چگونه با لیزر موهای زائد از بین می روند؟

تاریخ انتشار - ۵ مهر ۱۳۹۸

صادقانه بگوییم، در حالی که همه ما پوست صاف و بدون مویی را می خواهیم، هیچ کس از گذاشتن وقت برای اپیلاسیون، اصلاح، بند انداختن یا بلیچ کردن موها لذت نمی برد. وقت آن است که شما برای انجام کاری لذت بخش تر هزینه کنید. اگر از اصلاح، موچین یا اپیلاسیون برای از بین بردن موهای ناخواسته راضی نیستید، لیزر موهای زائد ممکن است گزینه ای باشد که باید در نظر بگیرید.
لیزر موهای زائد یکی از متداول ترین روشهای حذف موهای زائد است. لیزر نور بسیار متمرکزی به فولیکولهای مو می تاباند. رنگدانه موجود در فولیکول ها نور را جذب می کنند که از رشد مجدد موها جلوگیری می کند. پس گزینه جایگزین اصلاح و اپیلاسیون چیست؟ لیزر موهای زائد - یک روش ایمن و مؤثر است که باعث رفع موهای زائد می شود.

لیزر چیست؟

آیا می دانید LASER مخفف "تقویت نور توسط انتشار تابش تحریک شده" است؟
تعریف لیزر: لیزر وسیله ای الکترونیکی است که با تقویت فوتون ها با انرژی بیشتر از طریق برخورد با فوتون های دیگر، پرتو قدرتمندی از نور تک رنگ ایجاد می کند. پرتوهای لیزر می توانند مسافت های گسترده و بدون پراکندگی را طی کنند و انرژی زیادی را به همراه دارند.
در اصل لیزر پرتویی از نور بسیار قوی و بسیار متمرکز است. لیزرها در طیف گسترده ای از کاربردها ها، از صنعت گرفته تا ارتباطات و نقشه برداری استفاده می شوند. لیزر کندلا الکس جزو لیزرهای طراحی شده مخصوص پزشکی است که استفاده از آن در پوست انسان بی خطر است.

سه مرحله چرخه رشد مو و تاثیر آن روی عملکرد لیزر کندلا الکس

برای درک نحوه کار با لیزر موهای زائد، لازم است مراحل مختلف رشد مو را درک کنید. مو 3 مرحله مختلف رشد دارد و همه موها به طور هم زمان رشد نمی کنند. به همین دلیل ممکن است بعضی مواقع که وکس می کنید پس از یک هفته ببینید که موهایتان دوباره رشد کرده اند. معمولاً این موها، موهایی نیستند که هفته ی پیش آنها را وکس کرده بودید، آنها موهایی هستند که از فولیکول های دیگر که در مرحله دیگری از رشد قرار داشتند؛ رشد کرده اند.
سه مرحله مختلف شد موها عبارتند از:
آناژن: مرحله رشد فعال- در این مرحله، انتهای فولیکول مو (پیاز) به درم و ذخیره خون آن از طریق پاپیلای پوستی متصل می شود. 
کاتاژن: مرحله انتقال- فولیکول مو شروع به مردن می کند و وارد فاز کاتاژن می شود.
تلوژن: مرحله استراحت- در این مرحله بقایای پیاز مو غیرفعال است و موهای متصل به آن به راحتی از بین می روند.

چگونه لیزر موهای زائد را از بین می برد؟

لیزر موهای زائد به این دلیل کار می کند که می تواند نور پرتوی لیزر را به گرما تبدیل کند. لیزرها طول موج خاصی از نور را با یک رنگ مشخص منتشر می کنند. هنگام هدف قرار دادن پوست، انرژی حاصل از نور به پوست و ملانین رنگدانه مو منتقل می شود. این باعث گرم شدن فولیکول مو شده و به بافت اطراف آسیب می رساند. در واقع نور جذب رنگدانه (ملانین) مو می شود. رنگدانه تیره نور را جذب می کند و آن را به گرما تبدیل می کند. سپس گرما بر روی فولیکول های مو تأثیر می گذارد تا از رشد مو جلوگیری کند.
برای از بین بردن فولیکول مو، پیاز فولیکول مو که در آن خون را با اکسیژن برای مو فراهم می کند تا رشد کند، و همچنین سلولهای بنیادی مسئول بازسازی موها باید از بین بروند. برای اینکه بتوانید این کار را انجام دهید فولیکول باید به دمای حدود 70 درجه برسد.
موی تیره تر و ضخیم تر، رنگدانه بیشتری را در خود نگه می دارد و باعث جذب نور بیشتری می شود. به همین دلیل مهم است که موهای خود را قبل از مداوا وکس نکنید، زیرا اگر مو در آنجا وجود نداشته باشد، راهی برای استفاده از نور لیزر برای درمان آن فولیکول مو وجود ندارد.
برای یادآوری، آنچه اتفاق می افتد این است که نور ساطع می شود، سپس توسط رنگدانه در مو جذب می شود، از طریق موها عبور می کند و به گرما تبدیل می شود و ریشه را از بین می برد. این باعث می شود که مو از بین رفته و دوباره رشد نکند.
اما برای از بین بردن دائمی موها و به حداقل رساندن آسیب به بافت اطراف، لیزر نیاز به تاثیرگذاری روی سلولهای خاصی دارد. این سلولهای بنیادی فولیکول مو هستند که در قسمتی از مو معروف به برآمدگی مو قرار دارند.

آیا لیزر موهای زائد دائمی است؟

از آنجا که سطح پوست نیز حاوی ملانین هست، که می خواهیم از آسیب دیدن آن جلوگیری کنیم، افراد قبل از درمان با دقت اصلاح می شوند.اما سوال مهمی که برای اکثر مراجعین به کندلا پیش می آید این است که آیا لیزر مو کندلا الکس موها را به طور دائمی از بین می برد؟
درمان با لیزر کندلا الکس می تواند تراکم موها را به طور دائم کاهش دهد اما تمام موهای زائد را برای همیشه از بین نمی برد. کاهش دائمی تراکم مو به این معنی است که برخی از موها بعد از یک دوره درمانی مجدداً دوباره رشد می کنند و بیماران به درمان با لیزر مداوم احتیاج دارند. از بین بردن دائمی مو به این معنی است که هیچ یک از موهای موجود در ناحیه تحت درمان پس از یک دوره درمانی مجدداً دوباره رشد نخواهند کرد و نیازی به لیزر درمانی مداوم نیست.
سه عامل اصلی وجود دارد که می تواند بر اینکه آیا ما می توانیم به طور دائمی موهای زائد را دفع کنیم، تأثیر بگذارد:
اولا، فقط موهای مرحله رشد (موهایی که در مرحله آناژن هستند) با موفقیت با لیزر کندلا الکساندرایت قابل درمان هستند، اما همه موها همزمان در همان فاز رشد نمی کنند. به عنوان مثال، در هر زمان مشخصی روی بدن ما، فقط حدود 20-40٪ مو در حال رشد است (در مرحله آناژن) بقیه یا در مرحله انتقال یا استراحت هستند. به همین دلیل برای تاثیرگذاری لیزر کندلا الکس روی موهای مختلف هنگام ورود به مرحله رشد، یک دوره از درمان طی چند جلسه لازم است. درمان ها معمولا هر 8 هفته برای بدن و 4 هفته برای صورت تکرار می شوند.
ثانیا، فقط موهایی که رنگدانه دارند قابل درمان هستند. اگر موهای سفید، خاکستری، بلوند یا قرمز دارید، مهم است که درک کنید که اینها پاسخی به لیزر نخواهند داد، زیرا هیچ رنگدانه تیره ای در این موها برای نگه داشتن آن نور وجود ندارد. بنابراین لیزر نمی تواند گرمای کافی برای از بین بردن مو ایجاد کند. همچنین برای موهای ریزتر و نازک تر، دستیابی به رفع دائمی موهای زائد سخت تر خواهد بود زیرا رنگدانه ی کمتری در موها وجود دارد.
موهای ضخیم تر و تیره تر، رنگدانه بیشتری را در خود جای می دهند، به این معنی که نور بیشتری جذب آنها می شود، به گرما تبدیل می شود و به دمای حدود 70 درجه می رسد و بنابراین ریشه مو از بین می رود. اگر فولیکول به این درجه حرارت نرسیده باشد، فقط به مو آسیب می رساند که باعث می شود موهای ریزتر و روشن تر رشد کنند. در این حالت فولیکول مو به طور موثری از بین نمی رود.
عامل سوم رنگ پوست است. هر چه پوست شما روشن تر باشد، میزان تسلط (شدت) بیشتری که می توان با آن درمان شوید بالاتر است. اگر پوست شما تیره تر است، درمانگر برای درمان شما نیاز به استفاده از شدت لیزر کمتری دارد. این امر به این دلیل است که نور لیزر تفاوت بین رنگدانه ها در موهای شما یا پوست شما را نمی داند، بنابراین اگر برنزه هستید خطر سوزش پوست افزایش می یابد. بهتر است پوست خود را تا حد امکان روشن نگه دارید، زیرا پس از آن می توانید تحت درمان شدت بالاتری از نور لیزر قرار بگیرید و به همین دلیل است که اگر برنزه هستید، باید از آفتاب دور بمانید، هر روز ضد آفتاب بزنید و هنگامی برنزگی شما برطرف شد، درمان خود را شروع کنید. عوامل دیگری مثل مهارت تکنسین لیزر و کیفیت لیزر مورد استفاده نیز در این امر دخیل هستند.

فواید رفع موهای زائد با لیزر مو کندلا الکس

لیزر برای از بین بردن موهای ناخواسته از صورت، پا، بازو، زیر بغل، خط بیکینی و مناطق دیگر مفید است.
مزیت های لیزر موای زائد با لیزر کندلا الکس عبارتند از:
دقت: لیزرها می توانند موهای تیره و درشت را به طور انتخابی هدف قرار دهند در حالی که به پوست اطراف آن آسیب نرسانند.
سرعت: هر پالس لیزر کسری از ثانیه طول می کشد و می تواند موهای زیادی را همزمان تحت تاثیر قرار دهد. لیزر می تواند هر ثانیه تقریباً اندازه یک سکه را درمان کند. مناطق کوچک مانند پشت لب در کمتر از یک دقیقه قابل درمان هستند و مناطق بزرگ مانند کمر یا پاها ممکن است تا یک ساعت طول بکشد.
پیش بینی پذیری: قابل پیش بینی بودن درمان با لیزر. بیشتر بیماران بعد از متوسط سه تا هفت جلسه ریزش مو دائمی دارند.

چگونه برای لیزر موهای زائد با لیزر کندلا الکساندرایت آماده شویم؟

لیزر موهای زائد چیزی بیش از کندن موهای زائد ناخواسته است. این یک روش پزشکی است که به داشتن مهارت نیاز دارد و خطرات احتمالی را به همراه دارد. قبل از انجام لیزر موهای زائد، باید اعتبار پزشک یا تکنسین انجام این عمل را به طور کامل بررسی کنید.
اگر قصد انجام لیزر موهای زائد را دارید، باید شش هفته قبل از درمان، از بند انداختن، اپیلاسیون و کرم مو بر خودداری کنید. این امر به این دلیل است که لیزر کندلا الکس، ریشه های مو را هدف قرار می دهد، که به طور موقت با اپیلاسیون یا روشهای دیگر کندن مو از ریشه از بین می رود.
همچنین باید شش هفته قبل و بعد از درمان از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنید. قرار گرفتن در معرض آفتاب باعث می شود لیزر موهای زائد کمتر موثر باشد و عوارض بعد از درمان را بیشتر کند.

در حین لیزر موهای زائد با کندلا الکس چه توقعاتی باید داشته باشید؟

درست قبل از انجام لیزر مو، موهای شما که تحت معالجه قرار می گیرند، تا ارتفاع چند میلی متر از سطح پوست اصلاح می شوند. تجهیزات لیزر با توجه به رنگ، ضخامت و محل قرارگیری موهای شما و همچنین رنگ پوست شما تنظیم می شود.
میزان ناراحتی در حین لیزر با توجه به نوع لیزر مورد استفاده، نوع موی فرد ،قسمتی از بدن که تحت لیزر قرار می گیرد و آستانه تحمل درد فرد متفاوت است. انجام لیزر به ضربه های ناگهانی یک کش پلاستیکی به پوست تشبیه شده است. جلسه اول به طور کلی بیشترین صدمه را می زند و بعد از بازدیدهای بعدی احساس ناراحتی فروکش می کند. افرادی که موهای بسیار ضخیم و تیره دارند، از کسانی که موهای نازک دارند کمی بیشتر احساس درد می کنند، زیرا موهای تیره بیشتر نور لیزر را جذب می کند.

لیزر موهای زائد با لیزر کندلا الکساندرایت ممکن است چه عوارضی داشته باشد؟

برای جلوگیری از آسیب دیدگی به چشم شما توصیه می شود در طول درمان از عینک مخصوص استفاده کنید.
شما همچنین در طول درمان، به خصوص چند جلسه اول، درد کمی را تجربه خواهید کرد. این امر عمدتاً ناشی از عدم از بین بردن تمام موهای ناحیه مورد نظر است. موهایی که هنگام اصلاح از دست شما در رفته باشند، نور لیزر را به خود جذب کرده و باعث گرم شدن پوست می شوند. با تکرار جلسات به طور منظم شما درد کمتری را حس خواهید کرد. 
بعد از درمان با لیزر کندلا الکس، پوست شما 15 تا 30 دقیقه احساس گرما خواهد کرد. تا 24 ساعت ممکن است قرمزی و تورم وجود داشته باشد.
عوارض جانبی جدی تر شامل تاول ها، رنگدانه های پوستی بیش از حد یا خیلی کم یا زخم های دائمی است.
این موارد معمولاً در افرادی که به تازگی برنزه کرده اند رخ می دهد یا وقتی که تنظیمات لیزر به درستی انجام نشده باشد. از طرف دیگر، این عوارض جانبی ممکن است هنگامی ایجاد شود که بیماران از داروهایی استفاده کنند که بر واکنش پوست آنها به نور خورشید تأثیر بگذارد.


مشاوره رایگان

نظرات کاربران

  • 1400/04/06
    0 0

    سلام. من سه جلسه لیزر رفتم جلسات قبل موها بلافاصله شروع به رشد میکردند و بعد انگار که از ریشه سست هستند میریختند ولی این سری انگار نه انگار لیزر رفتم.موها در حجم زیاد همچنان پا بر جا هستند

نظر خود را درباره مطلب بالا بیان کنید