عوارض جانبی حذف موهای زائد با لیزر کندلا الکس

تاریخ انتشار - ۲۹ خرداد ۱۳۹۸

 لیزر موهای زائد با دستگاه کندلا الکس برای افرادی که می خواهند موهای خود را به طور دائم حذف کنند راه حل بسیار مناسبی است. لیزر مو کندلا الکساندرایت از طریق توقف رشد مو با از بین بردن سلول‌های آن عمل می کند. اما پیش از اقدام به حذف موهای زائد افراد باید از عوارض جانبی احتمالی آن و همچنین باورهای غلطی که در خصوص استفاده از لیزر کندلا الکس وجود دارد؛ آگاهی بیشتری کسب کند. انجام لیزر موهای زائد با دستگاه کندلا الکس برای اکثر افراد بی خطر  و ایمن است. معمولاً افرادی که از دستگاه لیزر کندلا الکساندرایت استفاده می کنند حتی درد ناشی از لیزر مو را نیز قابل تحمل می دانند. اما ممکن است برخی از عوارض جانبی کوتاه مدت پس از انجام لیزر موهای زائد روی پوست برخی افراد مشاهده شود که شاید انتظار آن را نداشته باشند و به نظرشان غیرطبیعی برسد.

اگر احساس می کنید پوست حساسی دارید و از انجام لیزر مو می ترسید می توانید پیش از شروع جلسات لیزر از پزشک متخصص بخواهید که دستگاه لیزر کندلا الکس را روی ناحیه کوچکی از پوستتان امتحان کند. در کل به خاطر داشته باشید که بیشتر  عوارض جانبی لیزر مو با دستگاه کندلا الکس خفیف و موقتی هستند اما در صورتی که عوارض ناشی از آن بیش از یک هفته طول بکشد باید با متخصص پوست و مو مشورت کنید.

 لیزر موهای زائد با کندلا الکس نه تنها نسبت به روشهای سنتی مانند شیو کردن اثر قابل توجه تری دارد و درد آن نیز حتی از اپیلاسیون کردن کمتر است بلکه درصورتی که توسط متخصص لیزر مورد استفاده قرار گیرد؛ کاملا ایمن و بی خطر است و هیچگونه عارضه بلند مدتی برای بیمار ایجاد نمی کند. برخی از عوارض لیزر مو کاملا متداول هستند و برخی دیگر نیز در موارد نادری مشاهده شده اند. اگر همچنان نسبت به حذف موهای زائد با لیزر کندلا الکس تردید دارید و از عوارض آن می ترسید؛ داشتن اطلاعاتی در خصوص نحوه عملکرد لیزر Candela Alex و عوارض جانبی آن می تواند در تصمیم گیری شما موثر باشد. 

عملکرد لیزر مو کندلا الکس

حذف موهای زائد با لیزر کندلا الکساندرایت با تاباندن لکه کوچکی از اشعه لیزر با طول موج مشخص و مدت زمان پالس محدود انجام می گیرد. با سوزاندن ریشه مو یا فولیکول ها توسط لیزر، پوست واکنش نشان می دهد و به همین علت شما اثرات جانبی موقت و کوتاه مدتی را روی بدن خود مشاهده می کنید. همچنین باید توجه داشته باشید که تکمیل دوره لیزر مو به معنای حذف دائم موهای زائد شما برای کل عمرتان نیست. بلکه در پایان دوره لیزر، حدود 80 درصد از حجم موهای شما به طور کامل کاهش می یابد اما 20 درصد مابقی در مدتی طولانی حدود شش ماه رشد می کنند پس باید هر شش ماه یکبار برای انجام لیزر مو به کلینیک مراجعه کنید.

عوارض جانبی کوتاه مدت حذف موهای زائد با لیزر کندلا الکس

مشاهده عوارض جانبی خفیف و کوتاه مدت پس از انجام لیزر موهای زائد با دستگاه کندلا الکس کاملا طبیعی است. پس از انجام لیزر مو ممکن است عوارض زیر را تجربه کنید:

تورم خفیف

یکی از عوارض جانبی لیزر مو به علت از بین بردن فولیکول های مو با ایجاد حرارت بالای 80 درجه سانتیگراد در پوست، متورم شدن آن است. این تورم در بافت های اطراف سلولهای پوست ایجاد می شود و پس از چند ساعت به کلی از بین می رود. با خنک نگه داشتن ناحیه لیزر شده می توانید به کاهش تورم پوست کمک کنید.

قرمز شدن

قرمز شدن پوست یکی از واکنش های متداول به داغ شدن است. چون اشعه لیزر زمانیکه جذب ملانین مو می شود ایجاد حرارت بالایی می کند تا بتواند فولیکول مو را بسوزاند پوست شما قرمز می شود. البته وجود سیستم های خنک کننده DCD و ACC در دستگاه لیزر کندلا الکس 2019 با اسپری کریوژن و دمیدن هوای خنک تاثیر قابل توجهی در کاهش قرمزی پوست دارد. به طوریکه حتی افرادی که پوست حساسی دارند از اینکه میزان قرمز شدن پوستشان بعد از لیزر مو با دستگاه کندلا الکساندرایت نسبت به وکس کردن یا اپیلاسیون کمتر بوده است؛ تعجب می کنند. این قرمز شدن حدود چند ساعت بیشتر روی پوستتان مشاهده نمی شود و خودبخود از بین می رود.

التهاب

التهاب نیز یکی از عوارض جانبی متداول لیزر مو است که همراه با تورم و قرمز شدن مشاهده می شود. پس از انجام لیزر با Candela Alex ممکن است اینطور به نظر برسد که پوستتان بیرون ریخته یا جوشهای ریزی زده است اما درحقیقت این نتیجه التهاب بافت های اطراف فولیکول مو است که حرارت بسیار زیادی را تجربه کرده اند. با خنک نگه داشتن ناحیه لیزر شده و استفاده از کیسه یخ این التهاب نیز به سرعت فروکش می کند.

اثر سوختگی

 مشاهده لکه های تیره تر یا روشن تر که به اثر سوختگی شباهت دارد نیز روی پوست برخی افراد مخصوصا پوست های تیره تر یکی از عوارض جانبی و موقتی لیزر موهای زائد است. این لک ها حدودا 4 تا 7 روز پس از حذف موهای زائد با لیزر کندلا الکساندرایت از بین می روند.

پوسته پوسته شدن

از دیگر عوارض جانبی لیزر مو کندلا الکس پوسته پوسته شدن سطح رویی پوست بدن در ناحیه لیزر شده است. این عارضه به ندرت در افراد دیده می شود اما مشاهده آن نیز غیرطبیعی نیست. معمولا افرادی که پوست خشکی دارند بیشتر این عارضه را تجربه می کنند و می توانند با استفاده از کرم های مرطوب کننده یا کرم آلوئه ورا آن را درمان کنند.

تغییر رنگ پوست یا تغییر رنگدانه ها

پس از انجام لیزر مو با دستگاه کندلا الکس ممکن است احساس کنید که رنگ پوستتان تغییر کرده است. مثلا اگر پوستتان تیره باشد ممکن است لکه های روشن تری روی پوست خود ببینید. این تغییر رنگدانه ها نیز موقتی هستند اما اگر احساس می کنید این تغییرات غیرعادی یا خیلی شدید هستند می توانید با پزشک مشورت کنید تا در صورت نیاز کرم های لایه بردار یا لیزردرمانی را برای شما تجویز کند. اما به طور معمول اثر این لکه ها بین 4 تا 6 روز از بین می رود.

عوارض جانبی بلند مدت حذف موهای زائد با لیزر کندلا الکس

تاکنون عوارض جانبی بلند مدت و جبران ناپذیری که ناشی از حذف موهای زائد با لیزر کندلا الکساندرایت باشد گزارش نشده است اما در موارد نادری درصورتیکه لیزر مو توسط فردی که تجربه و تخصص کافی در این خصوص ندارد انجام گیرد یا از دستگاههای تقلبی استفاده شود؛ ممکن است بیمار عوارض جانبی شدید و غیرقابل بازگشتی را تجربه کند. این عوارض می توانند شامل موارد زیر باشند:

از بین رفتن رنگدانه های پوست

 تغییر رنگدانه های پوست امکان دارد به ندرت پس از انجام لیزر موهای زائد با دستگاه کندلا الکساندرایت در افرادی که پوست تیره ای دارند مشاهده شود. در صورتی که برخلاف توصیه پزشک کمتر از ۲ هفته پیش از انجام لیزر مو در معرض نور آفتاب قرار گرفته باشید یا برنزه کرده باشید احتمال باقی ماندن لکه های روشن تر روی پوست تان به مدت طولانی بسیار  زیاد است.

آسیب دیدن چشم ها

حین فرایند حذف موهای زائد مخصوصا در ناحیه صورت درصورتیکه لیزر مو کندلا مستقیماً به چشم تابیده شود امکان دارد به چشم ها آسیب وارد کند. به همین علت معمولا حین انجام لیزر مو از عینک های مخصوصی روی چشم ها استفاده می شود تا از چشم در مقابله اشعه لیزر محافظت کند.

ایجاد زخم و عفونت

 مانند تمام روش های حذف موهای زائد از بین بردن فولیکول های مو با لیزر می تواند خطر ایجاد عفونت در پوست را داشته باشد اگر هنگام لیزر کردن در ناحیه ای از پوست، زخم وجود داشته باشد باید پیش از انجام لیزر آن ناحیه را به پزشک نشان دهید تا در صورت احتمال ایجاد عفونت داروهای مناسب یا کرمهای آنتی بیوتیک برای شما تجویز کند. در غیر این صورت ممکن است با انجام لیزر باکتری ها وارد جریان خون شما شده و در زخم تجمع کرده و ایجاد عفونت کنند.

سوختگی خفیف و تاول زدن

درصورتیکه پس از لیزر مو، پوست ناحیه لیزر شده در معرض آفتاب قرار بگیرد امکان تاول زدن آن وجود دارد. همچنین اگر طول موج و فرکانس مناسب پوستتان توسط متخصص انتخاب نشود امکان ایجاد سوختگی مخصوصا روی پوست های تیره با لیزر کندلا الکس وجود دارد. 

تغییر بافت پوست

تغییر بافت پوست نیز یکی از عوارض جانبی بسیار نادر لیزر موهای زائد است که معمولا روی پوست هایی که برنزه شده اند مشاهده می شود. 

اثر سوختگی

اثر سوختگی طبیعتا نباید پس از انجام لیزر موهای زائد به خصوص با دستگاه کندلا الکساندرایت مشاهده شود اما در اثر اشتباه شخصی که از لیزر استفاده می کند ممکن است پوست بیمار به علت حرارت زیاد لیزر آسیب ببیند و اثر سوختگی روی آن مشاهده شود. با انجام لیزر مو نزد پزشکان متخصص و حرفه ای امکان بروز چنین عارضه ای وجود ندارد. البته این امکان نیز وجود دارد که شخص پس از انجام لیزر مراقبت های لازم را رعایت نکرده و ناحیه لیزر شده را در معرض نور آفتاب قرار دهد یا از مرطوب کننده های مناسب استفاده نکند. در این شرایط نیز احتمال مشاهده اثر سوختگی وجود دارد که باید فورا به پزشک مراجعه شود.

رشد مجدد موها با حجم بیشتر

رشد بیش از حد موها در ناحیه لیزر شده را نباید با تاثیری که لیزر روی موهای زائد دارد و حدودا پس از دوهفته موجب ریختن موها با حجم زیاد می شود اشتباه گرفت. گاهی اوقات بیماران حدود دو هفته پس از لیزر درمانی به خصوص پس از جلسه اول به کلینیک مراجعه می کنند و ادعا می کنند که موهایشان آنقدر زیاد شده که به تمام لباسهایشان می چسبد و حتی هنگام دوش گرفتن تمام ناحیه لیزر شده پر از مو می شود و مجبورند آن را تمیز کنند. این نکته را به خاطر داشته باشید که اثر لیزر مو حدودا بین 10 تا 14 روز پس از انجام لیزر خود را نشان می دهد و بسیاری از موهایی که داخل فولیکول در حال رشد کردن بودند و ریشه آنها سوزانده شده از پوست بیرون می آیند و شما با حجم زیادی از موهایی مواجه می شوید که سراسر پوست ناحیه لیزر شده را فرا گرفته است. این اثر نشان می دهد که عمل حذف موهای زائد توسط لیزر کندلا الکس به درستی انجام گرفته و فقط باید کمی صبور باشید تا در جلسات بعد از حجم این موها کاسته شود.

اما رشد مجدد موها با حجم بیشتر به عنوان اثر جانبی لیزر مو، به ندرت مشاهده شده است که معمولا ناشی از اختلالات هورمونی یا مصرف برخی داروها بدون اطلاع پزشک متخصص لیزر می باشد. به همین علت پیش از انجام لیزر موهای زائد با دستگاه کندلا الکس حتما با پزشک متخصص پوست و مو در خصوص داروهایی که مصرف می کنید مشورت کنید.

عوارض ناشی از لیزر موهای زائد برای چه افرادی خطرناک است؟

پوست های خیلی تیره

افرادی که پوست تیره ای دارند ممکن است این علائم را شدیدتر تجربه کنند. البته پزشک ممکن است از کرم های بی حس کننده یا ضد حساسیت برای افرادی که پوست حساسی دارند استفاده کند تا پوستشان واکنش خفیف تری نسبت به لیزر مو نشان دهد. اما در هر صورت این عوارض جانبی خفیف، موقتی و کوتاه مدت بوده و دلیلی ندارد که نگران بروز آنها باشید چون خودبخود طی چند ساعت یا چند روز از بین می روند.

افرادی که برنزه کرده اند

احتمال بروز برخی عوارض جانبی لیزر مو مانند اثر سوختگی یا تغییر بافت پوست در این افراد بسیار بالاست. به همین علت متخصصان به شما توصیه می کنند تا زمانیکه پوستتان به رنگ طبیعی خودش برنگشته اقدام به لیزر موهای زائد نکنید. 

زنان باردار

عوارض جانبی لیزر موهای زائد هنوز به طور کامل روی زنان باردارد یا جنین آنها مشخص نشده است. هرچند که تحقیقات انجام گرفته تاکنون گزارشی که بروز عارضه خاصی که ناشی از انجام لیزر موهای زائد با دستگاه کندلا الکس باشد ارائه نداده اند اما بهتر است در این شرایط احتیاط بیشتری کنید و انجام لیزر مو را به تعویق بیندازید.

افرادی که به تازگی عمل جراحی انجام داده اند.

احتمال مشاهده عوارض جانبی مانند عفونت در افرادی که به تازگی عمل جراحی کرده اند پس از حذف موهای زائد با لیزر کندلا الکس وجود دارد. به همین علت به افرادی که زخم باز روی بدن خود دارند یا بخیه هایشان هنوز به طور کامل بهبود نیافته، توصیه می شود که تا بهبودی کامل، لیزر مو را به تعویق بیندازند.

افرادی که داروهای خاصی مانند آنتی بیوتیک یا راکوتان مصرف می کنند.

استفاده از داروهایی مانند آنتی بیوتیک، داروهای هورمونی یا راکوتان نه تنها می تواند روی نتیجه لیزر موهای زائد تاثیر گذار باشد بلکه ممکن است خطر رشد مجدد موها با حجم بیشتر را پس از انجام لیزر مو افزایش دهد. بنابراین بهتر است هر نوع دارویی که مصرف می کنید را پیش از انجام لیزر موهای زائد به اطلاع پزشک متخصص برسانید.

چه باورهای غلطی در خصوص عوارض جانبی لیزر موهای زائد وجود دارد؟

حذف موهای زائد با دستگاه کندلا الکس سرطان زا است.

شایعه سرطان زا بودن لیزر موهای زائد واقعا نادرست است. در حقیقت طبق اعلامیه فدراسیون مراقبت از پوست (FDA) لیزر مو کندلا الکس نه تنها سرطان زا نیست بلکه در برخی موارد برای درمان سرطان پوست نیز از آن استفاده می شود.

لیزر موهای زائد موجب ناباروری می شود.

این باور که لیزر موهای زائد موجب ناباروری می شود به خصوص در میان مردان زمانیکه می خواهند موهای ناحیه شکم خود را لیزر کنند بسیار شایع است. با توجه به اینکه اشعه لیزر تنها در حد چند میلیمتر تا رسیدن به فولیکول مو در پوست نفوذ می کند و نمی تواند از پوست عبور کرده و به ارگانهای داخلی بدن برسد پس نمی تواند هیچگونه اثر جانبی روی اعضای داخلی بدن گذاشته و موجب ناباروری شود.



مشاوره رایگان

نظرات کاربران

  • 1399/01/28
    0 0

    واقعا عالی بود و من استفاده کردم مرسی

  • 1399/07/24
    0 0

    عاالی بود

  • 1399/09/25
    0 1

    خیلی خوب بود، واقعا میترسیدم استفاده کنم ازش

  • 1399/10/03
    0 0

    ممنونم عالی بود مصمم تر شدم برای لیزر

  • 1400/05/11
    0 0

    خیلی ممنون از مطالب مفیدتان 😍

  • 1400/09/16
    0 0

    من رفتم بیشتر شدن موها صورتم ج نگرفتم تازه بیشترم شدن🥺

  • 1400/09/20
    0 0

    سلام من ۱۶ سالمه اگه از روش الکساندرایت استفاده کنم مشکلی برام پیش نمیاد آخه بعضی ها میگند خوب نیست و خونریزی زیر پوستی ایجاد میشه.لطفا راهنمایی کنید ممنون😊

    • 1400/10/17
      0 0

      سلام منم دخترم رو تو ۱۶ سالگی بردم ۱۶ جلسه موهاش دوبرابر شد عزیزم صبر کن بعد ۱۸ سالگی برو تا جواب بگیری

  • 1400/12/16
    0 0

    دو جایی رفتم نتیجه نگرفتم الان امدم با دسگاه الکساندرایت کندلا اولین جلسه بعدن چی میشه نمیدونم خدا میدونه نتیجه میگیرم یا نه

  • 1401/04/30
    0 0

    ممنون از مطالب مفیدتان🙏

  • 1401/06/01
    0 0

    مرسی از اطلاعات مفیدتون

  • 1402/11/11
    0 0

    قرمز خارش قلمبه قلمبه شدن پوست صورتم شده خیلی بد هستش هنوز هم ادامه داره زیرپوستم توده توده شده ای کاش اینکار رو انجام نمی‌دادم نگرانم و ناراحت

نظر خود را درباره مطلب بالا بیان کنید