آیا ممکن است بعد از لیزر زخمی شویم؟

تاریخ انتشار - ۴ دی ۱۳۹۸

لیزر موهای زائد بدن و صورت با کندلا الکس به علت تکنولوژی پیشرفته و سیستم خنک کننده دوگانه کمترین عوارض جانبی را برای بیمار به همراه دارد. با این وجود در موارد بسیار نادری عوارض جانبی شدید مانند سوختگی و زخم روی پوست بیماران مشاهده شده است. شاید به همین علت است که سوال " آیا بعد از لیزر زخمی می شویم؟" یکی از متداول ترین سوالات اکثر مراجعه کنندگان است. در صورتی که شما هم همین نگرانی را دارید بهتر است ادامه مطلب با دقت مطالعه کنید:


آیا مشاهده زخم بعد از لیزر موهای زائد طبیعی است؟

خیر. زخمی شدن، سوختگی، باقی ماندن اثر لیزر، ایجاد لک و تغییر رنگ پوست از عوارض جانبی طبیعی لیزر موهای زائد نمی باشد. لیزر کندلا الکساندرایت در صورتیکه با تنظیمات مناسب و بر اساس رنگ پوست و نوع مو انتخاب شود؛ اثرات جانبی بسیار خفیفی از جمله قرمز شدن پوست، التهاب و تورم را به دنبال خواهد داشت. بنابراین در صورتیکه به یک کلینیک معتبر مراجعه کنید و لیزر مو با دستگاه الکساندرایت توسط متخصص پوست و مو انجام بگیرد؛ ممکن نیست بعد از لیزر زخمی شوید.

احتمالا این سوال برایتان پیش آمده که چرا با وجود ایمن بودن دستگاه لیزر کندلا الکساندرایت چرا برخی از مراجعین با عوارض جانبی شدید مانند زخم یا سوختگی پس از لیزر مواجه می شوند؟ مهمترین دلایل اینکه بعد از لیزر زخمی شویم می ‌تواند یک یا چند عامل زیر باشد:

1. متخصص لیزر تجربه و مهارت کافی در استفاده از دستگاه لیزر کندلا الکساندرایت را نداشته است.

در جلسه مشاوره پیش از لیزر موهای زائد متخصص باید با بررسی نوع پوست و رنگ موهای شما نحوه درمان، تعداد جلسات مورد نیاز برای لیزر و تنظیمات دستگاه کندلا الکساندرایت را برای ناحیه ای از بدنتان که می‌خواهید لیزر کنید؛ مشخص کند. بهتر است به منظور اطمینان از مهارت کافی متخصص لیزر از او بخواهید ناحیه کوچکی از بدن شما را لیزر کند تا عوارض جانبی ناشی از لیزر روی پوست خود را مشاهده کنید.

2. دستگاه لیزر کندلا الکساندرایت تقلبی بوده است.

متاسفانه در حال حاضر سالن های آرایشی بسیار زیادی بدون داشتن مجوزهای لازم اقدام به لیزر موهای زائد می کنند. با توجه به اینکه دستگاه های تقلبی چینی با استفاده از نام کندلا الکساندرایت توانستند جایگاه خوبی در بازار لیزر به دست بیاورند؛ برخی از کلینیکها یا سالن های آرایشی با پیشنهاد قیمت های بسیار پایین مشتریان را به استفاده از دستگاه های تقلبی ترغیب می کنند. عوارض جانبی ناشی از این دستگاه‌ها می‌تواند زخمی شدن بدن و سوختگی پس از لیزر موهای زائد باشد.

3. از دستگاه نامناسب برای پوست شما استفاده شده است.

همانطور که در مقاله " دستگاههای لیزرموی کندلا سری جنتل پرو" به تفصیل توضیح داده ایم؛ دستگاه لیزر کندلا الکساندرایت فقط برای بیمارانی که پوست روشن تا سبزه داشته باشند؛ کاربرد دارد. در صورتی که بیمار برنزه کرده باشد و یا پوست و مو به طور طبیعی سیاه باشد؛ استفاده از دستگاه کندلا الکس منجر به بروز زخم و سوختگی روی پوست خواهد شد. در صورتی که پوست تیره و سیاه دارید بهترین دستگاه لیزر مو برای شما لیزر کندلا یگ با طول موج بلند تر از الکساندرایت است که می تواند بدون هیچ گونه عوارض جانبی، اثرات بلند مدت حذف موهای زائد را روی هر ناحیه از بدن شما داشته باشد.

چه کار کنیم تا پوست پس از لیزر موهای زائد زخمی نشود؟

علاوه بر انتخاب کلینیک درمانی معتبر و متخصص لیزر که قرار است موهای زائد شما را با دستگاه لیزر رفع کند و همچنین بررسی اصل بودن دستگاه لیزر کندلا الکساندرایت و اطمینان از مناسب بودن آن برای پوست خود بهتر است احتیاط های زیر را نیز پیش از مراجعه به کلینیک برای شروع لیزر مو در نظر داشته باشید و دستورالعمل های توصیه شده توسط متخصص لیزر را به دقت انجام دهید:

روز قبل از جلسه لیزر شیو کنید.

اشعه لیزر کندلا الکساندرایت به نحوی طراحی شده که فقط جذب ملانین مو می شود و با تولید حرارت بالا - بیش از ۷۰ درجه سانتی گراد - ریشه مو را میسوزاند تا از رشد مجدد موها جلوگیری کند. در صورتیکه ساقه مو بلند باشد به طوریکه که از ریشه داخل پوست بیرون زده و روی پوست قرار گرفته باشد؛ اشعه لیزر با برخورد به ساقه مو، روی پوست حرارت ایجاد کرده و به جای اینکه فولیکول مو را بسوزاند؛ پوست شخص را سوزانده و بدن فرد زخمی میشود. اما در صورتی که روز قبل از جلسه لیزر شیو کنید؛ بلندی موها به اندازه ای است که با حرارت لیزر فقط فولیکول مو می سوزد و آسیبی به پوست نخواهد رسید. البته متخصص لیزر پیش از شروع جلسه و تنظیم دستگاه، ناحیه مورد نظر برای لیزر را بررسی می کند و در صورتی که موهای زائد بلند باشند به منظور جلوگیری از زخمی شدن پوست ناحیه مورد نظر را با تیغ تمیز و نو اصلاح خواهد کرد.

در صورت احساس سوزش شدید حین لیزر به متخصص اطلاع دهید.

سیستم خنک کننده دوگانه لیزر کندلا الکس به نحوی طراحی شده که با اسپری کریوژن و دمیدن هوای سرد احساس سوزش و درد حین لیزر موهای زائد را به حداقل می رساند. بنابراین در صورتی که احساس سوزش شدید حین لیزر داشتید؛ به متخصص لیزر اطلاع دهید تا تنظیمات لیزر را تغییر دهد. چون احتمالاً انرژی بسیار زیاد و سرعت کم لیزر حرارت زیادی در پوست شما به علت ضخیم بودن ریشه موها، ایجاد کرده است . بنابراین با افزایش سرعت لیزر و کم کردن انرژی احتمال زخم شدن پوست کاهش می یابد.

اگر روی پوست تان خالکوبی وجود دارد؛ از لیزر خودداری کنید.

در صورتی که از لیزر کندلا الکساندرایت برای حذف موهای زائد ناحیه ای از بدن که خالکوبی روی آن وجود دارد؛ استفاده کنید؛ احتمال زخم شدن پوست وجود دارد. چون رنگدانه های بکار رفته برای خالکوبی بسیار تیره هستند و اشعه لیزر را تا حد زیادی به خود جذب می کنند و حرارت بالایی تولید می نمایند که امکان ایجاد سوختگی و زخم بر روی پوست را به شدت بالا میبرد.

اگر کمتر از سه هفته است که برنزه کرده‌اید؛ کندلا الکس برای شما مناسب نمی باشد.

همانطور که اشاره شد لیزر کندلا الکساندرایت برای پوست های برنزه شده و تیره احتمال بروز عوارض جانبی مانند سوختگی و زخمی شدن را در پی خواهد داشت. چون طول موج به کار رفته در لیزر الکساندرایت کوتاه‌تر از لیزر کندلا یگ است و برای پوست های تیره مناسب نمی باشد. اگر کمتر از سه هفته است که برنزه کرده اید حتما با متخصص مشورت کنید تا در صورت امکان بتواند لیزر کندلا یگ برای حذف موهای زائد صورت استفاده کند.

مجوز های تکنسین لیزر را بررسی کنید.

تکنسین لیزر حتی اگر متخصص پوست و مو نیز باشد باید دوره های لازم برای درمان با لیزر کندلا الکساندرایت را گذرانده باشد و بتواند به درستی از لیزر برای حذف موهای زائد و صورت استفاده کند. در جلسه مشاوره حتما از متخصصین لیزر بخواهید که مجوزها و گواهی نامه دوره هایی را که برای کار با لیزر کندلا الکساندرایت دریافت کرده اند به شما نشان دهند.

از بهداشتی بودن دستگاه لیزر مطمئن شوید.

یکی از مزایای لیزر کندلا الکس نسبت به سایر دستگاههای لیزر، امکان تعویض هندپیس آن برای هر بیمار است. بنابراین از تکنسین لیزر بخواهید تا از هندپیس مناسب برای شما را استفاده کند تا از زخمی شدن پوست شما جلوگیری شود. همچنین بهتر است زمان سرویس شدن دستگاه لیزر کندلا الکساندرایت را نیز بررسی کنید. این زمان نباید طولانی تر از ۶ ماه باشد. چون دستگاه های لیزر نیاز به قطعاتی دارند که باید هر شش ماه یکبار تعویض شود. در غیر این صورت امکان بروز عوارض جانبی مانند سوختگی یا زخمی شدن پوست افزایش خواهد یافت.

از پوست خود قبل و بعد از لیزر موهای زائد مراقبت کنیم.

مراقبت از پوست در جلوگیری از به جا ماندن جای زخم و سوختگی پس از لیزر موهای زائد اهمیت بسیار زیادی دارد؛ بنابراین بهتر است دستورالعمل‌های پزشکی را پس از لیزر مو به طور کامل رعایت کنید. این دستورالعمل ها احتمالاً شامل موارد زیر است:

ناحیه لیزر شده را مرطوب نگه دارید و از کرم های حاوی آلوورا استفاده کنید.

تا حد ممکن در معرض نور آفتاب قرار نگیرید و در صورت لزوم حتماً از کرم های ضدآفتاب با spf بالاتر از ۳۰ استفاده کنید. 

پماد هایی مانند ویتامین E یا روغن نارگیل برای بهبود ناحیه ای از پوست که زخمی شده یا دچار سوختگی شده بسیار مناسب است.

پس از جلسه لیزر می توانید از کیسه یخ برای کاهش التهاب پوست استفاده کنید.

اگر بعد از لیزر مو زخمی شویم آیا جای آن باقی می ماند؟

زخمی شدن بعد از لیزر مو و یا باقی ماندن جای زخم بعد از لیزر موهای زائد معمولاً به علت سوختگی ناشی از لیزر است. سوختگی های ایجاد شده در اثر لیزر معمولاً سطحی است و با مراقبت های معمول طی چند هفته برطرف خواهد شد و جای زخم باقی نخواهد ماند. سوختگی یا زخم پس از لیزر موهای زائد معمولاً در افرادی که پوست تیره تری دارند و تنظیمات لیزر به درستی برای آنها انجام نگرفته و یا از لیزر نامناسب برای حذف موهای زائد استفاده کرده اند؛ مشاهده می شود. به هر حال بروز عوارض جانبی محدودی مانند قرمزی، التهاب یا حتی تغییر رنگدانه بعد از لیزر صورت طبیعی است. با توجه به اینکه لیزر کندلا الکساندرایت مورد تایید FDA قرار گرفته و جزو ایمن ترین دستگاه های لیزر موهای بدن می باشد؛ عوارض جانبی ایجاد شده موقتی هستند و حتی در صورت بروز سوختگی یا لک و زخم با مراقبتهای ویژه به سرعت برطرف خواهند شد.

زخمی شدن بعد از لیزر موهای زائد به چه عواملی بستگی دارد؟

1. تنظیم نادرست تعداد پالس ها و انرژی لیزر

اشعه لیزر ابتدا از لایه سطحی پوست عبور کرده و درنهایت به فولیکول مو می رسد در صورتیکه تکنسین لیزر تنظیمات درستی برای تعداد پالس و انرژی لیزر درنظر نگرفته باشد؛ بخشی از انرژی لیزر جذب لایه سطحی پوست شده و عوارضی مانند زخمی شدن یا سوختگی پوست را ایجاد خواهد کرد.

2. رنگ پوست و دستگاه لیزر مورد استفاده

اکثر عوارض جانبی شدید مانند جای زخم یا سوختگی در بیمارانی که پوست تیره تری دارند؛ مشاهده می شود. انتخاب دستگاه لیزر حذف موهای زائد براساس رنگ پوست مهمترین عامل در جلوگیری از زخمی شدن و سوختگی پوست پس از لیزر مو است. به همین علت مراجعه به متخصص پوست و مو جهت لیزر مهم است. درصورتیکه پوستتان به طور طبیعی روشن است اما دراثر آفتاب سوختگی یا سولاریوم تیره شده است بهتر است منتظر بمانید تا رنگ پوست به حالت طبیعی برگردد سپس لیزر انجام دهید تا از زخمی شدن پوست جلوگیری شود.

3. سیستم خنک سازی دستگاه لیزر

سیستم خنک سازی دستگاه لیزر به همان اندازه طول موج، مدت زمان تابش و انرژی لیزر برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی مانند سوختگی اهمیت دارد. چون در دستگاه لیزر کندلا الکس از دو سیستم خنک کننده اسپری کریوژن و دمیدن هوای خنک استفاده می شود؛ احتمال ایجاد سوختگی یا باقی ماندن جای زخم به حداقل رسیده است.

نکاتی که باید برای جلوگیری از زخمی شدن پوست در اثر لیزر رعایت شود؛ چیست؟

استفاده از دستگاه لیزر با طول موج بلندتر برای پوست های تیره تر

تنظیم مدت زمان پالس کوتاهتر برای پوست های تیره تر

استفاده از سیستم خنک سازی مناسب حین لیزر موهای زائد

انتخاب دستگاه مناسب لیزر باتوجه به نوع پوست بیمار

مراجعه به کلینیک معتبر برای لیزر مو

بررسی اریجینال بودن دستگاه لیزر

مراجعه به متخصص لیزر باتجربه

مشاوره رایگان

نظرات کاربران

  • 1399/06/18
    2 0

    میخواستم لیزر کنم ولی میترسیدم از اینکه پوستم تیره بشه ولی الان که این مطلبو خوندم دیدم که جای نگرانی نیس و رنگ پوستم دوباره مثِ روز اولش میشه

    • 1400/04/18
      1 0

      به نظر من اصلا لیزر نکن

  • 1399/09/02
    1 0

    سلام وقت بخیر من 4جلسه لیزر انجام دادم پوست دستم نقطه نقطه قرمز شده وحدود 2 ماه نرفته آيا جای نگرانی هست؟

    • 1399/09/05
      1 0

      سلام به پزشک متخصص مرکز لیزرتون مراجعه کنید معاینتون کنن.

    • 1401/04/18
      1 0

      اصلا جای نگرانی نیست قرمزی ودون دون شدن جز عوارض جانبی لیزر است و برای تسریع دربرطرف شدن ان از کرم هیدروکورتیزون استفاده کنین

  • 1400/04/06
    1 0

    روز اول لیزرم هست دون دون قرمز شدم و خرش دارم طبیعیه

    • 1401/04/18
      1 0

      دون دون شدن طبیعیه ولی خراش ن

  • 1400/10/28
    1 0

    دو جلسه رفتم و جای فولیکولا مشخصه و دون دونه!!! چرا ؟ رنگش تیرس و میترسم لکه بشه البته در قسمت ساق پام اینجوره و خیلی دون دون و فولیکول مو توی پوست مشخصه انگار زیر پوستیشده و رنگش مث لکه اس ایا برطرف میشه؟

نظر خود را درباره مطلب بالا بیان کنید