درباره شایعه عوارض وحشتناک لیزر موهای زائد بیشتر بدانید

تاریخ انتشار - ۵ مهر ۱۳۹۸

بسیاری از ما از اصلاح کردن مو های زائد خود به صورت روزانه خسته شده ایم و به دنبال راهی برای رهایی دائمی از دست این مو ها هستیم. یکی از روش هایی که به همه ما ممکن است توصیه شده باشد لیزر مو های زائد بدن است. اما علاوه بر همه این ها شایعات فراوانی مبتنی بر عوارض وحشتناک لیزر مو های زائد به گوش ما میرسد که ما را در تصمیم گیری درباره استفاده از لیزر کندلا الکس دچار شک و تردید می کند.
ابتدا بهتر است توضیح مختصری از نحوه کار لیزر بدهیم، تا با عملکرد لیزر کندلا الکساندرایت بیشتر آشنا شوید. طبق توضیحات کندلا، رفع مو های زائد توسط لیزر کندلا الکس به این صورت است که لیزر با گرمایی از قبل تنظیم شده فولیکول های مو را هدف قرار می دهد و باعث کم کاری فولیکول های مو و در برخی موارد از بین رفتن دائمی آن ها، که به معنی از بین رفتن دائمی مو های زائد است، می شود. این روش هیچگونه آسیب طولانی مدتی به پوست شما نخواهد زد. پالس انرژی نور مورد استفاده در درمان های لیزر موهای زائد فقط برای گرم کردن و از بین بردن فولیکول های مو طراحی شده است. اگرچه برخی از خانم ها همچنان نگران درمان مناطقی در نزدیکی اندام تناسلی خود هستند، اما کارشناسان کندلا می گویند هیچ خطری پس از درمان با لیزر کندلا الکس وجود ندارد.
 در ادامه برخی از عوارض جانبی لیزر مو های زائد توسط لیزر الکساندرایت را بررسی میکنیم که البته با مراقبت های صحیح قبل و بعد از لیزر کردن رفع خواهد شد و به هیچ وجه ماندگار نیست.

قرمزی پوست

لیزر موهای زائد به فولیکول های موهای زائد آسیب می رساند و بسیار طبیعی است که  بدن به این امر واکنش نشان دهد و بسیاری از افراد قرمزی و سوزش در مناطق لیزر شده را تجربه کنند.  ممکن است پوست لک شود، و حتی ممکن است کمی متورم شود. اما پس از مدتی این تورم ها و لک شدن پوست از بین می رود و به هیچ عنوان ماندگار نیست.
این علائم پس از لیزر موهای زائد معمولاً کوتاه مدت است. ناحیه آسیب دیده ممکن است شبیه به پوستی باشد که به تازگی اپیلاسیون شده است. البته در مواقعی از مسکن ها و پماد های ضد تورم استفاده می شود که برای رفع درد و یا سوزش ناشی از لیزر کردن است.
تحریک شدن پوست ناحیه تحت درمان باید بعد از واکنش اولیه پوست به لیزر کندلا الکس، معمولاً در طی چند ساعت پس از درمان، کاهش یابد. تورم و قرمزی با استفاده از یک کیسه یخ به طور قابل توجهی بهبود میابد و درد بیمار نیز ساکت می شود.

تغییر رنگ پوست بدن

برخی از افراد ممکن است متوجه تغییرات جزئی رنگ در ناحیه تحت لیزر شده پوست شوند. به دنبال لیزر موهای زائد ممکن است پوست کمی تیره تر یا نازک تر شود که این امری طبیعی است. تغییر رنگ پوست به میزان ضخامت پوست و رنگ پوست بدن بیمار هنگام استفاده از لیزر کندلا الکساندرایت بستگی دارد. افرادی که رنگ پوست تیره دارند؛ احتمالا در ناحیه لیزر شده رنگ پوست روشن تری را نسبت به سایر بدن خود مشاهده می کنند. این تغییرات به مرور زمان از بین می روند و پوست به حالت عادی باز می گردد.

حساسیت پوستی

مانند سایر روش های رفع موهای زاید، آسیب دیدن فولیکول های مو با لیزر می تواند ریسک عفونت یا حساسیت را در ناحیه تحت درمان یا نواحی اطراف آن بیشتر کند. از آن جایی که پوست شما پس از درمان با لیزر کندلا الکس حساس شده است پس احتمال هر گونه حساسیت یا عفونت به دلیل ایجاد زخم بالا است. پس تا حد امکان تا چند روز بعد از لیزر کردن از استفاده کردن از ابزار تیز مانند تیغ های بسیار نو برای شیو کردن خودداری کنید و از پوست خود محافظت کنید.

برای چشم ها می تواند مضر باشد

روش رفع موهای زائد با لیزر شامل استفاده از لیزرهایی با اشعه هایی است که می تواند برای چشم انسان مضر باشد. این بدان معنی است که احتمال وارد آمدن آسیب جدی به چشم شما وجود دارد، به ویژه هنگامی که پزشک مو های زائد ناحیه های اطراف چشم و صورت شما را درمان می کند.
هم فرد تحت معالجه و هم پزشک باید از تجهیزات محافظ چشم استفاده کنند تا در حین انجام این عمل از آسیب دیدگی جلوگیری شود که مشخصا با استفاده از تحهیزات مناسب کاملا احتمال آسیب رساندن این مورد به صفر می رسد.
البته مشخص است که اگر قبل از لیزر کردن بدون مشورت با پزشک متخصص پوست شروع به این اقدام کنید و یا اگر در جایی بجز کلینیک های پزشکی دارای مجوز مانند سالن های زیبایی این کار را انجام دهید ممکن است عوارض وحشتناک لیزر موهای زائد را تجربه کنید که این امری طبیعی است و در هر درمانی وجود دارد. البته اگر توصیه های پزشک معالج خود را قبل و بعد از درمان با دقت انجام ندهید ممکن است آسیب های جبران ناپذیزی به بدن خود وارد کنید.

لیزر موهای زائد ایمن است

هنوز بحث در مورد عوارض جانبی لیزر موهای زائد بسیار زیاد است. اگرچه عوارض جانبی موقتی و جزئی ممکن است بعد از عمل ایجاد شود، اما بروز عوارض دیگر نادر است و هیچ آسیبی متوجه سلامت طولانی مدت شما نمی شود.
لیزر مو های زائد توسط لیزر کندلا الکس از روش های درمانی تایید شده برای کاهش مو های زائد توسط FDA (سازمان بهداشت و درمان آمریکا) است و رفع مو های زائد توسط لیزر کاملا بی خطر است و هیچ گونه عوارض جانبی طولانی مدتی ندارد و آسیب جدی به پوست شما وارد نمی کند.

برخی از شایعات پیرامون لیزر موهای زائد

1. آیا لیزر مو های زائد سرطان زاست؟

از نظر خطر سرطان، پرتوهای X و اشعه گاما خطرناک ترین پرتو های شناخته شده برای بدن انسان هستند و به عنوان پرتوهای یونیزه کننده مواد شناخته می شوند.  گرچه هر دو نوع می توانند از منابع طبیعی مانند گاز رادون حاصل شوند، اما می توانند در آزمایشگاه نیز تهیه شوند که در اینصورت میتوانند دارای فرکانس هایی بالا باشند که به بدن انسان آسیب می زند. به عنوان مثال، نیروگاههای هسته ای از این نوع اشعه ها برای تولید مواد اولیه نیروگاه ها و شکافت هسته ای و غنی سازی موادی مانند اورانیوم استفاده می کنند. اما در آزمایش های تصویربرداری پزشکی از اشعه ایکس برای تولید عکس از نواحی داخل بدن استفاده می شود که روشی کاملا مرسوم و بدون خطر است.
درصورتیکه که پرتوهای یونیزه کننده از بدن عبور می کند، می تواند آسیب مستقیم به DNA سلول ها وارد کنند و بعداً منجر به سرطان شود. اما با توجه به اینکه لیزر کندل الکس از پرتوهای یونیره استفاده نمی کند؛ سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) انرژی لیزر را در روشهای برداشت مو ایمن میداند زیرا از اشعه غیر یونیزه کننده استفاده می کند.
متخصصین کندلا میگویند: "انرژی نور این لیزرها، در سطح پوست باقی می ماند. به همین علت این لیزرها باعث آسیب دیدن DNA یا باعث جهش DNA نمی شوند. زیرا به صورت بسیار محافظت شده از آنها در لیزر های الکساندرایت استفاده می شود.
پس هر گونه شایعه ای مبتنی بر سرطان زا بودن استفاده از لیزر ها کاملا بی پایه و اساس است یا اگر بیماری بعد از استفاده از لیزر به بیماری سرطان دچار شده است دلیل این بیماری به لیزر کردن مو های زائد مربوط نمی شود.

2. آیا لیزر مو های زائد باعث ناباروری در بانوان می شود؟

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه لیزر موهای زائد بر احتمال بارداری شما تأثیر دارد، وجود ندارد. اگر می خواهید از این امر اطمینان حاصل کنید، قبل از شروع درمان های لیزر موهای زائد، با پزشک خود مشورت کنید.
هنگامی که باردار هستید، بدن شما از هورمون ها سرشار است. سطح بالاتر استروژن و آندروژن می تواند خصوصاً در سه ماهه سوم بارداری باعث رشد مو در جاهایی شود که قبلاً هرگز ظاهر نشده بود.
می توانید ناگهان متوجه موهای روی شکم، صورت، گردن، سینه و بازوهای خود شوید.  خبر خوب این است که این رشد مو کاملاً متداول است و به طور کلی پس از زایمان به خودی خود از بین می رود.
هورمونهای بارداری نه تنها در جایی که موها به طور ناگهانی جوانه می زنند تأثیر می گذارد بلکه همچنین چرخه رشد موهای شما را تغییر می دهند.
رشد موهای ناشی از استروژن، همراه با افزایش سختی در رسیدن به بعضی از قسمتهای بدن هنگام بزرگ شدن شکم، ممکن است برای شما جای تعجب نداشته باشد که آیا شما باید جلسات لیزر کندلا الکساندرایت را به عنوان گزینه ای برای اصلاح، در نظر بگیرید یا از سایر روش های رفع موهای زائد استفاده کنید.
متخصصین لیزر کندلا الکس همچنین بیان کرده اند:"در حالی که از لیزرهای بی خطر برای درمان شرایط پزشکی مانند سنگ کلیه و زگیل تناسلی در زنان باردار استفاده شده است، هیچ گونه اطلاعات ایمنی در دسترس برای پشتیبانی از استفاده از لیزر در روشهای زیبایی مانند لیزر موهای زائد برای بانوان باردار در دسترس نیست.
عدم تحقیقات در مورد این موضوع احتمالاً به زودی تغییر نخواهد کرد، زیرا دانشمندان نمی خواهند با قرار دادن آنها در معرض محصولات و رویه های بالقوه مضر، به مادران و نوزادان آسیب برسانند.
اگرچه لیزر موهای زائد عموماً یک روش ایمن برای رفع موهای زائد محسوب می شود، اما پزشکان و متخصصان پوست معمولاً به زنان باردار توصیه می کنند که از این روش رفع مو های زائد در نه ماه حاملگی خود خودداری کنند زیرا هیچ مطالعه ای درخصوص اینکه لیزر کندلا الکس برای مادران و نوزادان بی خطر است؛ انجام نشده است. 
لیزر مو های زائد هیچ گونه خطری برای شما جهت باردار شدن در آینده ندارد. اما اگر حامله هستید توسط پزشکان توصیه نمی شود تا از این روش برای رفع مو های زائد استفاده کنید؛ زیرا تحقیقاتی مبنی بر مضر یا بی ضرر بودن این روش انجام نشده است و پزشکان  کندلا نمیخواهند سلامت شما و نوزاد را به خطر بیندازند.

آیا لیزر مو های زائد به صورت دائمی مو های زائد را از بین می برد؟

رفع تمام موهای زائد شما در یک جلسه ممکن نیست بلکه برای دستیابی به نتایج بهینه چندین جلسه درمان طول می کشد. چون در حالی که لیزر کندلا الکس، موهایی را که روی بدن شما رشد کرده اند هدف قرار می دهد، نمی تواند به فولیکول هایی که قصد ایحاد جوانه ی موهای جدید دارند، برسد. پس لیزر کردن، مو های زائد شما را به صورت دائم رفع نمی کند و حذف دائمی موهای زائد با لیزر کندلا الکس تا پایان عمر یک شایعه است.

آیا لیزر مو های زائد دردناک است؟

ممکن است حین انجام لیزر با دستگاه کندلا الکس، کمی درد و ناراحتی را تجربه کنید، اما این درد غیر قابل تحمل نیست. بسیاری از بیماران گزارش می دهند که لیزر مو های زائد درد بسیار کمتری نسبت به سایر روش ها به ویژه اپیلاسیون دارد.
در نهایت کندلا به شما این اطمینان خاطر را می دهد که رفع مو های زائد توسط لیزر کندلا الکساندرایت هیچ گونه آسیب طولانی مدت به سلامتی بدن شما نمی زند و هیچ عوارض جانبی غیر قابل بازگشتی ندارد. اما باید قبل از استفاده از لیزر حتما درباره بیماری های پوستی خود به دکتر متخصص اطلاع کامل دهید تا بتوانید اطمینان کامل حاصل کنید که این روش برای شما ایمن است. همچنین باید تمامی نکات گفته شده توسط متخصص را قبل و بعد از جلسات درمان با لیزر کندلا الکس رعایت کنید. در اینصورت متخصصین ما تضمین میکنند که رفع مو های زائد توسط لیزر هیچگونه عوارض جانبی شدیدی ندارد و این ها همه از شایعای وحشتناکی است که درخصوص لیزر مو های زائد به اشتباه در میان عموم گسترش یافته است. 

مشاوره رایگان

نظرات کاربران

  • 1398/09/14
    0 1

    ولی با این وجود من بازم میترسم برم لیزر

    • 1398/09/19
      1 0

      میتونین یه بار مارو امتحان کنین حتما نظرتون برمیگرده

  • 1398/09/23
    0 0

    چقدر دوام داره؟هزینش واسه تمام بدن چقدر میشه حدودا؟

    • 1398/10/05
      0 0

      پوست افراد با هم متفاوته ولی به طور عمول بین ۶ ماه تا ۲ سال بسته به پوست افراد نیاز به شارژ نیست. ما کمپین های متفاوت داریم توصیه می کنیم با کلینیک تماس بگیرین 02188561858

  • 1399/03/11
    0 0

    اگه لیزر کنیم بعد پنج سال دوباره دربیاد باید باز هم انجام بدیم تمام جلسات لیزرو یا فقط یک جلسه کافیه

    • 1399/03/12
      0 0

      سلام بعد از دوره ی لیزر باید هرموقع 20 یا 30% موهاتون درومد 1 جلسه برید واسه شارژ.

  • 1399/03/11
    0 1

    اگه لیزر کنیم بعد پنج سال دوباره دربیاد باید باز هم انجام بدیم تمام جلسات لیزرو یا فقط یک جلسه کافیه

    • 1399/03/12
      0 0

      سلام پاسخ داده شد.

  • 1399/03/23
    0 0

    الان قوی ترین لیزر چیه ؟آخه من ۱۰ جلسه برای موهای زائد صورتم رفتم هیچ موثر نبود تازه الان بیشترم شده😑😑

    • 1399/04/01
      0 0

      سلام کندلا بهترین تاثیر رو داره. شاید موهای صورتتون پرزی بوده.

  • 1399/03/26
    0 0

    لیزر بیکینی واسه دختربد نیست آیا؟باعت از دست دادن پرده بکارت نمیشود؟

    • 1399/04/01
      0 0

      سلام خیر

  • 1399/04/05
    0 0

    سلام من ب تازگی شدم اپراتور« دستیار» لیزر و با دستگاه کار میکنم میخواستم ببینم اشعه لیزر برا چشم من وبدن من ک افراد رو لیزر میکنم. مضر هست یا نیست ؟؟؟

    • 1399/04/07
      0 0

      سلام اگه مسائل امنیتی مثل عینک مخصوص لیزر رو رعایت کنید خیر.

  • 1399/04/18
    0 0

    سلام من رفتم لیزر گفتن الکساندریت ۲۰۲۰ هستش ولی مطمئن نیستم درد داشت

    • 1399/04/18
      0 0

      سلام الکس اسم دستگاه نیست. دستگاهی که استفاده کردید خنک کننده ی خیلی قوی نداشته. بیشتر دستگاه مهمه تا سالش.

  • 1399/05/18
    0 0

    سلام من ۱۰ روزه پیش خط ریش مو لیزر کردم بهم عینک داد ولی من نزدم و از اون موقع به بعد چشمام سوز میزنه و اشک از چشمام سرازیر میشه،لطفاً راهنمایی کنید

    • 1399/05/21
      0 0

      سلام با اب مقطر یا اشک مصنوعی چشتونو شست و شو بدید.

  • 1399/06/11
    0 0

    این نظریات آگاهی ما را بیشتر میکند

  • 1399/06/25
    0 0

    ایااین صحیح ک لیزر کنم بعد بخام باردار شم باعث شلی عضلات جنین میشه

    • 1399/06/29
      0 0

      سلام خیر

  • 1399/07/10
    0 0

    من ۳ روزه پیش رفتم لیزر اما موهای زائدم مثل همیشه سریع دراومد. وقتی تلفنی نوبت گرفتم گفتن کلینیک هستش ولی وقتی رفتم روی سردرش نوشته بود زیبایی خورشید الان نمیدونم برم یا بی فایدست. آخه خواهرم چند سال پیش که رفته بوده لیزر همون جلسه اول بعد یک ماه موهاش دراومده!

    • 1399/07/10
      0 0

      سلام با 1 جلسه لیزر نمیشه راجع به دستگاه یا جوابدهی لیزر، نتیجه گیری کرد. بعد 1 جلسه طبیعیه که موها دربیاد. معمولا بعد 3،4 جلسه نتیجه ی لیزرو میبینید.

  • 1399/07/13
    0 0

    ایا رنگ پوست پس از لیزر روشن تر میشود

    • 1399/07/14
      0 0

      سلام بله ممکنه روشنتر بشه

  • 1399/11/12
    1 0

    سلام وقت بخیر من فیبروم سینه دارم ازوقتی رفتم لیزر احساس میکنم یکم سوزش داخل همون سینه که فیبروم دارم ... میخواستم بدونم آیا ضرر داره برای سینم یا نه اگه نه اون ناحیه رو کلا لیزر نکنم

  • 1399/12/10
    1 0

    سلام وقت بخیر من روی صورتم جای زخم قدیمی هست بخاطر چنگ خواهر کوچیکم روی صورتم مونده ایا با لیزر درست میشه ؟ و تقریبا چقدر هزینشه

  • 1400/01/12
    0 0

    سلام من ٥ روز پيش ليزر داشتم، بعدش دست و پاهام خارش و قرمزي شديد داشتم شكل كهير. بيكيني هم تاول هاي سفيد زدم. تماس گرفتم گفتن دماي ليزر بالا نبوده كه بسوزي، احتمالا قارچ داشتي كه پخش شده با ليزر. قرمزي و خارش هم مال حساسيت به گاز ليزر هست. اما من اصلا نمي تونم راه برم بابت تاول ها! ميشه راهنماييم كنيد.

    • 1400/06/25
      0 0

      منم دقیقااا مثل شما شدم دو هفته درمانم طول کشید .مردم و زنده شدم اما مرکز لیزر هیچیو قبول نکرد و گفت خودت حساس بوده پوستت و کلی چرت و پرت..اگه دوس داشتی ایدی بده راهنماییت کنم چون میدونم چقدر دردناکه

    • 1401/03/14
      0 0

      سلام میشه راهنمایی کنید چیکار کردید خیلی ممنون میشم

    • 1401/08/08
      0 0

      سلام. بخشید من دو روز پیش زیر چانه ام را لیزر کردم الان خیلی خارش وسوزش دارم البته پوستم اصلا نسوخته وحتی قرمزم نشد ودرد هم دارم تا زیر گردنم. چه دارویی استفاده کردید که درمان شدید؟ ممنون میشم اگه جوابم را بدید

  • 1400/03/30
    0 0

    سلام من مدتي كه اپراتور ليزر هستم الان باردار شدم هفته اي دو روز ميرم سر كار از ساعت ١٢ تا ٦ ميخواستم ببينم كسي تجربه داره اشعه ليزر كه تو اتاق هست براي من كه اپراتورم ضرر داره ؟

  • 1400/10/30
    0 0

    سلام وقت بخیر اپراتور لیزر اگر دائم حین کار از عینک مخصوص استفاده کنه بازم اشعه برای چشم ضرر داره؟؟؟

  • 1400/11/28
    0 0

    باسلام من اپراتور لیزر کندلا هستم آیا واقعا این دستگاه با اشعه ایی که داره هیچ عوارضی برای نداره ( البته که از عینک هم استفاده میشود)

  • 1401/02/07
    0 0

    من شنیدم موهای چانه یاابرواگه سفیدشده باشن بالیزردیگه ازبین نمیرن ایادرسته این نظریه

  • 1401/02/22
    0 0

    ببخشید لیزر کردن رون پا اشعه داره و باعث نازایی می‌شود

  • 1401/07/26
    0 0

    سلام من به تازگی اپراتور لیزر شدم خواستم بدونم لیزر کردن افراد برای ریزش موی سرم تاثیر دارد ؟؟

نظر خود را درباره مطلب بالا بیان کنید