مراقبت از پوست پس از لیزر مو با دستگاه کندلا الکس

تاریخ انتشار - ۳۱ خرداد ۱۳۹۸

لیزر موهای زائد یکی از روش های متداول برای افرادی است که از اپیلاسیون، شیو کردن یا بند انداختن موهای زائد بدن خود خسته شده اند. لیزر موهای زائد تقریباً به یکی از معمول ترین روشهای درمانی و زیبایی تبدیل شده است. در سال های اخیر روش حذف موهای زائد با دستگاه کندلا الکس با استقبال بی نظیری روبرو شده است چون مراقبت از پوست پس از لیزر مو با دستگاه لیزر کندلا الکساندرایت بسیار ساده بوده و همچنین بازدهی بسیار بالا و سریعی دارد.
مراقبت از پوست پس از لیزر مو با دستگاه کندلا الکس بسیار ساده و موقتی است می توان این مراقبت ها را به سه مرحله مجزا پس از انجام لیزر تقسیم کرد:

مرحله اول: عوارض جانبی کوتاه مدت پس از لیزر مو را تسکین دهید.

1. قرار دادن یخ یا کیسه یخ روی ناحیه لیزر شده پوست به منظور بی حس کردن آن ناحیه بعد از انجام لیزر مو می ‌تواند احساس ناخوشایندی که شبیه آفتاب سوختگی روی پوست است را تسکین دهد. پس از لیزر مو، ناحیه لیزر شده تا حدودی ورم کرده و قرمز می شود. قرار دادن کیسه یخ روشی بسیار ساده برای کاهش درد و تورم و التهاب است. برای مراقبت از پوست پس از لیزر مو می توانید از کیسه یخ بلافاصله پس از انجام لیزر استفاده کنید. بنابراین به خاطر داشته باشید که پیش از شروع جلسه لیزر مقدار کافی یخ داخل فریزر داشته باشید. بهتر است یخ را مستقیم روی پوست تان قرار ندهید بلکه آن را درون پارچه ای پیچیده یا در چند لایه کیسه پلاستیکی قرار دهید سپس روی پوست لیزر شده بگذارید. در صورتی که یخ را مستقیم روی پوست قرار دهید ممکن است احساس ناراحتی بیشتری ایجاد کند. بهتر است کیسه یخ را تا ۱۰ دقیقه روی پوست نگه داشته و سه بار در روز این کار را تکرار کنید تا عوارض جانبی لیزر مو با دستگاه کندلا الکس مانند تورم، قرمزی و التهاب فروکش کند. برای استفاده مجدد از کیسه یخ پس از ۱۰ دقیقه حداقل یک ساعت منتظر بمانید. اگر کیسه یخ را به مدت طولانی روی پوست خود نگه دارید؛ گردش خون در ناحیه پوست متوقف شده و زمان بهبود شما طولانی تر می شود.
2. به منظور مراقبت از پوست پس از لیزر مو از کرم آلوئه ورا در هر ناحیه ای از پوست که قرمز یا متورم شده؛ استفاده کنید. اکثر افرادی که با دستگاه لیز مو کندلا الکساندرایت، موهای زائد خودرا از بین برده اند؛ اعتقاد دارند که کرم آلوئه ورا عوارض جانبی پس از لیزر مو روی پوست آنها را تسکین بخشیده است. کرم آلوئه ورا را می‌توانید از تمام داروخانه ها به راحتی تهیه کنید. دقت کنید که کرم آلوئه ورا پس از مصرف در یخچال قرار داده شود تا برای دفعات بعد نتیجه بهتری از آن بگیرید. استفاده از ژل طبیعی آلوئه ورا نیز تاثیر قابل توجهی روی کاهش علائم پس از لیزر مو دارد. ژل یا کرم آلوئه ورا را مستقیما روی پوست همان ناحیه ای که لیزر مو انجام دادید؛ بمالید. چند دقیقه صبر کنید تا جذب پوستتان شود و زمانی که ژل خشک شد می ‌توانید ژل باقیمانده را با یک دستمال نرم یا حوله ای از روی پوست خود پاک کنید. البته ایرادی ندارد اگر مقدار کمی از آلوئه ورا روی پوست شما باقی بماند. می‌توانید این کار را دو تا سه بار در روز تا فروکش کردن کامل درد تکرار کنید.
3. در صورتی که استفاده از کیسه یخ و کرم آلوئه ورا نتوانست درد شما را تسکین دهد؛ می ‌توانید با مشورت پزشک از مسکن های مناسب استفاده کنید. درد اکثر بیمارانی که لیزر مو انجام می دهند پس از قرار دادن کیسه یخ و ژل آلوئه ورا تا حد قابل تحملی کاهش پیدا می کند اما اگر باز هم دردتان شدید بود و احساس ناخوشایندی داشتید همان طور که برایتان تجویز شده از مسکن های مناسب استفاده کنید. خوردن مسکن به منظور کاهش درد تنها تا ۲۴ ساعت پس از انجام لیزر مو طبیعی است. بنابراین اگر بیش از ۲۴ ساعت درد غیر قابل تحملی داشتید حتماً به پزشک مراجعه کنید. استفاده از آسپرین پس از انجام لیزر موهای زائد اصلا توصیه نمی شود چون خون را رقیق کرده و زمان بهبودی شما را طولانی تر می کند.

مرحله دوم: از پوست خود بلافاصله پس از لیزر مو محافظت کنیم.

1. پس از حذف موهای زائد با دستگاه لیزر مو کندلا الکساندرایت از پوست خود در برابر اشعه آفتاب محافظت کنید. نور خورشید می تواند عوارض جانبی ناشی از لیزر مو مانند التهاب، قرمزی و تورم را تشدید کند. پس ناحیه لیزر شده را مستقیماً در معرض آفتاب قرار ندهید. راحت ترین راه برای محافظت از پوست در برابر نور  آفتاب استفاده از کرم ضدآفتاب است. اگر از خانه بیرون میروید؛ ناحیه لیزر شده پوست را بپوشانید و اگر صورت خود را لیزر کرده‌اید حتماً کلاه بگذارید تا نور آفتاب مستقیماً به صورتتان نتابد. حتی تشعشعات UV مصنوعی مانند حمام های آفتاب نیز برای پوست لیزر شده مضر است و نباید تا زمانی که تورم، قرمزی و التهاب به طور کامل از بین نرفته در معرض آفتاب یا اشعه UV قرار بگیرید. اکثر متخصصان پوست و مو توصیه می کنند که به مدت ۶ هفته پس از انجام لیزر با دستگاه کندلا الکس در معرض آفتاب قرار نگیرید و حتماً از ضدآفتاب های با SPF بالاتر از ۳۰ استفاده کنید و به خاطر داشته باشید که هر چند ساعت یکبار ضد آفتاب روی ناحیه  لیزر شده بمالید.
2. تا زمانیکه پوست ناحیه لیزر شده کاملا  بهبود نیافته است نباید دمای بدن را بالا ببرید. درمان با لیزر مو کندلا الکساندرایت حرارت بالایی در فولیکول های مو ایجاد می کند تا بتواند آنها را از بین ببرد. بنابراین در صورتی که ناحیه لیزر شده حرارت بیشتری ببیند علائم ناشی از لیزر مو مانند سوزش، التهاب و قرمزی بسیار شدیدتر خواهد شد. پس به مدت ۴۸ ساعت پس از انجام لیزر موهای زائد با دستگاه کندلا الکس از گرفتن دوش آب داغ، رفتن به سونا و اتاق های بخار خودداری کنید. البته دوش گرفتن با آب سرد مانعی ندارد بلکه می تواند به بهبود علائم در محلی که پوست لیزر شده کمک کند.
3. از انجام فعالیت های شدید که  موجب عرق کردن بیش از حد شما می شود؛ دوری کنید. بالا رفتن دمای بدن حین انجام حرکات ورزشی می تواند اثر نامطلوب و ناخوشایندی روی ناحیه لیزر شده داشته باشد. بنابراین بهتر است ۴۸ ساعت پس از انجام لیزر مو با دستگاه کندلا الکس از انجام هرگونه فعالیت شدید مانند رفتن به باشگاه یا ورزش کردن خودداری کنید. انجام فعالیتهای سبک مانند پیاده روی مانعی ندارد فقط سعی کنید حرارت بدن تان را بیش از حد بالا نبرید.

مرحله سوم: از محصولات مناسب پس از انجام لیزر موهای زائد استفاده کنید.

1. برای مراقبت از پوست پس از لیزر مو، ناحیه لیزر شده را با پاک کننده ملایم پوست تمیز کنید. تمیز کردن پوست پس از انجام لیزر موهای زائد با دستگاه  کندلا الکس بسیار مهم است. بهتر است تمیز کننده هایی که برای پوست های حساس تهیه شده را روی آن ناحیه بمالید. البته می توانید طبق معمول دوش بگیرید فقط دقت کنید آب حمام  سرد باشد. دوش گرفتن یک یا دو بار در روز مانعی ندارد و موجب تسکین علائم  ظاهر شده روی پوست پس از لیزر مو می شود. بعد از ۲ تا ۳ روز در صورتی که  قرمزی و التهاب از بین رفت؛ پوست شما به حالت عادی  برگشته و میتوانید طبق معمول با آن رفتار کنید.
2. مرطوب کننده ای که مناسب با پوست حساس طراحی شده می تواند به مراقبت از پوست پس از لیزر مو کمک کند. پس از حذف موهای زائد پوست شما حساس تر از حالت نرمال می شود؛ حتی ممکن است پوست ناحیه لیزر شده خشک یا پوسته پوسته شود. نگران نباشید این علائم نشان می دهد که پوست شما در ناحیه لیزر شده پوست در حال بهبود یافتن است. مرطوب کننده هایی که برای پوست های حساس طراحی شده روی ناحیه لیزر شده پوست بمالید تا خشکی پوست شدیدتر نشود. پس از انجام درمان های اولیه مثل گذاشتن کیسه یخ و تخفیف علائم می توانید ۲ تا ۳ بار در روز از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید فقط سعی کنید کرم را به آرامی روی ناحیه لیزر شده بمالید و از فشار دادن آن ناحیه حین مالیدن کرم خودداری نمایید.
3. استفاده از لوازم آرایشی و هر محصول دیگری که ممکن است روی پوست تأثیر منفی بگذارد را کنار بگذارید. اگر موهای زائد ناحیه صورت خود را با کندلا الکس لیزر کرده‌اید نباید از لوازم آرایشی روی پوست صورت خود استفاده کنید چون موجب تشدید عوارض جانبی لیزر مو خواهد شد. بهتر است پس از حذف موهای زائد صورت با دستگاه کندلا الکس تا حد ممکن هیچ گونه ماده خارجی روی پوست صورت به کار نبرید. پس از ۲۴ ساعت در صورتی که التهاب و قرمزی بهبود یافت می توانید آرایش کنید. توجه داشته باشید که از محصولات درمانی مانند کرم های ضد آکنه نیز نباید تا یک روز پس از انجام لیزر مو صورت استفاده شود. فقط زمانی که تمام علائم مربوط به عوارض جانبی لیزر مو به طور کامل از بین رفت می توانید از این محصولات استفاده کنید.

آیا می توان پس از لیزر موهای زائد، آنتی‌بیوتیک مصرف کرد؟ 

مصرف آنتی بیوتیک می تواند منجر به حساس شدن بیشتر پوست به نور شود و چون پس از انجام لیزر موهای زائد فولیکول های مو از بین رفته اند و پوست بسیار حساس شده استفاده از آنتی بیوتیک نیز می ‌تواند این حساسیت را تشدید کرده و بهبود عوارض جانبی ناشی از لیزر مو را به تعویق بیاندازد بنابراین بهتر است برای کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک با پزشک خود مشورت کنید.

آیا می توانم پس از حذف موهای زائد با دستگاه کندلا الکس  از رتینال استفاده کنم؟

 در صورتی که لیزر مو انجام داده اید برای مراقبت از پوست پس از لیزر مو بهتر است حداقل ۲ روز منتظر بمانید تا پوست شما به حالت طبیعی برگردد و سپس از هر گونه ماده ای که می ‌تواند پوست شما را آزار دهد مانند رتین آرتینول، بنزوئیل پروکساید، اسیدهای گلیکول و سالیسیلیک یا  آسترینژنت ها به مدت یک هفته پس از انجام لیزر خودداری کنید.

آیا می توانم  پس از لیزر مو، وکس کنم یا اپیلاسیون انجام دهم؟

 به هیچ وجه پس از انجام لیزر مو و در فاصله بین جلسات لیزر، وکس یا موم یا هرگونه اپیلاسیون با استفاده از موچین یا بند انداختن را به کار نبرید. در صورتی که موها را با این روش ها از ریشه خارج کنید فرآیند لیزر مو با دستگاه کندلا الکس نتیجه مطلوبی نخواهد داشت و بی اثر خواهد بود.

چه مدت پس از حذف موهای زائد با دستگاه کندلا الکس می توانم شیو کنم؟

 بسته به اینکه پوست شما بعد از انجام لیزر مو چقدر حساس شده است معمولاً شیو کردن حدود ۳ تا ۴ روز پس از حذف موهای زائد با لیزر کندلا الکساندرایت مشکلی ایجاد نمی کند اما بهتر است در هفته اول پس از انجام لیزر مو شیو کردن را با احتیاط کامل انجام دهید. توجه داشته باشید که شیو کردن بین جلسات لیزر مو ضروریست چون از ایجاد  موهای زیر پوستی جلوگیری می کند.

آیا پس از لیزر مو با دستگاه لیزر کندلا الکساندرایت می توانم از وازلین استفاده کنم؟

 استفاده از وازلین به جای کرم یا لوسیون آلوئه ورا مانعی ندارد اما می توانید از وازلین روی ناحیه لیزر شده استفاده کنید و سپس با کیسه یخ ناحیه لیزر شده پوست را خنک کنید. اگر پوستتان خشک شده و پوسته پوسته شده است می توانید دو بار در روز کرم وازلین را روی ناحیه لیزر شده بمالید تا مرطوب شود.


مشاوره رایگان

نظرات کاربران

  • 1399/02/04
    0 0

    سلام من ۴ ساعته ک اولین لیزرموانجام دادم تاول زدم ایا این تاولا ماندگارن ؟

    • 1399/02/07
      0 0

      سلام طبیعیه شاید درجه یکم بالا بوده. از پماد هیدروکورتیزون استفاده کنید.

  • 1399/02/31
    0 0

    سلام من الان سه روزه لیزر کردم اون قسمتا قهوه ای شدن و پوست ها در حال ریختنه و بجاش صورتی شده این طبیعیه ؟

    • 1399/04/16
      0 0

      سلام با پزشک مرکز لیزرتون صحبت کنید.

  • 1399/04/14
    0 0

    من سه روزه که رفتم لیزر اما پوستم ب شدت میخاره، درحدی که دلم میخواد پوستمو بکنم میخواستم بدونم طبیعیه یا اینکه باید با پزشک مشورت کنم؟

    • 1399/04/16
      0 0

      سلام خارش میتونه یه عکس العمل طبیعی باشه که بعد 4،5 روز از بین میره. اما اگه بزودی بهتر نشدید با پزشک مرکز لیزرتون صحبت کنید. ممکنه به لیزر یا حتی ژیلت حساسیت داشته باشید.

  • 1399/06/11
    0 0

    سلام تقریبا ۲۴ساعت از لیزرم گذشته یه قسمتی که لیزر کردم احساس میکنم که ایجاد لک شده ایا موندگاره چکار کنم خیلیم زیاد نیست ولی رنگش به یه قرمزی تند رفته

    • 1399/06/11
      0 0

      سلام اگه التهاب و قرمزی باشه طبیعیه. از پماد هیدروکورتیزون و زینک استفاده کنید در غیر این صورت با مرکز لیزرتون این مورد رو درمیون بذارید

  • 1399/06/30
    0 0

    سلام. اپراتور لیزر به من بعد جلسه ی ۸ لیزر گفتن شیو نکن و بند بنداز.اشتباهه؟

    • 1399/06/31
      0 0

      سلام اگه دیگه قصد ادامه ی لیزر ندارید مشکلی نداره میتونید از بند استفاده کنید.

    • 1400/05/06
      0 0

      سلام ب من گفتن میشه در طول درمان از بند استفاده کنم؟؟؟ الان 5 جلسه است میرم لیزر.... اشتباهه ینی

  • 1399/07/07
    0 0

    سلام به من گفتن دو روز بعد لیزر یه سری از موها که زیر پوستی بوده و الان سوخته بعد چند روز میریزه باید با لیف محکم بکشی در بیاد اما هرکار کردم در نمیاد فقط بعضی وقتا با ناخن محکم میکشم میاد بیرون باید چیکار کنم؟

    • 1399/07/08
      0 0

      سلام اجازه بدید خودش در بیاد. ممکنه یکم طول بکشه اما طبیعیه.

  • 1399/07/11
    1 1

    سلام من بعد از لیزر از پماد زینک استفاده کردم الان ۲۰ ساعت از لیزرم میگذره پماد پاک نکردم حتی دوباره زدم ن خارش دارم ن التهاب بنظرتون بعد از لیزر چ مدت باید از پماد استفاده کنم؟ و چ مدت بعد لیزر میتونم برم حموم؟

    • 1399/07/12
      0 0

      سلام 24 ساعت بعد از لیزر نباید اب به ناحیه ی لیزر شده بخوره. تو جلسات اولیه لیزر، یکبار بعد از لیزر زینک بزنید کافیه.

  • 1399/07/18
    1 0

    سلام من جلسه سوم لیزرم هستم پوست بیکینیم دچار سوختگی شده و احساس میکنم رنگ پوستم تیره شده این طبیعی؟

    • 1399/07/19
      0 0

      سلام اگه دچار سوختگی شدید نه طبیعی نیست. به پزشک متخصص مرکز لیزرتون مراجعه کنید بهتون دارو بدن.

  • 1399/08/25
    0 0

    سلام به من گفتن بعداز لیزر از ترمیم کننده استفاده کنم برای اینکه تیره نشه. میخواستم بپرسم ترمیم کننده تاثیری داره؟

    • 1399/08/25
      0 0

      سلام ترمیم کننده معمولا بعد از سوختن استفاد میشه که پوست ترمیم شه. تو حالت عادی از زینک به همراه پمادهایی مثل هیدروکورتیزون یا بتامتازون یا ... استفاده میشه.

  • 1399/10/04
    0 0

    سلام من جلسه اول با دستگاه دایود لیزر کردم جلسه دوم با کندلا اما روز اول برای وضو اب خورد به دستام دلیل اب نزدن ب جاهای لیزر شده تا ۲۴ ساعت چی میتونه باشه ،؟؟؟مگه تیره میشه بدن با دستگاه لیزر 😥

  • 1399/10/20
    0 1

    سلام من اولین بار هست ک از لیزر الکس استفاده کردم اما بعد از دو. روز باز تمام مو ها شروع ب رشد کردن ینی اصن انگار ن انگار لیزر کردم طبیعیه؟ واسه همه اینجوریه؟ ینی جواب نمیده لیزر برا من؟

  • 1399/11/01
    0 0

    سلام ببخشید من جلسه دوم لیزر هم هستش و اصلا صورتم تورم و قرمزی و التهاب نداره با این حال بازم نباید تا ۴۸ ساعت ورزش و پیاده روی انجام بدم؟

  • 1399/11/19
    0 2

    سلام دیروز بیکینی با کندلا الکس درجه ۱۲ لیزرکردم هم تاول زدم و هم کبودی دارم زینک و آلفا زدم التهاب ندارم چند روز طول میکشه تاول و کبودیام خوب بشن؟؟ ب جز آلفا و زینک چیز دیگه ای نمیتونم استفاده کنم

  • 1399/12/17
    0 0

    سلام وقت بخیر ، بعد از گذشت سه چهار روز از لیزر ناحیه زیربغل با کندلا، در نقاطی تورم همراه با درد احساس میکنم مثل حالتی که جوش زیر پوستی همرا با درد باشه، در نقاطی احساس درد شدید همراه با برجستگی در ناحیه رو دارم، طبیعیه این مورد؟!

  • 1400/02/19
    0 0

    سلام من جلسه دوم لیزر بیکینی با کندلا رو 33 روز پیش انجام دادم ولی کنار پاهام سوخته از آون موقع هر روز دارم پماد زینک استفاده میکنم ولی اصلا بهتر نمیشه پیش میاد یه روز بهتره ولی مجدد قرمز میشه والتهاب داره چکار کنم؟؟ممنونم

  • 1400/05/28
    0 0

    سلام مدت لیزر کردن چند دقیقه است روی پوست من اولین جلسه ام بود ب ی دقیقه طول نکشیدآیا دزست لیزر کرد

    • 1400/09/23
      0 0

      من هرباررفتم فول بادی45دقیقه ب بالاطول کشیده من پیشنهادمیکنم دیگه اون مرکزنرید.مگراینکه فقط بیکینیورفته باشی ک تو ی دقیقه تموم شده؟!

  • 1400/10/25
    0 0

    سلام من امروز لیزر کردم و پاهامو پشت بخاری گزاشتم الان جاهایه موهام قرمز شده و یکم میسوزه مشکلی برام پیش میاد لطفا جواب بدید خیلی استرس دارم

  • 1400/11/18
    0 0

    سلام یه هفته هست بیکینی لیزر کردم از نوع کندلا ولی اطراف محل لیز تورم کرده و دردناک است و اره زیاد میشه می جوش‌های بزرگ ک زیر پوستی گلوله‌ای ودرد ناک پتامتازون زدم

  • 1401/02/24
    0 0

    من زیر بغل و بیکینی لیزر کردم همه اش ۵ دقیقه نشد.ایا کارشون درست بوده؟؟

  • 1401/02/28
    0 0

    سلام من لیزر الکس کندلا رفتم اصلا هیییچ درد تورم قرمزی و حس درد یا سوزشی نه موقع لیزر داشتم نه بعدش می ترسم بی فایده بوده باشه کارشون آیا طبیعیه؟

    • 1401/03/06
      0 0

      سلام منم همینطوریم حتی هیچی استفاده نکردم نه ضد افتابی نه کرمی هیچی

  • 1401/03/06
    0 0

    سلام من بعد لیرز جلسه اول هیچی نزدم نه پماد نه ضد افتاب نه چیزی بعد ۱۴ ساعت شستم با اب خنک ایا مشکلی برام ایجاد میکنه الان اصن مشکلی واسه پوستم اتفاقب نیفتاده فقط یکم پوستم خشکه و موهاحلت پرزی داره در میاد

    • 1402/09/26
      0 0

      صورت یا جاهایی ک معرض افتابه ضدافتتب بزنین بهتره خشکی هم وازلین یا لوسیون موهای پرزی هم عادیه

  • 1401/03/09
    0 0

    سلام روز بخیر. چند روز بعد از آخرین جلسه لیزرم با کندلا میتونم آفتاب بگیرم؟

  • 1401/05/18
    0 0

    سلام وقت بخیر کلا حدودا چندتا لوسیون (۲۰۰گرمی) برای بعد لیزر کل بدن استفاده میشه؟! و چه مارکی خوبه؟ )میخام همه رو یه جا بگیرم( Saeedhp68@gmail.com

  • 1402/03/10
    0 0

    سلام وقت بخیر من دو روز پیش لیزر کردم قسمت‌های که لیزر نشده به خارش افتاده ؟

  • 1402/07/22
    0 0

    سلام وقت بخیر من یک هفته هست که لیزر کردم اما موها انگار تو پوستم مونده و دون دون سیاه شده چیکار باید بکنم؟

    • 1402/09/26
      0 0

      لیف بکش عزیزم اگر با لیف اوکی نشد خودش در میاد

  • 1402/08/16
    0 0

    من لیزر هر ماه انجام میدم پاهام خشک شده

    • 1402/09/26
      0 0

      وازلین بالا نوشتند که خوبه استفاده کن

نظر خود را درباره مطلب بالا بیان کنید