چرا قبل از لیزر نباید اپیلاسیون کرده باشیم؟

تاریخ انتشار - ۱۸ آبان ۱۳۹۸

لیزر موهای زائد توسط دستگاه کندلا الکساندرایت روی پیگمنت ها و رنگدانه های موجود در فولیکول مو اثر گذاشته و از رشد مجدد موها جلوگیری می کند. در صورتی که قبل از لیزر اپیلاسیون کرده باشید ساقه مو از فولیکول به طور کامل خارج شده و هیچ گونه پیگمنت یا رنگدانه ای در فولیکول مو وجود نخواهد داشت که انرژی لیزر را جذب کند. بنابراین درمان با لیزر کندلا الکساندرایت تاثیری نخواهد داشت.
مراجعین بسیاری داشتیم که پس از تکمیل درمان با لیزر کندلا الکساندرایت به کلینیک مراجعه کردند و شکایت داشتند که موهای زائد بسیاری همچنان در ناحیه لیزر شده رشد کرده است. پس از بررسی مشکل متوجه شدیم که حدود ۲ تا ۳ هفته پیش از جلسات لیزر، موهای خود را  با روش‌هایی مانند اپیلاسیون یا بند انداختن از ریشه خارج کرده‌اند به همین علت موهای زائد توسط لیزر درمان نشده و مجدد ضخیم تر و سیاه تر رشد کرده اند.
توصیه اکثر  تکنسین های لیزر به بیماران این است که یک روز قبل از جلسات لیزر کندلا الکس و همچنین در فاصله زمانی بین دو جلسه لیزر  مو های زائد خود را  فقط با روش شیو کردن  از بین ببرند. چون در اثر شیو کردن، مقداری از ساقه مو هم چنان داخل پوست و در فولیکول باقی می ماند که برای درمان با لیزر کندلا الکس ایده آل است.  
در صورتی که بین دو جلسه لیزر با روش‌هایی مانند اپیلاسیون موهای زائد خود را حذف کنید احتمال اینکه پس از اتمام جلسات لیزر، مو هایی که نازک تر و کم رنگ تر شده بودند مجددا ضخیم و تیره تر رشد کنند؛ بسیار افزایش می یابد. این عارضه به خصوص در نواحی صورت مانند پشت لب، چانه، گردن و خط ریش بیشتر مشاهده می شود.
آمارها نشان می‌دهد افرادی که پس از تکمیل دوره لیزر موهای زائد مجدداً از روش وکس کردن یا اپیلاسیون استفاده کرده‌اند احتمال برگشت موهای ضخیم تر آن ها ۵۰ درصد بیشتر بوده است.
موهای ناحیه صورت تحت تاثیر هورمون ها قرار دارد و همواره احتمال رشد کردن موهای جدید بعد از درمان با لیزر کندلا الکس در نواحی خاصی مانند چانه و پشت لب وجود دارد.

یکی از مراجعین ما کل ناحیه پای خود را طی ۸ جلسه لیزر درمان کرده و با کاهش ۹۰ درصدی موهای زائد خود به نتیجه مطلوبی رسیده بود و فقط نیاز داشت که هر ۱۸ ماه یک بار یک جلسه لیزر را تکرار کنند اما به علت استفاده از روش اپیلاسیون قبل از لیزر موهای زائد مجددا به کلینیک مراجعه کرد و تکنسین ما به منظور رفع موهای زائدی که مجدداً در آمده بود دو جلسه درمانی برای او تنظیم کرد.
 مراجعین دیگری روی ناحیه صورت لیزر درمانی کرده بودند اما چون به بیماری کیست تخمدان مبتلا بودند و  عدم تعادل هورمونی موجب رشد زیاد مو های ناحیه پشت لب و چانه آنها شده بود باید دوبار در سال جلسات تکمیلی را تکرار می کردند اما به علت استفاده از روش بند انداختن برای حذف موهای پشت لب مجبور به تکرار چهار جلسه لیزر موهای زائد گردیدند.
به همین علت پیشنهاد کندلا به مراجعینی که برای لیزر موهای زائد خود هزینه می کنند این است که باید نکات مربوط به مراقبت از پوست و موی خود را قبل و بعد از جلسات لیزر به طور کامل رعایت کنند تا نتیجه مطلوب و دائمی برای آنها به دست آید.
قبل از لیزر موهای زائد باید از پوست خود مراقبت کنید تا التهاب و سوزش ناشی از لیزر مو به طور کامل تسکین یابد و مشکلات دیگری برای شما ایجاد نکند.

باید ها و نباید های بعد از لیزر موهای زائد

از ژل های ترمیم کننده پوست که توسط تکنسین لیزر بعد از جلسه حذف موهای زائد با دستگاه کندلا الکس تجویز شده استفاده کنید. برای کاهش قرمزی و سوزش و التهاب و هم چنین تاثیر گذاری در بهبود پوست و آماده سازی آن برای جلسه بعدی بهتر است چند روز استفاده از ژل را فراموش نکنید.
پوست ناحیه لیزر شده را به مدت یک هفته بعد از درمان با لیزر کندلا الکساندرایت در معرض آفتاب قرار ندهید؛ همچنین از گرفتن دوش آب داغ یا نشستن در سونا یک تا دو هفته بعد از جلسه لیزر خودداری کنید.
تمام دستورالعمل هایی که تکنسین به شما توصیه کرده را رعایت کنید تا بهترین نتیجه را از جلسه حذف موهای زائد با لیزر کندلا الکس بگیدرید.
توجه به این نکته مهم است که عوارض جانبی ناشی از لیزر مو برای هر فرد متفاوت است. تمام مراجعینی که تحت درمان با لیزر قرار می‌گیرند باید آمادگی لازم برای مدیریت این عوارض جانبی را به مدت چند روز داشته باشند. رشد مو دارای چرخه های مختلفی است و با سرعت متفاوتی برای هر فرد رشد می کند بنابراین فقط با یک جلسه لیزر مو نمی توانید از شر تمام موهای زائد خود خلاص شوید.
حذف موهای زائد با دستگاه کندلا الکس می تواند برای تمام افرادی که می‌خواهند سایر روش های حذف موهای زائد مانند اپیلاسیون، شیو کردن، بند انداختن و استفاده از کرم های موبر را به طور کامل کنار بگذارند؛ یکی از موثرترین روش‌های موجود در عصر تکنولوژی باشد. اگر دیگر نمی خواهید ماهی دوبار درد ناشی از اپیلاسیون را تحمل کنید و یا از حساسیت های پوستی به کرم موبر خسته شده اید لیزر موهای زائد بهترین راه حل برای شماست.
در مقاله امروز میخواهیم شما را راهنمایی کنیم تا پس از جلسه لیزر مو، مراقبت های لازم را از پوست خود به عمل آورده تا بهترین نتیجه را بگیرید. موارد بسیاری وجود دارد که باید بعد از جلسه لیزر موهای زائد آنها را رعایت کنید. به زبان ساده تر اصول کلیدی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا بهترین نتیجه را از جلسات لیزر موهای زائد بگیرید.

از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنید تا ناحیه لیزر شده تحریک نشود و نسبت به تماس با نور آفتاب واکنش نشان ندهد. یکی از عوارض جانبی بلند مدتی که در اثر قرار گرفتن ناحیه لیزر شده زیر نور آفتاب مشاهده می شود؛ تیره تر شدن رنگ پوست آن ناحیه نسبت به نواحی دیگر بدن است.

اگر از لیزر کندلا الکس برای حذف موهای زائد صورت خود استفاده کرده اید حتماً پیش از خروج از منزل از کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی، نقاب و کلاه استفاده کنید. SPF کرم ضد آفتاب حتما باید بیشتر از ۳۰ باشد و هر بار که از خانه خارج می شوید و می خواهید در معرض آفتاب قرار بگیرید حتماً از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.
از حمام کردن و دوش گرفتن با آب داغ خودداری کنید. بهتر است ۴۸ ساعت بعد از جلسه لیزر موهای زائد ناحیه لیزر شده را خنک نگه دارید و از تماس آب داغ با آن خودداری نمایید.
در فاصله بین دو جلسه لیزر به هیچ وجه از اپیلاسیون یا بند انداختن برای حذف موهای زائد باقیمانده استفاده نکنید. در صورتی که موهای خود را با این روش ها از ریشه خارج کنید؛ در جلسه بعدی، لیزر کندلا الکساندرایت نمی‌تواند فولیکول های مو را تخریب نماید چون هیچ پیگمنت یا رنگدانه ای در فولیکول مو باقی نمانده است که انرژی لیزر را جذب کند.
از استعمال کرم های حاوی مواد شیمیایی خودداری کنید. استفاده از هر نوع کرمی به جز لوسیون های مرطوب کننده حاوی آلوئه ورا حداقل ۴ تا ۵ روز بعد از جلسه لیزر ممنوع است. در غیر این صورت ممکن است واکنش های آلرژیک روی پوست مشاهده شود.
از کرم های ضد التهابی استفاده کنید. با استفاده از کرم های ضد التهابی در ناحیه لیزر شده از تغییر رنگ پوست و رنگدانه ها جلوگیری کنید. همچنین استعمال ویتامین E  می ‌تواند به بهبود پوست شما کمک کند.
به هیچ وجه از دئودورانت، مام و محصولات شیمیایی روی پوست لیزر شده استفاده نکنید. حداقل به مدت سه روز بعد از لیزر موهای زائد از تحریک پوست با مواد شیمیایی مانند دئودورانت خودداری کنید.
انتظار نداشته باشید که موهای شما دو تا سه روز بعد از جلسه لیزر دیگر رشد نکند بلکه نتیجه لیزر موهای زائد حدوداً یک هفته بعد خودش را نشان می دهد و موهای لیزر شده شروع به ریزش می کنند.
فاصله بین جلسات لیزر موهای زائد حدود ۴ تا ۶ هفته در نظر گرفته می‌شود که بستگی به میزان رشد موهای هر فرد و ناحیه لیزر شده دارد.
مشاهده کمی درد، ناراحتی، التهاب، تورم، سوزش و قرمزی بعد از جلسه لیزر طبیعی است. علامت و نشانه ای که جز عوارض جانبی لیزر موهای زائد باشد طی چند ساعت خود به خود از بین خواهد رفت.
استفاده از لوسیون های مرطوب کننده بعد از جلسات لیزر مو مانعی ندارد. مرطوب کننده ها نه تنها به بهبود سریعتر پوست و برگشتن آن به حالت طبیعی کمک می کنند بلکه التهاب ناشی از لیزر مو را نیز کاهش خواهند داد.
برای رسیدن به بهترین نتیجه و احساس راحتی بیشتر  بهتر است بعد از جلسه لیزر موهای زائد از انجام حرکات ورزشی خودداری کنید.
رفتن به استخر و شنا کردن نیز بعد از جلسات لیزر مو توصیه نمی شود. چون پوست آماده نفوذ باکتری هاست و درصورتی که باکتری وارد فولیکولهای لیزر شده شوند احتمال عفونت و التهاب پوست بالا می رود.
استفاده از ژل آلوورا و وازلین و همچنین لوسیون های ضد آفتاب قبل از لیزر موهای زائد میتواند اثر مناسبی روی پوست داشته باشد.
استفاده از کیسه آب یخ به کاهش التهاب پوست کمک کرده و سوزش و ناراحتی را تسکین می دهد.
در صورتی که پس از جلسات لیزر مو روی پوست خود تاول مشاهده کردید حتماً از کرم های آنتی بیوتیک استفاده کرده و سپس روی پوست وازلین بمالید.
در صورت پوسته پوسته شدن حتماً روزی دو بار پوست خود را با مرطوب کننده مرطوب کنید.

۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از جلسه لیزر کندلا الکس

1. لباسهای گشاد و نخی بپوشید

2. از لمس کردن پوست ناحیه لیزر شده خودداری کنید.

3. روی پوست لیزر شده فقط کرم مرطوب کننده حاوی ۱۰۰ درصد آلوئه ورا بمالید.

4. از رفتن به باشگاه، سونای خشک یا بخار، جکوزی و شنا کردن در استخر خودداری کنید.

5. بعد از گرفتن دوش آب گرم پرهیز کنید.

6. هر نوع فعالیت فیزیکی را محدود کنید.

7. در صورتی که لیزر موهای زائد در ناحیه صورت انجام داده اید از آرایش کردن خودداری کنید.

8. در صورتی که مجبورید از خانه بیرون بروید حتماً از کرم ضدآفتاب با spf بالاتر از 30 استفاده کنید تا جلوی اشعه uv آفتاب را بگیرد و پوست شما ملتهب نشود.

در فاصله جلسات بین لیزر موهای زائد

1. موهای زائد ناحیه لیزر شده را هر ۴ تا 5 روز یکبار شیو کنید.

2. روی پوست خشک یا مرده که پوست پوست شده یا قرمز شده کرم مرطوب کننده بمالید.

3. زمانی که موهای زائد مجدداً رشد کردند هرگز اپیلاسیون یا وکس نکنید و فقط از تیغ برای حذف موهای زائد استفاده کنید.

4. از برنزه کردن خودداری کنید و یک هفته قبل از جلسه بعدی لیزر از کرم‌های برنزه استفاده نکنید.

5. در صورتی که هرگونه دارویی مصرف می کنید حتماً تکنسین را مطلع کنید.

6. جلسات لیزر موهای زائد خود را با دستگاه کندلا الکساندرایت دقیقا مطابق با برنامه ریزی تکنسین لیزر دنبال کنید.

رعایت تمامی نکات ذکر شده بعد از جلسات حذف موهای زائد با لیزر کندلا الکس به شما کمک می کند تا به نتیجه دلخواه و مطلوب خود دست پیدا کنید. همچنین مراقبت از پوست در ناحیه لیزر شده همانطور که تکنسین لیزر به شما توصیه می کند از ایجاد واکنشهای آلرژیک و التهابی جلوگیری کرده و به تسکین سریعتر پوست کمک خواهد کرد.
همان طور که اشاره شد قبل از جلسات لیزر موهای زائد نباید از هیچ کدام از روش های حذف موهای زائد که موها را مستقیماً از ریشه بیرون می آورند مانند وکس کردن، بند انداختن و اپیلاسیون استفاده کنید. این روشها موجب می شوند لیزر کندلا الکس بازدهی و تاثیر مطلوب خود را نداشته باشد.


مشاوره رایگان

نظرات کاربران

  • 1398/08/25
    1 0

    سلام.ایا بااین دستگاه لیزر.ایاخالکوبی ها راپاک میکند

    • 1398/09/04
      1 0

      سلام. نه متاسفانه

  • 1399/01/24
    4 2

    سلام خسته نباشید. من الان ۸ جلسه است که با دستگاه الکساندر لیزر میکنم فول بادی ولی روی دست و پام شاید فقط ۳۰٪ اثر داشته و همچنان یه عالمه در میاد هیچ دارویی مصرف نمیکنم هیچ بیماری هورمونی هم ندارم

  • 1399/12/14
    2 0

    باسلام.ممنون از مطالب بسیارآموزندتون آیا ممکنه لیزر موهای صورت باعث پررنگ وتثبیت شدن رد جوش وآکنه هم بشه؟ واینکه ایا هنگام لیزر صورت حتما باید چشم بند هم استفاده کنیم؟

  • 1399/12/30
    2 0

    سلام من خیلی وقته میرم لیزر. میخوام بدونم اگه 8جلسه من برم دیگه موهای زائد من رشد نمیکنه؟

  • 1400/02/20
    11 3

    سلام موهایی ک چندسال اپیلاسیون شده رو میشه لیزر کرد؟ بهترین زمان برای شروع لیزر چند وقت بعد از آخرین جلسه اپیلاسیون می‌تونه باش؟؟

  • 1400/02/27
    1 0

    سلام من برابكيني ام ليزرميرفتم اين هفته قراربودبرم ليزريادم رفت اپيلاسيون كردم الان يعني جلسات قبل توليزرازبين رفت؟

  • 1400/02/27
    1 3

    سلام من الان نزديك ٤سال هست كه اپيلاسيون ميكردم تصميم گرفتم برابيكيني ليزربرم ٤جلسه رفتم قراربودجلسه ٥ام برم كه يادم رفت اپيلاسيون كردم الان يعني تحريك شده باز؟ تعداد جلسات كه براليزررفتم يعني ديگه فايده اي نداره؟

  • 1400/09/15
    1 0

    سلام من فردا وقت لیزر دارم دو روز پیش اپلاسیون کردم ایا ضرر داره یا خیر

    • 1401/08/19
      1 0

      بله خییلی

  • 1402/08/05
    0 0

    اگه موها دیگه ضخامت قبلو بعد از لیزر نداشته باشه و کمتر در بیاد آیا لیزر باعث رشد و ضخامت مجدد میشه؟! یعنی نباید اون موهای کم باقیموندرو لیزر کرد؟!

نظر خود را درباره مطلب بالا بیان کنید