کدام دستگاه لیزر درد کمتری دارد؟

تاریخ انتشار - ۵ مهر ۱۳۹۸

انواع زیادی از روش های لیزر مو برای از بین بردن موهای زائد وجود دارد. همه آنها دراینکه می توانند جلوی رشد موها را به میزان کم یا زیاد بگیرند با هم مشترک هستند، اما یافتن روشی با کمترین میزان درد و بیشتریت تاثیر نیز اغلب مورد توجه بسیاری از بیماران است. لیزر موهای زائد به هیچ وجه یک روش درمانی کوتاه مدت برای از بین بردن موهای زائد از پوست شما نیست. هرچند تعداد جلسات لیزر مو بستگی به ناحیه تحت درمان بدن دارد اما نکته قابل توجه اینکه قسمتهای بالایی مانند صورت و زیر بغل حدود 8 تا 10 جلسه برای دستیابی به نتایج مطلوب در مقایسه با 6 تا 8 جلسه برای بیکینی نیاز دارند. پس از آن شاید سالانه 1 یا 2 بار نیاز به جلسات درمان مجدد با لیزر مو داشته باشید.
لیزر کندلا الکس به دلیل سرعت، ایمنی و اثربخشی آن محبوبیت بیشتری پیدا کرده است، اگرچه نتایج به انتخاب فناوری لیزر مورد استفاده بستگی دارد و عوامل دیگری مانند رنگ پوست، ضخامت مو و جنسیت بیمار باید مورد توجه قرار گیرد اما این لیزرها با طول موج مشخص که با نانومتر اندازه گیری میشوند؛ و به لیزر الکساندریت (755 نانومتر) مشهورند بر روی پوست های روشن نتیجه فوق العاده ای دارند. همچنین لیزر کندلا ND:YAG (1064 nm) برای پوست های زیتونی (نوع4) و پوست های تیره (نوع 5) با اثربخشی قابل توجه و کمترین عوارض جانبی طراحی شده است.
سیستم های مدرن لیزر موهای زائد با روش های مختلفی در دسترس هستند. برخی از آنها از جمله روش های سنتی "شات" برای لیزر موهای زائد دردناک تر از سایرین هستند. در صورتیکه لیزر کندلا الکس 2019 و کندلا یگ 2019 با طراحی سیستم خنک سازی ویژه با دمیدن هوا و اسپری کریوژن جزو دستگاههای لیزری است که درد کمی دارد.

لیزر کندلا  YAG: کدام لیزر موهای زائد درد کمتر و بهترین اثربخشی را دارد؟

در حالی که روش "شات" می تواند باعث ایجاد درد در درجات مختلف شود، روش های رفع موهای لیزر "الکساندراست" و "YAG" به طور بالقوه مؤثرتر هستند و در عین حال از درد نیز جلوگیری می کنند. در هر دو روش از پالس انرژی نور مادون قرمز که به سطح پوست نفوذ می کند، استفاده می شود و به تدریج فولیکول های زیر پوست را گرم می کند تا توانایی رشد دادن موهای جدید را از دست بدهد. گرما رنگدانه پروتئین ملانین را که باعث ایجاد رنگ مو میشود، از بین میبرد. لیزر ملانین سلولهای فولیکول را در این فرآیند متورم می کند. با این حال ، بر خلاف روش سنتی "شات زدن"، سطح پوست در حین انجام لیزر مو، خنک و راحت باقی می ماند. این امر با استفاده از لیزرهایی با سیستم های برودتی حاصل می شود که نه تنها از درد جلوگیری می کند بلکه سوختگی را نیز از بین می برد.
تفاوت اصلی بین لیزرهای "الکساندراست" و "YAG" در این است که "لیزر کندلا الکس" برای پوست های روشن تا متوسط استفاده می شود. در حالی که "کندلا"YAG فقط روی پوست های تیره استفاده می شود. هر دو روش ایمن و تأیید شده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده هستند، و و  دقت و اثربخشی و ایمنی آنها تست شده است. 

لیزر الکساندریت – درد کمتر اثربخشی بیشتر

لیزر کندلا الکس برای استفاده با انواع مو و پوست موثرترین لیزر محسوب می شود، زیرا این لیزر به اندازه سایر لیزرها روی پوست های تیره تر تأثیر نمی گذارد. مانند سایر دستگاههای لیزر مو، کندلا الکساندرایت نیز بر روی پوستهای سفید و بسیار روشن بهتر کار میکند و ثابت شده است که می تواند روی موهای نازک و لطیف که بسیاری از انواع دیگر لیزر قادر به از بین بردن آن نیستند، تاثیر بگذارد.
طول موج نور ساطع شده از لیزر Alexandrite به راحتی توسط ملانین (سلول های رنگدانه) در موهای شما جذب می شود و این باعث می شود آن سلول ها گرم شوند و در نهایت از بین بروند.
درد لیزر کندلا الکساندریت: در لیزر کندلا الکس 2019 به منظور کاهش درد حین انجام لیزر مو، یک دوز کریوژن  قبل یا بعد از هر پالس لیزر اسپری میشود تا پوست را تا دمای مطلوب خنک می کند و امکان استفاده از قدرتمندترین لیزرهای الکساندریت موجود در بازار را با سرعت دو پالس در ثانیه بدهد. به همین دلیل پالس های لیزر کندلا الکساندرایت تقریبا غیر قابل درک و بدون درد می شوند. اسپری کریوژن (DCD دستگاه خنک کننده دینامیکی Candela) یک سیستم خنک کننده برتر در لیزر پیشرفته کندلا 2019 است که تضمین میکند که درمان با لیزر راحتتر و بدون درد باشد. لیزر کندلا دارای یک سیستم خنک کننده پوست برای تسکین درد است که به طور موثر دردی را که برخی از افراد احساس می کنند، مدیریت می کند، و این باعث میشود که درد لیزر الکساندریت بسیار کم بوده و بیشتر مراجعین نیازی به تسکین درد نداشته باشند و در صورت نیاز ژلی که به پوست اعمال می شود، موثر و کافی است.
توجه: برای انواع پوست بسیار تیره بهترین گزینه لیزر کندلا Nd: YAG  است زیرا طول موج بیشتر پرتو بدون تأثیر در رنگدانه های پوست به فولیکول های مو نفوذ می کند. لیزر کندلا یگ 2019 نیز به سیستم خنک کننده دمیدن هوا و اسپری کریوژن مجهز شده تا بتواند کمترین درد و بیشترین بازده را داشته باشد.

مقایسه سیستم های لیزر – کدام لیزر مو کمترین میزان درد را دارد؟

انواع مختلفی از دستگاه های لیزر موهای زائد در ایران وجود دارد. یک مورد که همه آنها با هم مشترک هستند این است که آنها از رشد مجدد موها به میزان بیشتر یا کمتر جلوگیری می کنند، اما کدام سیستم لیزر موهای زائد کمترین درد را دارد؟
سیستم های مدرن لیزر موهای زائد در 2 دسته قرار می گیرند، روش سنتی مبتنی بر شات زدن و روش جدید ""SHR.

روش معمول لیزر موهای زائد "شات"

این یک روش قدیمی تر لیزر موهای زائد با استفاده از سیستم های لیزری مانند Magma و Cynosure است. در طی این درمان، دستگاههای لیزر مو، انرژی لیزر را در یک ناحیه خاص اعمال می کنند، دمای فولیکول را تا 45-50 درجه افزایش می دهند، آن را یک یا دو سانتیمتر حرکت می دهند و سپس این روند را تکرار می کنند تا این ناحیه به طور کامل پوشش داده شود. این فرایند می تواند دردناک باشد زیرا انرژی به طور همزمان تابیده می شود، تا زمانی که یک روش خنک کننده برای کاهش درد و جلوگیری از سوختگی به کار نرود؛ بیمار مجبور است درد بسیار زیادی را تحمل کند. در بعضی موارد، ممکن است به بیماران کرم بی حسی داده شود، اما با استفاده از این روش، تشخیص درد که نشانه آسیب رسانی به پوست است؛ دشوارتر می شود.

لیزر موهای زائد با  SHR

در لیزر موهای زائد SHR که روش متفاوتی برای تأمین انرژی لیزر برای جلوگیری از رشد مو استفاده می کنند از سیستم های یخ Soprano Ice و Soprano Ice Platinumاستفاده می شود. مدلهای سوپرانو به جای پالسهای منفرد فشار قوی در سیستمهای سنتی لیزر موهای زائد، 10 بار در ثانیه با شدت کمتری چشمک می زنند و درمان با لیزر از عقب به جلو در ناحیه درمان منتقل می شود. این امر به لیزر و انرژی گرمایی اجازه می دهد تا دمای آنها طی چند ثانیه به تدریج به 45-50 درجه برسد، که به شکل احساس گرم شدن ملایم احساس می شود، نه دردی که معمولا در لیزر موهای زائد سنتی حس میشود. یک ماژول خنک کننده به همراه مدل های سوپرانو به عنوان یک سینک ثابت گرما استفاده می شود و در طول درمان از ژل خنک کننده استفاده می شود، که هر دو به این معنی هستند که موهای زائد لیزر سوپرانو عملا یا در بسیاری از موارد درد و ناراحتی کمتری برای بیمار ایجاد می کند. سیستم جدید یخ  Soprano Ice Platinum، برای 3 طول موج لیزر استاندارد موجود در مدل Soprano  به کار می رود اما بازده نهایی آن به اندازه لیزر مو کندلا الکساندرایت نیست.

کندلا الکساندرایت و کندلا یگ - لیزر موهای زائد بدون درد

اگرچه گفته میشود که بسیاری از لیزرها بدون درد، سریع و ایمن هستند اما خیلی از ما درد زیادی را هنگام لیزرکردن تجربه کرده ایم. آیا ما واقعا باید از بوی سوزش موها و دردی که مثل ضربه ناگهانی یک کش پلاستیکی به پوست است برای داشتن بدنی بدون مو رنج ببریم؟ اصلا اینطور نیست مطمئنا باید راه بهتری وجود داشته باشد.
برای انجام لیزر مو بدون درد دستگاههای لیزر کندلا به کمک ما می آیند. این دستگاهها یک لیزر معمولی نیستند، بلکه پیشرفته ترین دستگاههای لیزر موهای زائد در طول موج های Alexandrite و Nd: YAG می باشند. احتمالا این سوال برای شما به وجود می آید که منظور از این طول موج ها چیست، به طور خلاصه می توان گفت هر کدام از این طول موج ها، باعث از بین رفتن فولیکول مو و در نتیجه از بین رفتن موهای زائد برای نوع پوست با رنگ های مختلف می شوند.
به گفته کندلا، "بهترین طول موج برای درمان پوست های رده 1 ، 2 و 3 در مقیاس فیتزپاتریک (پوست روشن) طول موج الکساندریت با 755 نانومتر و بهترین طول موج برای درمان تن های پوستی 4، 5 و 6 (4 پوست برنزه شده و 5 و 6 پوست تیره) طول موج Nd: YAG با مقدار 1064 نانومتر است. 
کندلا توضیح می دهد: "معمولاً برای خلاص شدن از شر موهای زائد با دستگاههای لیزر دیگر به جز باید از تنظیمات بالایی در طول موج استفاده کنید و این باعث می شود که این روش درمانی دردناک تر و به همراه عوارض موقتی باشد. اما با استفاده از این لیزر کندلا، شما می توانید هر دو طول موج را بدون احساس درد تجربه کنید، چون برای دستیابی به نتایج یکسان فقط باید از حداقل تنظیمات طول موج استفاده کنید و سیستم های خنک کننده نیز درد و ناراحتی بیمار را به حداقل می رسانند."
شایان ذکر است که طول موج Alexandrite موها را در سطح پوست از بین می برد، در حالی که طول موج Nd: YAG روی لایه زیر اپیدرم تاثیر میگذارد. اما از آنجایی که می دانیم همه آنچه که شما واقعاً به آن توجه می کنید عامل درد است، استفاده از انرژی کمتری در طول موج بدان معنی است که درمان به طور درد کمتری خواهد داشت.
یکی دیگر از مزایای  لیزر مو کندلا این است که در هر شات ناحیه زیادی را پوشش میدهد، به این معنی که به سرعت مناطق را درمان می کند و در تمام قسمت های بدن از جمله صورت قابل استفاده است. این اولین لیزر در نوع خود است که لکه ای به بزرگی 16 میلیمتر می تواند تولید کند. 
در مورد اینکه چه مدت زمانی برای درمان بخش های مختلف بدن شما کافی خواهد بود، بستگی به ناحیه ای ک می خواهید آن را درمان کنید؛ دارد. کندلا می گوید: "لیزر کندلا الکس با دارا بودن اندازه لکه بزرگتر از 8 میلیمتر نسبت به سایز لیزرها می تواند در کمتر از 15 دقیقه با استفاده از سه پالس در ثانیه، کل کمر را درمان کند. بازوها، پا و قفسه سینه نیز حدوداً 20 دقیقه زمان میبرد، و کل صورت معمولاً 25 دقیقه به طول می انجامد، زیرا متخصصی که این کار را انجام میدهد باید دقت بیشتری داشته باشد. 
هرچند وجود سیستم های خنک کننده در لیزر کندلا 2019 موجب شده که بیمار درد و ناراحتی کمتری را احساس کند اما به این معنی نیست که هیچ چیزی را احساس نخواهید کرد.  بلکه حین انجام لیزر احساس گرما هنوز هم وجود دارد، اما نسبت به سایر دستگاههای لیزر کاملا قابل تحمل است. لیزر کندلا الکس و کندلا یگ چند میکروثانیه قبل و بعد از هر بار ارسال طول موج، ترکیبی از هوای سرد و کریوژن را بر روی پوست اسپری می کنند، که نتیجه آن احساس درد بسیار کم و راحتی بیشتر شماست.


مشاوره رایگان

نظرات کاربران

  • 1400/09/10
    0 0

    سلام من امروز لیزر کندلا انجام دادم هیچ گونه درد و سوزش نداشتم امکان داره دستگاه خوب نبوده باشه؟!

    • 1400/12/26
      0 0

      من هربار میرم انگار شکنجه میشم بشدت دردناکه خیلی عجیبه می گید درد نداشتید

    • 1401/04/04
      0 0

      منم امروز انجام‌دادم پدرم دراومد بخاطر ضخامت زیاد موی مثما مردای

  • 1401/03/25
    1 0

    حالا خوبه یا بد

  • 1401/08/17
    0 0

    من ۶ جلسه دستگاه دیگری امتحان کردم که به دلیل قدیمی تر بودن اثر بخشیش کمتر بود اما کاملا بدون درد.اما دیروز بار اول از دستگاه کندلا استفاده کردم در یک مطب خیلی معروف و خوب اما انقدر درد کشیدم که عین شکنجه بود . حاضرم دستگاه بدون درد باشه اما جلسات بیشتری برم تا نتیجه بگیرم.

  • 1402/06/26
    0 0

    ماندلا چیست

نظر خود را درباره مطلب بالا بیان کنید