تاثیر نوع پوست روی لیزر موهای زائد با دستگاه لیزر مو کندلا

تاریخ انتشار - ۲۸ خرداد ۱۳۹۸

با وجود روشهای مختلفی که برای حذف موهای زائد بدن و صورت وجود دارد و تبلیغات بسیار زیادی که در مورد آنها شده است معمولاً بیماران رضایت چندانی از این روش ها ندارند بلکه ترجیح می‌دهند از روشهای حذف دائمی موهای زائد بدن و صورت مانند لیزر مو استفاده کنند. یکی از متداول ترین روشهای حذف دائمی موهای زائد استفاده از لیزر کندلا الکس و کندلا یگ است. با توجه به اینکه حذف موهای زائد بدن و صورت برای همه زمان بر و پر هزینه است؛ انتخاب روشی که با کمترین عوارض بهترین نتیجه را برای آنها داشته باشد بسیار مهم است. این انتخاب برای افرادی که پوست تیره دارند بسیار سخت تر است چون استفاده از لیزر موهای زائد روی پوست تیره باید با احتیاط کامل توسط دستگاههای لیزر مناسب و متخصص حرفه ای انجام گیرد در غیر این صورت عوارض جانبی ناشی از لیزر موهای زائد روی پوست تیره ممکن است بسیار شدید و ناگوار باشد.
مراکز لیزر مو متعددی وجود دارند که ادعا می کنند می توانند لیزر موهای زائد را حتی روی پوست تیره نیز انجام دهند؛ این ادعا تنها در صورتی می تواند درست باشد که بیمار پیش از شروع جلسات لیزر تحقیقات کافی در این زمینه انجام داده باشد و انتظارات واقعی از نتیجه انجام لیزر موهای زائد خود داشته باشد. واقعیت این است که اکثر دستگاه های لیزر مو مانند لیزر کندلا الکس قادر به حذف موهای زائد روی پوست تیره نیستند اما شرکت کندلا با تولید دستگاه لیزر یگ (ND:YAG) توانسته تکنولوژی پیشرفته ای را برای لیزر موهای زائد روی پوست تیره به بازار عرضه کند.
اگر شما نیز احساس می کنید که نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص تاثیر نوع پوست روی لیزر موهای زائد بدن و صورت دارید امیدواریم با خواندن ادامه این مقاله پاسخ تمامی سوالات خود را بگیرید.
برای درک بهتر تاثیر انواع مختلف دستگاه های لیزر مو روی پوستهایی به رنگ های مختلف بهتر است ابتدا با مقیاس فیتزپاتریک که به عنوان معیار تعیین رنگ پوست افراد به خصوص برای انجام لیزر موهای زائد شناخته شده است؛ آشنا شوید.

 مقیاس فیتزپاتریک

مقیاس فیتزپاتریک که به آزمون نوع پوست فیتزپاتریک نیز مشهور است در حقیقت رنگ پوست انسانها را طبقه بندی می کند. در این مقیاس رنگ پوست طبیعی، ژنتیکی، یا پوستی که در معرض آفتاب قرار گرفته یا برنزه شده  نیز در نظر گرفته شده است. پزشکان و جراحان زیبایی از این مقیاس برای تعیین خطر ابتلا به سرطان پوست نیز استفاده میکنند. بعلاوه این مقیاس در تعیین کاربردی بودن دستگاه لیزر مو برای هر نوع پوست به کار می رود. در صورتی که طبق مقیاس فیتزپاتریک بتوان از دستگاه لیزر مو روی آن نوع پوست استفاده کرد؛ میزان طول موج و فرکانس لیزر مو توسط پزشک متخصص با توجه به همین مقیاس برای رسیدن به نتیجه مطلوب مشخص می شود.
بنابراین در صورتی که به دنبال دستگاه لیزر مناسبی برای پوست خود می گردید ابتدا باید با مقیاس فیتزپاتریک نوع پوست خود را مشخص کنید. مقیاس فیتزپاتریک عددی بین ۱ برای پوست های بسیار روشن و ۶ برای پوست های بسیار تیر یا سیاه پوستان است.
کاملا طبیعی است که افرادی با پوست های تیره نگرانی بسیار زیادی برای انتخاب روش لیزر موهای زائد خود داشته باشند نگرانی آنها هنگام مراجعه به کلینیک کاملاً از سوالات بسیار زیادی که می پرسند مشخص است در صورتی که شما نیز دارای پوست تیره هستید می‌توانید پاسخ مهم ترین سوالات خود را در زمینه مناسب ترین نوع دستگاه لیزر برای پوست تان، مزایا و معایب لیزر مو و همچنین خطرات انجام لیزر موهای زائد در ادامه این مقاله پیدا کنید.

چه نوع لیزری برای حذف موهای زائد روی پوست تیره مناسب است؟

 شرکت کندلا  لیزر موی کندلا یگ را برای حذف موهای زائد روی پوست تیره طراحی کرده است. لیزر موی کندلا یگ یکی از پیشرفته ترین دستگاه های لیزر مو است که می تواند رنگدانه های مو را تشخیص داده و موهای زائد روی پوست تیره را بدون آسیب رساندن به رنگدانه های پوست از بین ببرد.
 در حال حاضر مطمئن ترین دستگاه لیزر مو برای حذف موهای زائد روی پوست تیره تکنولوژی Candela YAG است در این تکنولوژی از کریستال YAG استفاده می شود که طول موج تولید شده توسط آن رامی توان برای پوستهایی تا مقیاس۶ فیتزپاتریک و حتی پوستهایی که تا حدی برنزه شده‌اند نیز به کار برد. در این تکنولوژی نوع مو تفاوت چندانی ندارد اما اگر مو روشن باشد نباید انتظار بالایی از حذف موهای زائد داشته باشید چون عملکرد اصلی دستگاههای لیزر مو براساس جذب اشعه لیزر توسط رنگدانه مو است و هرچه مو روشن تر باشد میزان رنگدانه آن کمتر است و نمی تواند انرژی حرارتی کافی برای سوزاندن ریشه مو تولید کند. دستگاه لیزر مو در شرکت کندلا در دو طول موج مختلف تولید می شوند که طول موج کندلا الکس برای پوست های روشن تا سبزه ( مقیاس 1 تا 4 فیتز پاتریک) و کندلا یگ برای پوست های تیره تا سیاه (مقیاس 4 تا 6 فیتز پاتریک) مورد استفاده قرار می گیرد. در عمل  ثابت شده که دستگاه لیزر مو کندلا یگ کاربرد فوق العاده‌ ای برای حذف موهای زائد پوست‌ های خیلی تیره دارد.

چه نکاتی پیش از لیزر موهای زائد روی پوست تیر باید درنظر گرفته شود؟

 در صورتی که دارای پوست و موی تیره هستید استفاده از لیزر موی کندلا کمی چالش برانگیز است البته تکنولوژی پیشرفته به کار رفته در  لیزر موی کندلا مدل ۲۰۱۹ می‌تواند به طور قابل توجهی رنگدانه های مو را از رنگدانه های پوست تشخیص دهد بنابراین حتی اگر رنگ پوستتان تیره باشد نیز مشکلی برای استفاده از لیزر حذف موهای زائد کندلا نخواهید داشت. اما درصورتیکه می خواهید از انجام لیزر مو روی پوست تیره نتیجه مطلوب بگیرید بهتر است نکات زیر را پیش از اقدام به حذف موهای زائد بدن و صورت خود در نظر داشته باشید:

1. مناسب ترین نوع لیزر را برای پوست خود پیدا کنید.

 یکی از مهمترین اقداماتی که پیش از شروع جلسات لیزر مو باید انجام دهید مراجعه به یک متخصص پوست و مو و گرفتن مشاوره جهت تعیین نوع پوست بر اساس مقیاس فیتزپاتریک و تشخیص نوح دستگاه لیزر متناسب با آن است. پزشکان متخصص کلینیک کندلا استفاده از دستگاههای  لیزر کندلا را تقریبا برای تمام زنان به منظور حذف دائمی موهای زائد بدن و صورت حتی اگر پوست تیره ای نیز داشته باشند مناسب می دانند. آنها بر این باورند که تکنولوژی پیشرفته دستگاههای لیزر مو کندلا الکس و کندلا یگ قادر است انواع پوستهای روشن و تیره را در مقیاس ۱ تا ۶  فیتزپاتریک با درصد موفقیت بالا درمان کند.
 تکنولوژی پیشرفته لیزر مو کندلا برای هر نوع پوست کاملاً خاص، ایمن و موثر طراحی شده است. از دستگاه لیزر مو کندلا الکس و کندلا یگ می توان به راحتی  برای حذف  موهای زائد نواحی وسیع بدن مانند پاها و کمر حتی روی پوستهای تیره نیز با اطمینان کامل استفاده کرد. یکی از ویژگی هایی که استفاده از لیزر مو کندلا را بین همه محبوب کرده، درد بسیار کمی است که حین  لیزرموهای زائد با این دستگاهها احساس می شود. در دستگاههای لیزر کندلا الکس ۲۰۱۹ و کندلا یگ ۲۰۱۹ سیستم های خنک کننده پیشرفته ای تعبیه شده که میزان درد و ناراحتی بیمار را هنگام لیزر کردن به طور قابل توجهی  کاهش می دهند. 

2. سوالات مورد نظر خود را از متخصص  پوست و مو  بپرسید.

البته واضح هست که همواره پیش از انجام لیزر موهای زائد باید تحقیق و بررسی مناسبی انجام دهید. می‌توانید از افرادی که تا کنون از دستگاه های لیزر کندلا استفاده کرده اند؛ سوالات خود را بپرسید. اما مطمئن ترین گزینه همان پزشکی متخصص است تا پاسخ تمامی سوالات شما را از نوع لیزر مناسب با پوست خود گرفته تا مزایا و معایب لیزر موهای زائد با دستگاه کندلا الکس یا عوارض ناشی از آن بدهد. حتی می توانید از پزشک بخواهید که دستگاه لیزر مو کندلا متناسب با رنگ پوستتان را به شما نشان دهد تا مدل دستگاه و طول موج آن را ا از پلاک نصب شده پشت دستگاه چک کنید تا مطمئن شوید که از دستگاه مناسب با پوست شما برای لیزر موهای زائد استفاده می شود. اگر پوست خیلی تیره ای دارید می ‌توانید از پزشک بخواهید که یک ناحیه کوچک از بدنتان را با سطوح انرژی مختلفی لیزر کند تا مشخص شود بهترین سطح انرژی برای حذف موهای زائد پوست شما کدام است. تشخیص سطح انرژی و مدت پالس مناسب برای اشخاصی که پوستها تیره ای دارند تا اندازه ای که سوختگی روی پوست آنها ایجاد نکند بسیار نزدیک به انرژی مناسب برای حذف موهای زائد آنهاست بنابراین بهتر است سطح انرژی توسط پزشکی متخصص تعیین شود.

3. اگر پوستتان خیلی تیره است، از IPL استفاده نکنید.

اکثر متخصصان پوست و مو استفاده از IPL را برای حذف موهای زائد روی پوست تیره مناسب نمیدانند چون اصلاً ایمن نیست. کنترل سطح انرژی در IPL مانند دستگاه لیزر موی کندلا امکان پذیر نیست چون دستگاه لیزر Candela YAG اشعه را با یک طول موج خاص که برای پوست های تیره مناسب است ساطع می کند در صورتی که IPL اشعه را با طول موج های مختلف روی پوست می تاباند و نمی توان طول موج و انرژی آنها را کنترل کرد. بنابراین امکان آسیب رسیدن به پوست های تیره با IPL بسیار بیشتر از لیزر مو کندلا یگ است.

آیا حذف موهای زائد با لیزر کندلا برای پوست های تیره ایمن است؟

 شرکت کندلا با توجه به رنگ پوست افراد بر اساس مقیاس فیتزپاتریک، دو دستگاه لیزر کندلا الکس با طول موج ۷۵۰ نانومتر برای پوست های روشن ( از نوع ۱ تا ۴ در مقیاس فیتزپاتریک) و کندلا یگ با طول موج ۱۰۶۴ نانومتر برای پوست های تیره( از نوع ۴ تا ۶ در مقیاس پاتریک ) را طراحی کرده است هر دو دستگاه با بهره گیری از تکنولوژی های پیشرفته ای مانند تعیین اندازه لکه لیزر، سطح انرژی قابل تنظیم، تعیین مدت پالس و تنظیم نوع سیستم خنک کننده، لیزر موهای زائد را روی پوستهای خیلی روشن تا خیلی تیره با بازدهی قابل قبولی انجام می دهند. استفاده از این دستگاه ها توسط فرد متخصصی که دوره مخصوص لیزر موهای زائد را گذرانده باشد کاملا ایمن است و بدون ایجاد هیچ مشکلی حتی روی پوست های تیره نیز اثرگذاری قابل توجهی دارد و نتیجه آن برای تمام بیماران رضایت بخش است.

چرا لیزر موهای زائد با کندلا الکس برای پوست های تیره مضر است؟

 بیش از بیست سال است که تکنولوژی لیزر موهای زائد در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است افرادی با رنگ پوست های مختلف می‌توانند از این تکنولوژی بهره مند شوند اما همانطور که اشاره شد برای هر نوع پوست دستگاه لیزر متناسب با آن باید انتخاب شود. لیزر موهای زائد با دستگاه کندلا الکس روی پوست های روشن بازدهی بسیار بالایی دارد و بدون ایجاد هیچ‌گونه  عارضه بلند مدتی، حجم موهای روی پوستهای روشن تا سبزه را تا حدود ۸۵ درصد به طور دائم کاهش می دهد. اما طول موج دستگاه لیزر کندلا الکس برای پوستهای نوع ۱ تا ۴ در مقیاس فیتزپاتریک طراحی شده و در صورتی که روی پوست های تیره تر مورده استفاده قرار گیرد می تواند عوارضی مانند هایپو پیگمنتیشن یا همان ایجاد لک ها روشن تر از پوست که ماندگاری طولانی دارند ایجاد کنند و یا موجب سوختگی پوست شود. چون این تکنولوژی بر اساس تفاوت کنتراست رنگ پوست و مو طراحی شده است و اگر پوست نیز به اندازه مو تیره باشد امکان دارد لیزر کندلا الکس جذب رنگدانه پوست شده و آن را  از بین ببرد. بنابراین به منظور پیشگیری از هرگونه عارضه ای هنگام استفاده از دستگاه های لیزر کندلا توصیه می شود ابتدا نوع پوست خود را توسط پزشک متخصص تعیین کرده و سپس نوع دستگاه لیزر متاسب با پوست خود را انتخاب کنید در صورتی که پوست شما از نوع ۴ تا ۶ در مقیاس فیتزپاتریک باشد قطعاً دستگاه لیزره مناسب برای شما دستگاه لیزر مو کندلا یگ خواهد بود.

آیا به نظر متخصصان پوست و مو، لیزر موهای زائد روی پوست تیره بی خطر است؟ 

متخصصان پوست معتقدند در صورتی که لیزر موهای زائد برای پوست های تیره توسط یک متخصص مجرب و حرفه ای انجام نگیرد ممکن است به یک فاجعه تبدیل شود اما تجهیزات بسیار مناسبی در لیزر کندلا یگ مخصوص افرادی با پوست های تیره در نظر گرفته شده که این افراد می توانند با اطمینان خاطر به پزشک متخصص لیزر مراجعه کرده و اقدام به حذف موهای زائد خود با Candel YAG کنند. در صورتی که شخصی با اطلاعات نادرست و تجربه ناکافی دستگاه لیزر Nd:YAG را روی پوست تیره به کار ببرد نه تنها نتیجه مطلوب به دست نخواهد آمد بلکه امکان  بروز علائمی  مانند تاول، سوختگی و تغییر رنگ پوست بسیار زیاد است. برخی از این علائم مانده لک های روشن روی پوست های تیره ممکن است اثر دائمی داشته باشند. بنابراین بزرگترین اشتباه افرادی که پوستهای تیره ای دارند انتخاب روش لیزر برای حذف موهای زائد نیست بلکه بزرگترین اشتباه آنها اقدام به لیزر مو بدون انجام تحقیقات مناسب در خصوص نوع دستگاه و شخصی است که میخواهد لیزر را انجام دهد. تاکید متخصصان پوست و مو انتخاب فردی برای انجام لیزر مو است که مدرک تخصصی و تجربه کافی انجام این کار را داشته باشد. درصورت مراجعه به کلینیک های معتبر و پزشکان متخصص حتی با داشتن پوست تیره نیز می توانید بدون هیچ نگرانی اقدام به حذف موهای زائد خود با لیزر کندلا یگ کنید و مطمئن باشید با تکنولوژی پیشرفته Candela YAG و انتخاب طول موج و انرژی مناسب اشعه لیزر توسط متخصص، حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از مو های زائد شما به طور کامل و دائم از بین خواهد رفت. با تکنولوژی پیشرفته کندلا یگ ۲۰۱۹ قابلیت تشخیص رنگدانه های مو از پوست کاملاً امکان پذیر شده و جای هیچ نگرانی برای استفاده از لیزر موهای زائد روی پوست های تیره وجود ندارد فقط کافیست به یک کلینیک معتبر با پزشکان متخصص مانند کلینیک کندلا مراجعه کنید.


مشاوره رایگان

نظر خود را درباره مطلب بالا بیان کنید