لیزر کوترا یا کندلا : کدام بهتر است؟

تاریخ انتشار - ۱۹ آذر ۱۳۹۸

لیزر موهای زائد، در مقایسه با روش های قدیمی مانند شیو کردن، استفاده از موبر یا وکس، دائمی و ماندگار ترین روشی است که با هر نوع پوستی سازگاری دارد و با توجه به اهمیت آراستگی فیزیکی که اخیرا مورد توجه زنان و مردان قرار گرفته، لیزر موهای زائد، به سرعت در حال رشد است.
با توجه به آمارهای انجمن جراحی پلاستیک ایران، رفع موهای زائد با لیزر یکی از محبوبترین روش های درمانی بدون جراحی شناخته شده و به دلیل استقبال روز افزون از آن، در تجارت جهانی درمانهای زیبایی-بهداشتی، مورد توجه قرار گرفته است. شرکت های متعددی اقدام به تولید دستگاههای لیزر کرده اند و سعی دارند با ارائه تکنولوژی های پیشرفته تر از رقبا پیشی بگیرند. یکی از این دستگاههای لیزر پیشرفته، لیزر کوترا است که در آمریکا ساخته می شود و یکی از رقبای کندلا الکساندرایت به شمار می آید.

1. روش حذف موهای زائد با لیزر ژئو کوتِرا « xoe CUTERA»

کوترا، اولین دستگاه لیزری بود که با اشعه قدرتمند ان دی-یاگ«ND-YAG» این امکان را برای متخصصین لیزر فراهم کرد که برای اولین بار تجربه درمان سالم و موثر را برای بیماران سیاهپوست خود ارائه دهند. پلتفرم چند کاربردی ژئو  کوترا «CUTERA  xoe »، برای افرادی که به تازگی وارد بازار شده و قصد ارائه خدمات لیزر درمانی دارند؛ دستگاه بسیار مناسبی است.
فناوری ژئو «xoe»
عملکرد لیزر کوترا ژئو «xoe» جزو بهترین فناوری های دنیا است. این دستگاه بر پایه فناوری منحصربفرد ان دی-یاگ «ND-YAG»، لیزر و درمان های لیزری ژئو  «xoe» ساخته شده که هدف آن ترمیم و متعادل کردن رنگ و سلامتی پوست است. علاوه بر تکنولوژی ان دی-یاگ «ND-YAG» که در حذف موهای زائد به کار گرفته می شود، ژئو  «xoe» از اشعه های قوی و آکوتیپ آی پی ال «IPL acutip» در درمان پیری پوست، لیزر ای آر-وای اس جی جی «Er-YSGG» برای بازسازی بافت پوس،ت روش درمانی سیگناتور ژئو  «signature xeo» برای درمان واریث، و از تیتان«titan» که روش درمانی حرارت عمیق به پوست است نیز استفاده می کند. ژئو «xoe» در مجموع برای کاربردهای مختلفی قابل تنظیم استبه همین علت به طور تخصصی برای حذف موهای زائد طراحی نشده است و کاراریی آن به اندازه لیزر کندلا الکساندرایت نیست.
ترکیب 2 بعدی ژئو  «xoe»: با ترکیب لایم لایت «limelight» و لیزر جنیسیس «genesis»، برای درمان نقطه های قهوه ای، سرخی، اسکار و دیگر اختلالات پوستی مناسب هستند. این عمل غیر هجومی بوده و نیازی به زمان استراحت ندارد.
ترکیب 3 بعدی ژئو  «xoe»: با ترکیب تیتان«titan»، لایم لایت «limelight» و لیزر جنیسیس هم در درمان علائم پیری مانند، سرخی، جای جوش زخم و لکه های ناشی از نور آفتاب موثر واقع می شود.
با طول موج ان دی-یاگ «ND-YAG» لیزر کوترا ژئو موارد بسیاری را می توان درمان کرد. ان دی-یاگِ تروپالس «trupulse»، شامل بیش از15 روش درمانی است که با همه نوع پوست سازگار است و برای حذف موهای زائد، درمان واریس پا، صورت و پایین تنه استفاده می شود. 
کوتِرا ژئو، قابلیت تنظیم دمای متناسب برای پوست را دارد و در حین درمان از سیستم خنک کننده داخلی خود استفاده می کند. اپلیکاتور آن هم دارای گزینه های متفاوتی مانند: پرل«pearl»، پرل فرکشنال«pearl fractional» ، کول گلید «coolglide» ، اکسل«excel»، لایم لایت«limelight»، لیزر جنیسیس«genesis»، پرووِیو«prowave»، آکیوتیپ«acutipe»، و تیتان«titan» است.
مزایای لیزر کوترا ژئو:
- هندپیس چند منظوره
- ارسال اشعه با تروپالس «trupulse»
- امکان استفاده از روش درمانی سیگناتور ژئو  «signature xeo»

2. لیزر جنیسیس «genesis»

جنیسیس، یکی از لیزرهای اختصاصی کوترا «CUTERA» است که سال ها بدون رقیب باقیمانده و برای شفاف سازی، احیا و درمان اختلالات پوستی طراحی شده است. لیزر جنیسیس در احیای پوست کاربرد دارد.
فناوری جنسیس
تکنیک های پِرل«pearl» و پِرل فرَکشِنال «pearl fractional» در لیزر جنسیس با یکدیگر ترکیب شده و خدمات درمانی متنوعی را ارائه می دهند. در نتیجه این ترکیب، دوره بهبودی کوتاه تر شده و درمان چروک های سطحی پوست، منفذ ها وجای جوش سریع تر اتفاق می افتد. روش درمانی احیای پوست با فناوری جنسیس، یک روند دو یا سه مرحله ای است که با کمترین جلسات درمانی بهترین نتایج را به ارمغان می آورد. 

3. روش حذف موهای زائد با لیزر کلد الکس کوتِرا « Cold Alex CUTERA»

دومین دستگاه منحصر بفرد لیزر کوترا، با فناوری اکسل اچ آر«excel HR» است که شامل دو طول موج الکساندرایت «alexandrite» 755 نانومتر و ان دی- یاگ «ND-YAG» 1064 نانومتر در ترکیب با سیستم خنک کننده قدرتمندی است که با راحتی کامل، موهای زائد انواع پوست را از بین می برد. وجود این دو طول موج به متخصصین این امکان را می دهند که مناسب ترین حالت را جهت درمان بیمار خود انتخاب کند. همچنین نحوه خنک کردن پوست بسیار خاص این دستگاه لیزر موجب شده که به لیزر سرد الکس کوترا مشهور شود. کاهش درد و ناراحتی بیمار حین لیزر با لیزر سرد الکس کوترا موجب شد که شرکت کندلا هم تکنولوژی سیستم خنک کننده دستگاه جنتل مکس پرو خود را ارتقا داده و با استفاده از سیستم کریوژن، درمان لیزر بدون درد را ارائه دهد.
کاربرد لیزر سرد الکس کوترا
با توجه به راحتی و روش فوق العاده لیزر الکساندرایت درحذف موهای زائد، استفاده از این روش لیزر برای از بین بردن موهای زائد بدن، روندی رو به رشد داشته و به سرعت در جامعه افزایش یافت. این صنعت روشی را ارائه می دهد که در آن بدون نیاز به جراحی، در کمترین زمان موهای زائد را ازبین می رود.
از طرفی ترکیب امواج قدرتمندی مانند الکساندرایت 755 نانومتر و پالس طولانی 1064 ان دی- یاگ در دستگاههای لیزری مانند اکسل اچ آر کوترا «excel HR» و کندلا جنتل مکس پرو برای حذف موهای زائد موجب می شود بتوان از لیزر موهای زائد برای هر نوع پوست، به طور موثر و سالم استفاده کرد. ترکیب این طول موج ها، نه تنها نتایج موثری به همراه خواهد داشت، بلکه در درمان زخم های پوستی و واریس هم کار ساز خواهد بود. 
فناوری لیزر سرد الکس کوترا
انرژی لیزر سرد کوترا با طول موج الکساندرایت 755 نانومتر عمیقا جذب ملانین شده و یکی از بهترین گزینه حذف موهای نازک و بور و انواع دیگر روی پوست های روش با مقیاس فیتزپاتریک از I تا III است. این لیزر در درمان جای زخم نیز نتایج موثر و دراز مدتی خواهد داشت. تفاوت آن با لیزر کندلا الکساندرایت، امکان پذیر نبودن تعویض سری اپلیکاتور لیزر کوترا است که از لحاظ بهداشتی برای بیماران مناسب نیست. سری لیزر کندلا الکساندرایت را می توان به راحتی برای هر بیمار تعویض کرد تا از بروز مشکلات بهداشتی جلوگیری شود.
لیزر Nd:YAG با طول موج 1064 نانومتر، سریع ترین طول موج برای درمان موهای زائد پوست های تیره است. با انتخاب اندازه مناسب نقطه ارسال اشعه می توان از آن برای درمان جنیسیس «genesis» واریس هایی که در صورت و پا ظاهر می شوند استفاده کرد.
مزایای لیزر کوترا
- تکنولوژی تروپالس «trupulse» که منحصر به کوترا است، برای تکمیل و نتیجه بخش بودن درمان، انرژی دریافتی را بصورت مستمر و ثابت از طریق پالس ها به پوست وارد می کند. این فناوری در رسیدن کامل انرژی به هدف مورد نظر که ریشه و ساختار مو است، نقش مهمی دارد.
- فناوری ایندکس مچینگ «index matching»، نور پراکنده شده اضافی را از بین می برد و از سوختگی ناشی از حرارت لیزر جلوگیری می کند.
- سیستم خنک کننده برتز مورد استفاده در اکسل اچ آر«excel HR» از سیستم خنک کننده قدرتمندی استفاده می کند که در طول درمان سطح پوست را خنک کرده و موجب به حداکثر رسیدن راحتی و حفظ سلامتی بیمار می شود.

4. کوترا کول گلید «coolglide»:

برند کوترا تولید کننده دستگاه کول گلید اولین دستگاه لیزر دائمی مجهز به پاورفلکس «powerflex» است که یک فناوری الگو پذیر برای افزایش سرعت حذف موهای زائد است. کول گلید، علاوه بر حذف موهای زائد، در جوانسازی پوست و از بین بردن واریس هم کاربرد دارد.

5. پرووِیو «prowave»:

پرووِیو با طول موج 770 تا 1100 نانومتر، سالم و پرسرعت ترین روش درمانی با نتایج باورنکردنی است. کاربرد فراوان آن امکان دستیابی به طول موج های متفاوت مانند لکساندرایت تا دیود و تاحدودی ان دی-یاگ را در اختیار شما قرار می دهد. مطالعات نشان می دهد، 70درصد موها بعد از سه جلسه درمانی با این روش، کاهش می یابد. کاربردهای متعدد این دستگاه، آن را نسبت به دستگاه کندلا الکساندرایت متمایز کرده است. تنها با فشار یک دکمه می توانید حالت ها را تغییر داده و شروع به ارسال پالس های بیشتر و طولانی تر کرده و بهترین نتایج را بدست بیاورید.
کاربرد های کلی لیزر کوتِرا «prowave»:
- حذف موهای زائد« موثر برای پوست های تیره»
- ترمیم و احیای پوست
- درمان واریس

لیزر سرد الکس کوترا بهتر است یا کندلا الکس؟

کوتِرا «CUTERA» یک کمپانی لیزر معتبر است که در سان فرانسیسکو آمریکا در سال 1998  تاسیس شده است. مهندسان این شرکت، بعد از سال ها با استفاده از فناوری هایYAG  و CO2 برای این شرکت اعتبار کسب کردند. این فناوری های یاد شده، امروزه مورد احترام واقع شده و کاربرد گسترده ای دارند. از طرفی شرکت کندلا به عنوان باسابقه ترین شرکت تولید کننده دستگاههای لیزر در آمریکا توانسته دستگاه هایی لیزر باکیفیت جنتل لیز پرو، جنتل یگ پرو و جنتل مکس پرو را تولید نماید. دستگاه لیزر کندلا الکس (جنتل لیزر پرو) شرکت کندلا تنها دستگاه لیزری است که تاییدیه FDA را دارد و ایمنی آن تضمین شده است.
در یک نظر سنجی، میزان رضایت و راحتی بیماران نسبت به دستگاه های لیزر سنجیده شد و مشخص شد که بیماران 100 درصد لیزر کندلا الکساندرایت را نسبت به لیزر کوترا ترجیح می دهند. به نظر می رسد چون لیزر کوترا برای تنظیم روی گزینه های درمانی مختلف طراحی شده، عملکرد اختصاصی آن روی حذف موهای زائد به اندازه کندلا الکساندرایت که فقط به منظور حذف موهای زائد طراحی شده است؛ نمی باشد.
در میان روش های بدون جراحی که برای زیبایی به کار می روند، لیزر کندلا الکس بیشترین کاربرد را در حذف موهای زائد و ژئو  «xoe»، پرکاربرد ترین دستگاه، در درمان واریس، تغییر رنگ پوست، چین و چروک و احیای پوست شناخته می شود.
امروزه می توان گفت که  بیش از 92 درصد از کلینیک های لیزر موهای زائد، از لیزر کندلا الکساندرایت استفاده می کنند و از دستگاه های چند موتوره و چند کاربری ژئو  کوترا با عملکرد بی نظیر خود، معمولا در سایر زمینه های زیبایی به کار برده می شود.

معایب دستگاههای لیزر کوترا

کوتِرا «CUTERA»، برندی آمریکایی است که از طرف خریداران به عنوان یک دستگاه همه کاره شناخته می شود. چون قابلیت تنظیم شدن برای درمان های مختلف را دارد. اما به هرحال نکات منفی دیگری هم در مورد این دستگاه وجود دارد که قبل از خرید آن بهتر است از آن ها مطلع باشید: مثلا نقطه ارسال اشعه کوچکتری نسبت به کندلا الکس دارد که به معنای مدت درمان طولانی تر است. علاوه برآن، در مقایسه با دستگاه لیزر کندلا الکساندرایت، نیازمند سرویس دهی بیشتری است. چون تمام انرژی آن از طریق یک لامپ تولید می شود. پس یا باید لامپ را بع دفعات زیاد تعویض کرد یا دستگاه لیزر را تعمیر نمود. همچنین سیستم خنک کننده آب دستگاه هم پیچیده است. این اختلال ممکن است منجر به چکه کردن دستگاه شود.
هندپیس یا اپلیکاتور ها هم ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشند. باتوجه به نوع اپلیکاتور، باید هر 30 تا 100هزار شات یک بار آن را تعویض کرد. در کل، این دستگاه به دلیل تعمیرات فراوان هزینه بیشتری نسبت به لیزر کندلا الکساندرایت دارد.
معمولا فقط متخصصانی که به دنبال دستگاهی برای درمان پوست های تیره و روشن هستند که به دلیل کمبود جا نیاز به دستگاهی جمع و جور دارند می توانند با این دستگاه به نتیجه برسند.

قبل از خرید این دستگاه لیزر کوترا چه نکاتی را باید بدانید؟

برای اغلب مشتری ها، سال تولید و شکل ظاهری دستگاه مهم است. اما واقعیت این است که دستگاه کندلا الکساندرایت و کوترا ژئو  «CUTERA xoe» از لحاظ ظاهری تفاوت چندانی ندارند. تفاوت مهمی که ژئو  دارد، استفاده از تکنولوژی IPL آن است. همچنین باید مراقب خرید یا استفاده از دستگاههای تقلبی که فقط از نظر ظاهری مشابه با دستگاههای کوترا هستند اما عملکرد مناسبی ندارند و ممکن است عوارض جانبی شدید برجای بگذارند باشید. به هرحال زمانیکه یک دستگاه لیزر کوتِرا «CUTERA» می خرید، باید انتظار داشته باشید که سالانه هزینه زیادی بابت تعمیر و نگهداری آن بپردازید.

مشاوره رایگان

نظرات کاربران

  • 1400/04/08
    4 0

    قیمت دستگاه کوترا

نظر خود را درباره مطلب بالا بیان کنید