوارض جانبی طولانی مدتی ندارد.


مشاوره رایگان

نظر خود را درباره مطلب بالا بیان کنید