آیا در زمان مصرف انتی بیوتیک می توانیم لیزر مو انجام دهیم؟

تاریخ انتشار - ۲۲ مهر ۱۳۹۸

روش لیزر موهای زائد با دستگاه کندلا الکساندرایت روشی کاملاً ایمن بدون عوارض جانبی خاصی است. اما در صورتی که داروهایی مانند آنتی بیوتیک به صورت تزریقی یا خوراکی مصرف کرده باشید می تواند عوارض جانبی لیزر مو کندلا الکس را تا حد غیر قابل تحملی افزایش دهد. بنابراین بهتر است در خصوص عوارض جانبی ناشی از مصرف آنتی بیوتیک ها پیش از لیزر موهای زائد بیشتر بدانید.

آنتی بیوتیک ها می تواند حساسیت به نور را افزایش دهند. به همین علت متخصصین کندلا پیشنهاد می‌دهند که پیش از شروع جلسات لیزر موهای زائد در صورتی که به مدت طولانی آنتی‌بیوتیک مصرف می کرده اید؛ حتما با متخصص خود مشورت کنید. اگر بیمار شده اید و آنتی بیوتیک مصرف می کنید؛ حتماً باید هفت روز قبل از از اولین جلسه لیزر خود مصرف این داروی شما به اتمام رسیده باشد.

چرا باید از مصرف داروهای افزایش حساسیت به نور حین لیزر موهای زائد پرهیز کنیم؟

داروهای افزایش حساسیت به نور و لیزر موهای زائد معمولاً با هم همخوانی ندارد. برخی از این داروها بسیار متداول هستند و نمی‌توان تشخیص داد که آیا فردی این نوع دارو را روزانه مصرف کرده است یا نه و متاسفانه عوارض جانبی آن زمانی که لیزر موهای زائد آغاز می شود و یا چند ساعت پس از پایان جلسه لیزر مشاهده خواهد شد.

دو نوع حساسیت به نور وجود دارد که می تواند نتیجه مصرف داروها و لیزر موهای زائد همراه با هم باشد. حساسیت به نور که توسط دارو ایجاد می شود و حساسیت طبیعی پوست. حساسیت به نور که توسط دارو ایجاد می شود زمانی بروز می‌کند که پیش از لیزر موهای زائد از داروهای حساسیت زا به نور چه به صورت خوراکی و چه به صورت تزریقی استفاده کنید.

چون این داروها در بدن شما هنگام درمان با لیزر وجود دارد؛ ترکیبات فتو ری اکتیو آنها می‌تواند به سلول‌های پوست زمانی که در معرض اشعه UV قرار می گیرد که در نور لیزر موهای زائد موجود است؛. آسیب برساند همانطور که پیش از این اشاره شد واکنش بدن هر فرد بسته به نوع پوست و نوع درمانی که در حال انجام آن است ممکن است متفاوت باشد.

حساسیت به نور طبیعی نیز ممکن است به طور ژنتیکی در بدن افراد وجود داشته باشد و گاهی اوقات می تواند با مصرف داروهای خاصی بدتر شود.

حساسیت طبیعی به نور معمولاً در افرادی که پوست های روشن و سفید دارند؛ مشاهده می شود که بیشتر در معرض آفتاب سوختگی هستند. در صورتی که حساسیت به نور داشته باشید؛ متخصص پوست و مو می تواند آن را تشخیص دهد و درمان موهای زائد شما را با لیزر کندلا الکس به نحوی تنظیم کند که آسیبی به پوست شما نرسد. اما در صورتی که داروی خاصی مانند آنتی‌بیوتیک مصرف می کنید؛ متخصص پوست و مو نمی‌تواند از آن مطلع شود؛ مگر اینکه خودتان به او یادآوری کنید. بنابراین در صورتی که می خواهید پس از لیزر موهای زائد آسیبی به پوست شما نرسد؛ حتماً در خصوص داروهایی که مصرف می کنید با متخصص پوست و مو مشورت کنید. افرادی که دارای پوست حساس به نور باشند باید بدانند که پیش از اقدام به لیزر موهای زائد باید مصرف این نوع داروها را قطع کنند چون می تواند تاثیر منفی روی پوست آنها داشته باشد.

کدام داروها حساسیت به نور ایجاد می کند؟

داروهایی که حاوی مواد شیمیایی با عوامل فتوری اکتیو هستند نسبت به نور UV واکنش نشان می‌دهند. این واکنش ها اغلب در درمی پوست مشاهده می شود و نسبت به دارویی که مصرف کرده اید و همچنین نوع پوستی که دارید واکنش ایجاد شده متفاوت اس.ت بنابراین مصرف تمامی داروهای افزایش حساسیت به نور به این معنی نیست که حتما واکنشی را پس از لیزر موهای زائد تجربه می کنید چون این عوارض جانبی در هر فرد متفاوت است.

عوارض جانبی ناشی از مصرف همزمان داروهای آنتی بیوتیک و لیزر موهای زائد چیست؟

عوارض جانبی ناشی از این دارو ها همزمان با لیزر موهای زائد متفاوت است اما معمول ترین عوارض هایپرپیگمنتیشن یا تغییر رنگ پوست، تاول، ایجاد سوختگی و کهیر است. البته اکثر این عوارض جانبی را می توان با رعایت نکات یا مصرف پماد ها و داروهای خاص درمان کرد اما گاهی اوقات شدت آنها بسیار بیشتر می شود و بیمار را دچار مشکل می‌کند.

برخی بیماران ممکن است از واکنش های فتو تاکسیک که ظاهر آن شبیه آفتاب سوختگی های بسیار شدید است رنج ببرند. این بیماری در شرایطی بروز می کند که اشعه UV لیزر مو، مواد شیمیایی دارو ها را که جذب سیستم بدن شده است؛ فعال کنند. درد و ناراحتی ایجاد شده در اثر حساسیت به نور با مصرف این داروها و درمان با لیزر کندلا الکساندرایت قابل تحمل و موقتی است اما ممکن است در صورتی که لیزر موهای زائد را همچنان با مصرف داروها ادامه دهید با گذشت زمان بدتر شده و به پوست آسیب برساند.

واکنش جدی دیگر واکنش فتو آلرژیک است و زمانی بروز می‌کند که اشعه UV لیزر مو، ساختار مواد شیمیایی داروهایی که در پوست جذب شده‌اند را تغییر دهد. در این شرایط سیستم ایمنی به دارو حمله کرده و موجب متورم شدن و التهاب روی پوست میشود. این عارضه جانبی نیز موقتی است اما ممکن است به بیماری های پوستی شدیدتر مانند اگزما یا در ماتیز تبدیل شود.

چه داروهایی را همزمان با لیزر موهای زائد نباید  مصرف کنیم؟

ممکن است تعجب کنید که حتی داروهای بسیار متداول می‌تواند این عوارض جانبی را همزمان با حذف موهای زائد با لیزر کندلا الکساندرا یا حتی با قرار گرفتن در معرض نور آفتاب ایجاد کند. به همین علت هرگز نباید عوارض جانبی ناشی از مصرف این داروها را همزمان با لیزر کندلا الکس نادیده بگیرید. در ادامه لیست برخی از داروهایی که می تواند واکنش های منفی در اثر تابیدن اشعه UV به پوست بدن ایجاد کند لیست کرده ایم تا اطلاعات بیشتری در خصوص داروهایی که نباید همزمان با لیزر مو مصرف کنید؛ داشته باشید.

  • داروهای ضد آکنه

بروز جوش و آکنه روی پوست صورت و بدن در اثر تغییرات هورمونی در سنین جوانی کاملاً عادی است و اکثر افراد از کرم ها یا داروهای خوراکی برای درمان آنها استفاده می کنند. در این شرایط معمولا متخصص پوست و مو به آنها گوشزد می کند که نباید در معرض آفتاب قرار بگیرند؛ اما بیشتر افراد نمی‌دانند که لیزر موهای زائد نیز همان اثر آفتاب را روی پوست بدن پس از مصرف آنتی بیوتیک های درمان آکنه و جوش خواهد داشت و می تواند آسیب جدی به پوست آنها برساند. این عوارض جانبی به خصوص برای افرادی که می‌خواهند موهای زائد ناحیه صورت خود را با لیزر کندلا الکس درمان کنند؛ جدی تر است. بنابراین بهتر است به خاطر داشته باشید که مصرف هر گونه دارویی که دارای مواد Retin-A باشد باید چند روز پیش از شروع لیزر موهای زائد قطع شود.

  • داروهای ضد افسردگی

بهتر است با دکتر یا متخصص پوست و مو درباره نوع داروهای ضد افسردگی که مصرف می کنید؛ مشورت کنید تا در صورتی که این داروها حساسیت به نور ایجاد می کنند و ترکیباتی دارند که موجب می‌شود لیزر موهای زائد به پوست شما آسیب برساند از آن مطلع شوید. برخی از داروهای متداولی که به اشعه UV لیزر کندلا الکس پاسخ منفی نشان داده اند شامل موارد زیر است:

  • Zoloft
  • Prozac
  • Adapin
  • Vivactil
  • Paxil
  • آنتی هیستامین ها

در فصولی از سال که حساسیت های فصلی در افراد بیشتری دیده می‌شود؛ مصرف داروهای آنتی هیستامین متداول است. چون برخی از آنتی هیستامین ها برای کاهش علائم آلرژیک به کار می روند ترکیباتی دارند که حساسیت و نور را ایجاد کرده و موجب بروز واکنش منفی در طول درمان با لیزر کندلا الکساندرایت می شوند؛ بنابراین بهتر است بدانیم در فصل بهار که آلرژی ها بیشتر است مصرف برخی از داروها مانندBenadryl،  Claritin و  Periactin را باید پیش از شروع درمان با لیزر کندلا الکس قطع کنید..

چطور ریسک بروز عوارض جانبی هنگام مصرف داروها همزمان با لیزر موهای زائد را کاهش دهیم؟

در ادامه لیست برخی از داروهایی که مصرف همزمان آنها با لیزر موهای زائد میتواند اثرات منفی و عوارض جانبی داشته باشد را لیست کرده ایم. اما این لیست شامل تمام داروها نیست و ممکن است تعداد زیادی داروی دیگر وجود داشته باشد که همین اثرات را ایجاد کند. بنابراین پیش از اقدام به لیزر موهای زائد حتما باید در خصوص داروهایی که مصرف می کنید با پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید.

معمول ترین داروهایی که به صورت خوراکی مصرف می شوند شامل اکثر آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد سرطان، داروهای ضد التهاب داروهای قلب هستند.

در صورتی که داروی خاصی مصرف می کنید باید مطمئن باشید که لیزر موهای زائد را نزد متخصص پوست و مو که تجربه کافی در انجام این کار دارد؛ انجام می دهید. تا بتواند شما را در خصوص خطرات و عوارض جانبی احتمالی مصرف دارو ها همزمان با لیزر مطلع گرداند.

همچنین در صورتی که لیزر مو را بدون اطلاع از داروهایی که مصرف کرده اید انجام دهید؛ پزشک متخصص، با مشاهده عوارض جانبی، بروز واکنش های حساسیت زا به نور را کاملاً تشخیص داده و قادر است به سرعت شما را درمان کند تا عوارض ناشی از آن جدی تر نشود.

تنها راهی که می توانید مطمئن باشید که عوارض جانبی ناشی از مصرف داروهای حساسیت زا به نور را تجربه نخواهید کرد این است که مصرف این داروها را چند روز قبل از لیزر مو قطع کنید. توجه داشته باشید که اثر هر دارو پس از مصرف چندین روز در بدن باقی خواهد ماند.

آیا می توانم همزمان با مصرف  Cefdinir لیزر موهای زائد انجام دهم؟

بله می توانید لیزر موهای زائد انجام دهید لیزر کندلا الکس و کندلا یگ یکی از بهترین دستگاه های حذف موهای زائد هستند. می توانید دوره درمانی خود را برای هر ناحیه از بدن با متخصصین کندلا  تکمیل کنید.

داروی Cefdinir جزو داروهایی است که اثرات منفی طی درمان لیزر مو ایجاد نمی کند. بنابراین حدود ۶ تا ۹ جلسه درمانی با فواصل چهار تا هفته ای می تواند حدود ۷۰ تا ۹۰ درصد از موهای زائد شما را کاهش دهد. به طوری که فقط سالی یکبار نیاز به یک جلسه درمان لیزر تکمیلی خواهید داشت.

آیا انجام لیزر موهای زائد همزمان با مصرف مترونیدازول ۵۰۰ میلی گرم عوارض جانبی خاصی دارد؟

خیر معمولا لیزر موهای زائد با دستگاه کندلا الکس و کندلا یگ همزمان با مصرف مترونیدازول عوارض جانبی خاصی ایجاد نمی کند. بیمارانی به کندلا مراجعه کردند که هر ۴ هفته یکبار به مدت ۴ تا ۶ جلسه لیزر مو را همزمان با مصرف مترونیدازول انجام داده‌اند و متخصصان ما هیچگونه عارضه جانبی در آن‌ها مشاهده نکرده‌اند.

آیا در صورتی که برای درمان جوش هایم داکسی سایکلین مصرف می کنم می توانم لیزر موهای زائد بیکینی را شروع کنم؟

متاسفانه داکسی سایکلین یکی از آنتی بیوتیک هایی است که جزو داروهای ایجاد کننده حساسیت به نور شناخته می‌شود و به همین علت همزمان با مصرف آن نباید در معرض نور آفتاب قرار بگیرید. چون نور لیزر مو کندلا الکس نیز پالس هایی با همان طول موج موجود در نور آفتاب را ایجاد می‌کند؛ بنابراین درمان حذف موهای زائد با لیزر کندلا الکساندرایت می تواند همزمان با مصرف داکسی سایکلین عوارض جانبی قابل توجه ایجاد کند.

مصرف داکسی سایکلین همراه با لیزر مو ریسک سوختگی و عوارض جانبی دیگر را به شدت افزایش خواهد داد و بنابراین بهتر است پیش از اقدام به لیزر موهای زائد حداقل به مدت یک ماه مصرف داکسی سایکلین را متوقف نمایید.

آیا می توانم همزمان با لیزر موهای زائد سیپروفلوکساسین مصرف کنم؟

شما می توانید درمان لیزر کندلا الکس برای حذف موهای زائد هر ناحیه از بدن خود را همراه با مصرف سیپروفلوکساسین آغاز کنید. اگر نگران حساسیت به نور با مصرف این دارو هستید مطمئن باشید که این عوارض جانبی خاصی برای شما ایجاد نخواهد کرد.

البته بهتر است از قرار گرفتن در معرض آفتاب قبل و بعد از جلسات لیزر مو به حداقل برسانید. استفاده از کرم ضدآفتاب نیز ضروری است و بهتر است جلسات لیزر موی خود را به طور منظم دنبال کنید.

با اینکه سیپروفلوکساسین یک آنتی بیوتیک است اما مشکل خاصی در جلسات لیزر موهای زائد ایجاد نمی کند البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که عفونت تحت درمان با سیپروفلوکساسین نباید در ناحیه‌ای از بدن که قرار است لیزر مو روی آن انجام شود وجود داشته باشد. در این شرایط پزشک متخصص پوست و مو، لیزر موهای زائد آن ناحیه را به هیچ عنوان توصیه نمی کند.

آیا پنی سیلین موجب حساسیت زایی به نور هنگام لیزر موهای زائد میشود؟

پنی سیلین و داروهای مشابه آن که آنتی بیوتیک هایی محتوی پنی سیلین هستند؛ نسبت به نور لیزر حساسیت ایجاد نمی‌کنند. آنتی بیوتیک هایی مانند تتراسایکلین جزو متداولترین آنتی بیوتیک هایی هستند که حساسیت به نور را ایجاد خواهند کرد.




مشاوره رایگان

نظرات کاربران

  • 1399/09/18
    2 0

    من قرص راکوتان مصرف میکنم میخوام لیزر موزائد بکینی انجام بدم مشکلی نداره؟

    • 1399/09/19
      1 0

      سلام چرا مشکل داره. باید مصرف راکوتان رو حداقل از 2 ماه قبل از لیزر قطع کنید.

  • 1399/10/07
    1 1

    سلام من قرص وروژست استفاده میکنم میتونم برای رفع موهای زائد لیزر کنم؟؟

  • 1399/10/12
    3 0

    سلام آیا مصرف آموکسی سیلین و ازیترومایسین حین لیزر مشکل ساز هست؟

    • 1400/07/20
      1 0

      نه

  • 1399/10/16
    1 0

    سلام ایا میشود بین جلسات لیزر صورت قطره گوش بتامتازون و انتی بیوتیک سیفکسیم ۲۰۰ مصرف کرد؟

  • 1399/10/28
    1 0

    من قرص سيتالو پرام ٢٠ مصرف ميكنم ايا اشكال داره ليزر كنم؟؟

  • 1399/11/04
    1 1

    من قرص تنوئید استفاده میکنم میخوام لیزر انجام‌بدم آیا مشگلی داره ؟؟؟....

  • 1399/11/12
    1 0

    سلام من اموراکس ۵۰۰ و مترونیدازول ۲۵۰ می خورم .می خوام لیزر هم کنم اشکال نداره؟

  • 1399/11/14
    1 0

    سفکسیم هم میخوریم نباید به لیزر مراجعه کنیم؟

  • 1399/12/06
    2 0

    من ۲ ماهه دارم داروی داکسی کیم استفاده میکنم و هنوزم باید مصرف کنم به خاطر جوشام. امروز رفتم لیزر انجام دادم به نظرتون مشکلی پیش میاد؟ من میتونم ادامه بدم لیزرمو؟

    • 1402/10/29
      0 0

      منم همین طور

  • 1400/01/22
    1 0

    سلام من قرص سیپروترون مصرف میکنم میتونم قرصمو قطع کنم و لیزر رو شروع کنم

  • 1400/03/23
    2 0

    سلام من برای معده دردم قرص،تینیدازول، امپرازول ، کلورست، و بیسموت استفاده میکنم آیا می تونم همزمان لیزر هم انجام بدهم یا صبر کنم بعد از دوره درمان؟

  • 1400/04/13
    1 0

    سلام ایا قرص ال دی در دوره لیزر ایرادی داره؟

    • 1400/04/29
      1 0

      میتونم استفاده کنم یا خیر

  • 1400/05/11
    2 0

    سلام من نمی دو نستم مصرف آنتی بیوتیک زمان لیزر مشکل داره و حالا بعد از یک هفته بدنم بخصوص دست و ساق پام خارش شدید داره و بعضی جاها مثل نیش پشه متورم شده چیکار کنم خواهش می کنم جواب بدین هنوز دارم بخاطر عفونت دندونم آنتی بیوتیک می خورم

    • 1400/06/23
      1 0

      قرص ضد حساسیت بخورید

  • 1400/07/09
    1 0

    سلام من قرص کلیندامایسین 150 می خورم برای جوش کشاله ی ران می تونم لیزر برم

  • 1400/07/19
    2 1

    سلام. اگر سه روز قبل از لیزر موهای زائد صورت از ژل کلیندامایسین ۱درصد استفاده کرده باشم، مشکلی پیش نمیاد؟

  • 1400/08/11
    1 0

    سلام، وقتتون بخیر من ۱۵ روز راکوتان خوردم. ۱۰ روز دیگه نوبت لیزر دارم. میتونم برم انجام بدم یا صبر کنم.‌ البته لیزر هم تو شارژ هستم. چون ۱۵ روز بیشتر نخوردم گفتم شاید مشکلی نداشته باشه.‌ میشه توضیح بدید

  • 1400/08/19
    1 1

    قرص آزیترومایسین تداخلی با لیزر داره؟

  • 1400/09/16
    1 0

    سلام من ۲ روز ال دی خوردم و ۳ روز دیگه وقت لیزر دارم آیا میتونم برم یا عوارضی ایجاد خواهد کرد ؟

  • 1400/09/17
    1 0

    سلام ..مصرف قرص فلوتاناکس با لیزرموی زاید تداخل دارد؟

  • 1400/12/02
    1 0

    سلام قرص داکسی سایکلین مصرف میکنم 12روزه.18عدد دیگم باید مصرف کنم.امروز جلسه اول لیزر موهای زاید داشتم بجز صورت . مشکلی داره آیا ؟؟؟؟؟

    • 1401/09/08
      1 0

      بله

  • 1401/10/23
    1 0

    سلام ببخشید من قرص ایندومتاسین ۲۵ و مفنامیک اسید موقع پریودیم استفاده میکنم و دمیترون ایا تداخل داره؟ اصلا خارش پوستی یا مشکل پوستی ندارم فقط احساس میکنم رشد موهام یکم سریع و بیشتر شده ربطی به قرصا داره؟

  • 1402/02/16
    1 0

    سلام آیا مصرف قرص های آموکسی سیلین 500 و مترونیدازول 250 با لیزر تداخل دارن؟

  • 1402/05/25
    1 0

    سلام من برای کولیت روده ام سولفاسالازین مصرف می کنم میتونم لیزر مو زاید انجام بدم؟

نظر خود را درباره مطلب بالا بیان کنید