تاریخچه لیزر موهای زائد

تاریخ انتشار - ۱۸ مهر ۱۳۹۸

در مورد سابقه رفع موهای زائد می توان گفت از همان دوران کهن، زنان و مردان علاقه داشتند که موهای زائد خود را کوتاه نمایند. در مصر باستان از قیچی هایی که از صدف های دریایی ساخته شده بود برای کوتاه کردن موهای بدن استفاده می شد. در دوران کهن بدون مو بودن نشانه یک طبقه اجتماعی بالا و ثروتمند بود. امروزه روش های حذف موهای زائد شامل وکس کردن، اپیلاسیون، شیو کردن، الکترولیز و لیزر مو که یک روش دائمی برای حذف موهای زائد است؛ می شود.

تاکنون مدل های حذف موهای زائد با راه و روش های مختلفی توسط محققین ابداع شده است. دستگاههای لیزری که در مطب متخصصین پوست و مو استفاده میشوند؛ انواع مختلفی دارند که برخی از آنها دارای طول موج های بلندتری هستند و می توانند از لایه های پوست عبور کرده و فقط مو را هدف قرار دهند. این لیزرها که با نام کندلا الکساندرایت برای پوست های روشن و کندلا یگ برای پوست های تیره شناخته می شوند؛ تاثیر قابل توجهی در کاهش دائمی موهای زائد دارند.

تکنسین های لیزر با تجربه و دارای گواهینامه می دانند که چگونه طول موج لیزر ها را تنظیم کرده و از لیزرهای مختلف برای رسیدن به بهترین نتیجه حذف موهای زائد استفاده کنند. البته بهتر است پیش از اقدام به تنظیم جلسات لیزر مو در خصوص تکنسین هایی که قرار است این کار را برای شما انجام دهند تحقیقات لازم را انجام دهید.

به منظور انجام تحقیقات ممکن است سوالات مختلفی در خصوص درمان با لیزر موهای زائد داشته باشید. ممکن است بخواهید بدانید که لیزر مو از چه زمانی اختراع شده است. برای پاسخ به این سوال بهتر است این مطلب را کامل بخوانید. در ادامه مقاله در خصوص اختراع دستگاه های لیزری که در که مورد استفاده قرار می گیرد بیشتر صحبت خواهیم کرد.

اهمیت تکنولوژی لیزر

از زمانی که محققان تکنولوژی لیزر را اختراع کردند مدت زیادی می گذرد تا به امروز که به نظر می رسد لیزر به عنوان بخش مهمی از فرآیند های درمانی مطرح شده است. در حال حاضر بسیاری از روش‌های پزشکی را نمی توان بدون وجود دستگاههای لیزر انجام داد. بیشترین استفاده لیزر ها در سراسر جهان برای رفع موهای زائد است که برای نواحی مختلف بدن مورد استفاده قرار می گیرد.

سابقه لیزر موهای زائد

سابقه لیزر موهای زائد با دستگاه هایی که ما امروزه می بینیم از سال ۱۹۹۷ گسترش پیدا کرد و این روش در آمریکا با هدف کاهش دائمی موهای زائد توسط سازمان غذا و دارو یا همان FDA مورد تایید قرار گرفت. به این ترتیب اگر چه درمان‌های لیزر با این دستگاه ها به طور دائم موهای زائد کل بدن را کاهش می دهند اما نمی توانند تمام موهای بدن را به طور دائم حذف کنند.

لیزر مو به علت سرعت و عملکرد مناسبی که دارد به سرعت گسترش پیدا کرده است البته نتایج آن تا حدود زیادی به مهارت و تجربه اپراتور لیزر بستگی دارد. همچنین باید توجه کرد که تکنولوژی های لیزر مختلفی برای این فرایند مورد استفاده قرار می گیرند که از بین آنها لیزر کندلا الکساندرایت و لیزر کندلا یگ موثر ترین نتیجه را در کوتاه ترین زمان دارا می باشند.

البته می توان گفت مفهوم لیزر موهای زائد را دکتر راک اندرسون از موسسه ولمن مطرح کرد. او که از دانشگاه MIT فارغ التحصیل شده بود و فوق لیسانس خود را نیز از دانشگاه هاروارد در رشته تکنولوژی و علوم سلامت گرفته بود؛ بعد از تکمیل تحصیل خود او به عنوان پروفسور دانشگاه پزشکی هاروارد در رشته پوست و مو و مدیر مرکز ولمن مشغول به کار شد و توانست بسیاری از درمان های با استفاده از دستگاههای لیزر را بدون ایجاد آسیب دیدگی روی پوست بدن توسعه دهد. لیزر هایی که توسط او ابداع شده امروزه کاربرد های بسیاری در درمان های پزشکی دارد. این کاربردها شامل حذف تاتو از روی پوست، درمان لکه های پوستی و همچنین حذف موهای زائد است.

در سالهای بعد دکتر فیتزپاتریک که از شاگردان دکتر اندرسون بود؛ مقیاس نوع پوست فیتزپاتریک را به جهان معرفی کرد. این مقیاس امروزه به نام VADERMA شناخته می‌شود و یکی از فاکتورهایی است که برای تعیین نوع پوست و نوع دستگاه لیزری که باید برای حذف موهای زائد هر کاندید مورد استفاده قرار گیرد؛ به کار می رود. امروزه با اختراع دستگاه های لیزری مانند لیزر کندلا الکس و کندلا یگ تقریباً تمام انواع پوست ها با لیزر مو قابل درمان هستند. 

روش های حذف موهای زائد چند سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرد اما ابداع لیزرها در چند دهه گذشته این روش های سنتی را کاملا تحت تاثیر قرار داد است. به طور کلی می توان گفت تقریباً اکثر بیمارانی که موهایشان تیره تر از پوست شان باشد کاندیداهای مناسبی برای حذف موهای زائد با دستگاه های لیزر هستند. 

در سال ۱۹۶۰ دکتر هیمن اولین لیزر را با نام لیزر روبی ابداع کرد. این لیزر متشکل از یک میله پوشش داده شده توسط نقره بود و یک فلش لامپ نیز با قدرت بالا روی آن نور می انداخت. لیزر روبی هر چند ثانیه یک بار به صورت پالسی تکرار می‌شد. طول موج آن بسیار کوتاه بود و قدرت بالایی داشت و اولین بار که این تکنولوژی مورد استفاده قرار گرفت توانست نتایج بسیار مطمئن و ایمنی ارائه دهد.

داستان جالبی پشت اختراع درمان با لیزر موهای زائد وجود دارد. روند اختراع در آمریکا به این صورت بود که دکتر اندرسون که یکی از متخصصین درمان های پزشکی در دانشگاه هاروارد بود متوجه شد که می‌تواند لیزر را برای حذف موهای زائد مورد استفاده قرار دهد. دستگاهی که او معرفی کرد در سال ۱۹۹۷ ت مورد تایید FDA قرار گرفت و از آن پس به عنوان دستگاه لیزر مو که می تواند به طور دائم موهای زائد بدن را کاهش دهد؛ شناخته شد. دکتر اندرسون با این ایده که لیزر می تواند با استفاده از انرژی نور خود موهای زائد را از بین ببرد شروع به کار کرد. پس از آن توانست دستگاههایی را ابداع کند که می توانستند لکه های پوستی، تتوها، جوش ها و حتی جای زخم را روی پوست درمان کنند.

اولین لیزر مو برای تخریب فولیکولهای مو توسط تئودور هیمن (Theodore H Maiman) در سال ۱۹۶۰ ابداع شد این لیزر که به نام لیزر رابی مشهور بود؛ تاثیر زیادی نداشت و بسیار کند بود و تنها می توانست رشد موها را به حداقل برساند. در عین حال موجب آسیب رسیدن و سوختگی ‌پوست نیز می ‌شد. این دستگاه می توانست در یک مدت زمان مشخص تعداد کمی از فولیکول های مو را مورد هدف قرار دهد و فرایند بسیار زمانبری داشت.

سابقه لیزر موهای زائد با اولین لیزر الکساندرایت به سال ۱۹۷۰ بر می گردد. اگرچه این لیزر بسیار ایمن تر از اولین نوع خود بود؛ اما حرارت کافی برای تخریب فولیکول های مو ایجاد نمی کرد؛ در نتیجه سالها طول کشید تا نتیجه دائمی کاهش موهای زائد از این دستگاه نتیجه شود.

لیزر یگ نیز جزو اولین لیزر هایی بود که در سال ۱۹۶۴ با هدف لیزر موهای زائد توسط FDA تایید شد. به این دلیل که توانست رشد مو را کاهش داده و تقریباً به طور دائم از رشد مجدد آن جلوگیری کند. در سال ۱۹۷۵ متخصص پوست و موی هاروارد به نام دکتر پاتریک یک مقیاس فتو تایپینگ فیتزپاتریک را پیشنهاد داد که رنگ پوست بدن انسان را دسته بندی می کرد. از این مقیاس امروزه برای تعیین کاندید مناسب برای دستگاه لیزر مو استفاده می شود.

در حقیقت همه نمی توانند از لیزر موهای زائد بهره ببرند. افرادی که پوست بسیار تیره و سیاهی داشته باشند؛ به علت جذب حرارت لیزر روی پوستشان ممکن است دچار آسیب شوند. در سال ۱۹۸۳ دانشمندان توانستند لیزری طراحی کنند که مدت زمان پالس آن برای هدف قرار دادن فولیکول های مو کافی بود. در نتیجه بدون آسیب رساندن به پوست فقط فولیکول های مو را هدف قرار می داد.

نزدیک به ۴۰ سال طول کشید تا دانشمندان توانستند یک سیستم لیزر مو مناسب را برای حذف موهای زائد در خانه طراحی کنند. در سال ۲۰۰۸ ،FDA  توانست اولین سیستم حذف موهای زائد با لیزر خانگی را با نام لیزر تریا فور ایکس Tria Laser 4x تایید کند. در این لیزر نیز همان تکنولوژی لیزری که در کلینیک های حرفه ای مورد استفاده قرار می گرفت؛ به کار رفته است و به این ترتیب مشتریان توانستند به راحتی در خانه خودشان تقریباً به طور دائم از شر موهای زائد خلاص شوند. از آن به بعد  بسیاری از دستگاه های لیزر موی خانگی با هدف کاهش دائمی موهای زائد توسط FDA تایید شد. اکثر سیستم های لیزر موی خانگی در بازار امروزه بر مبنای IPL یا Tria یا هستند.

چه کسی لیزر موهای زائد را اختراع کرد؟

تئودور هارولد هیمن اولین کسی بود که در سال ۱۹۶۰ به عنوان یک مهندس برق و فیزیکدان توانست یک لیزر کاربردی را اختراع کند. لیزری که توسط او اختراع شده بود تا سال ۱۹۹۰ برای حذف موهای زائد مورد استفاده قرار نگرفت.

لیزر موهای زائد از چه زمانی شروع شد؟

امروزه گزینه های مختلفی برای حذف موهای زائد شامل اپیلاسیون، شیو کردن، الکترولیز و دستگاه لیزر وجود دارد. اما فقط دستگاه لیزر مو است که می‌تواند به طور دائمی موهای زائد را در هر ناحیه کاهش دهد. اولین دستگاه لیزری که برای حذف موهای زائد اختراع شد؛ توسط تئودور هیمن در ۷ جولای ۱۹۶۰ با هدف تخریب فولیکول های مو معرفی شد.

سابقه استفاده از لیزر موهای زائد چقدر است؟

لیزر موهای زائد فرایند حذف مو با تاباندن پالس های نور لیزر برای تخریب فولیکول های مو است. این روش حدود ۲۰ سال است که به صورت تجاری در آمده و شروع سابقه لیزر موهای زائد و استفاده از آن به طور گسترده از سال ۱۹۹۵ بوده است.

شروع لیزر موهای زائد از چه زمانی بود؟

در اواسط دهه ۱۹۷۰ لیزر الکساندرایت با هدف حذف موهای زائد به بازار عرضه شد و این کار را به صورت تجاری امکان‌پذیر ساخت. لیزر الکساندرایت ایمن تر از انواع دیگر خود در بازار بود و اینکه این لیزر هم با حرارت دادن فولیکول‌های مو موجب تخریب آن ها می شد و تاثیر قابل توجهی در کاهش موهای زائد داشت اما آسیبی به پوست بدن نمی رساند.

در دهه ۱۹۸۰ مشاهده شد زمانی که جای سزارین با لیزر درمان می شود موهای آن ناحیه دیگر رشد نمی کنند. در نتیجه دانشمندان به این نتیجه رسیده است که این نوع لیزر فقط ملانین مو را مورد هدف قرار می‌دهد. مشکل اینجا بود که اگر رنگ پوست و رنگ مو خیلی باهم نزدیک می بود؛ احتمال آسیب رسیدن به پوست بسیار زیاد بود. اما با پیشرفت تکنولوژی و ابداع لیزر کندلا Nd:YAG افرادی با پوست های تیره نیز توانستند موهای زائد خود را با اطمینان و ایمنی کامل لیزر کنند.

سابقه شرکت کندلا در تولید دستگاههای لیزر چقدر است؟

شرکت کندلا تقریبا با ظهور تکنولوژی لیزر در اوایل دهه 1970 تاسیس شد و از همان زمان با استخوام تیم حرفه ای و متخصص خود در زمینه طراحی و تولید دستگاههای لیزر درمانی و زیبایی توانست جایگاه معتبر و ارزشمندی در این حوزه پیدا کند. در حال حاضر دستگاههای لیزر مو شرکت کندلا سری جنتل پرو با نام های جنتل لیزر پرو (لیزر کندلا الکساندرایت) و جنتل یگ پرو  (Nd:YAG) جزو مشهورترین دستگاههای لیزر حذف موهای زائد در جهان هستند.

برای کاهش موهای زائد با استفاده از دستگاه کندلا الکس و کندلا یگ که در کندلا با پیشرفته ترین تکنولوژی های امروزی شامل سیستم خنک کننده هوا و کریوژن ارائه می شود؛ نیاز به ۶ تا ۸ جلسه انجام لیزر به صورت منظم میباشد. در این شرایط حدود ۹۰ درصد از موهای هر ناحیه از بدن تقریباً به طور دائم کاهش می یابد. در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص نحوه انجام لیزر موهای زائد دارید می توان سایر مقالات این وب سایت را مطالعه کرده و در صورتی که تمایل دارید در از خدمات لیزر حرفه ای توسط متخصصین با تجربه کندلا بهره مند شوید؛ کافیست با مشاورین ما تماس بگیرید.



مشاوره رایگان

نظر خود را درباره مطلب بالا بیان کنید