آیا لیزر روی موهای سفید تاثیرگذار است؟

تاریخ انتشار - ۱۵ دی ۱۳۹۸

حذف موهای زائد با لیزر کندلا الکساندرایت این روزها به خوبی جای خود را در سالن های آرایشی و کلینیک های زیبایی باز کرده و جایگزین روشهای سنتی شده است. اگر شما هم تابحال تجربه  لیزر مو داشته اید مطمئنا می دانید که درحال حاضر لیزر موهای زائد بیشترین تاثیر را روی افرادی دارد که دارای پوست روشن و موهای تیره هستند. اما آیا تکنولوژی لیزر تاحدی پیشرفت کرده که بتواند روی موهای سفید نیز اثر گذار باشد؟ 
متاسفانه پاسخ این سوال برای بسیاری از افرادی که به دلیل سوایق ارثی یا ژنتیکی یا با افزایش سن موهایشان سفید شده، خوشایند نیست. پیشرفت های قابل توجهی در زمینه لیزر موهای زائد انجام گرفته و دستگاههای بسیار پیشرفته با تکنولوژی های مدرن مانند دستگاه لیزر کندلا الکساندرایت 2019 به بازار عرضه شده اما  حذف موهای زائد بیمارانی که موهای سفید، بلوند، خاکستری یا قرمز دارند؛ هنوز با استفاده از لیزر موهای زائد امکان پذیر نیست. روشهای زیادی برای از بین بردن موهای زائد سفید وجود دارد اما لیزر یکی از آنها نیست. اگر می خواهید بدانید چرا لیزر کندلا الکس برای حذف موهای زائد سفید و روشن مناسب نیست، باید توضیح دهیم که ملانین چیست، و لیزر چگونه کار میکند!

ملانین چیست و چه چیزی باعث سفید شدن موها می شود؟

 ملانین ماده ای است که توسط بدن در سلولها تولید شده و به پوست و مو رنگ می بخشد، میزان تولید ملانین در همه افراد یکسان نیست. افرادی که موهای تیره تری دارند؛ ملانین بیشتری در بدنشان تولید می شود. البته برای تشخیص اینکه لیزر مو برای شما مناسب است یا خیر فقط نباید به ظاهر موهای صورت یا سر نگاه کرد. صرف نظر از رنگ موهای سر و صورت، ملانین موجود در سایر نواحی بدن افراد نیز متفاوت است. بنابراین حتی افرادی که موهای سرشان روشن است ممکن است برای لیزر موهای زائد نواحی دیگر بدن مانند زیربغل مشکلی نداشته باشند. زیرا بیشتر موهای بدن که در مناطق محبوب برای لیزر مو رشد می کنند بلوند و سفید نیستند.
رنگ موها با بالا رفتن سن نیز می تواند تغییر کند. هرچند با افزایش سن میزان موهای صورت شما افزایش میابد، اما متاسفانه این موها روشن تر رشد می کنند چون ملانین کمتری در بدن تولید می شود. بسیاری از خانمها بعد از یائسگی موهای سفید بیشتری روی چانه خود مشاهده می کنند، در حالی که مردان با افزایش سن موهای سفید را روی گوش و ابروی خود میبینند. عدم وجود ملانین در موها بر نحوه استفاده از دستگاه لیزر مو تأثیر می گذارد. فقدان رنگدانه به این معنا است که موهای سفید برای حذف شدن با لیزر مو مناسب نیستند.

چرا لیزر موهای زائد روی موهای سفید تاثیری ندارد؟

دستگاه های لیزر موهای زائد مثل کندلا الکس به کمک ملانین موجود در فولیکول های مو کار می کنند. انرژی متمرکز در پرتوی نور توسط ملانین یا قسمت مولکولی که به موها رنگ می بخشد؛ جذب می شود. ملانین همان رنگدانه مو است که در بسیاری از روش های مختلف درمانی با لیزر مانند درمان لکه های پیری نیز هدف قرار می گیرد، زیرا می توان آن را بدون تاثیر گذاشتن روی بقیه قسمت های پوست هدف قرار داد.
این موضوع باعث می شود که لیزر موهای زائد بدون آسیب رساندن به سایر بافت های بدن، اثربخشی فوق العاده ای داشته باشد و رشد مجدد موها را کندتر کند. اگر ملانین کافی برای جذب انرژی لیزر و تولید حرارت وجود نداشته باشد، لیزرها نه تنها روی کاهش رشد مو اثری نخواهد داشت؛ بلکه ممکن است به پوست شما نیز آسیب برساند.
البته اگر موهای بلوند، خاکستری یا سفیدی دارید، به این معنی نیست که باید کاملا از لیزر موهای زائد خود صرف نظر کنید. اگر می خواهید موهای خود را در نواحی زیر بغل، پاها، بیکینی و سایر نواحی بدن از بین ببرید، شاید ملانین موجود در فولیکول های مو این نواحی به میزان کافی موجود باشد؛ پس هنوز هم می توانید از لیزر استفاده کنید!آیا لیزر موهای زائد روی موهای قرمز تاثیر می گذارد؟
لیزر موهای زائد یکی از هیجان انگیزترین پیشرفت های زیبایی در عصر حاضر است، اما برخی از افراد ممکن است باور نکنند که می تواند برای آنها هم موثر باشد. درست است که درمان های لیزر همیشه روی موهای سفید و روشن تأثیر نمی گذارند. با این حال، همه موهای بدن مثل هم نیستند!
ممکن است شنیده باشد که افرادی با موهای قرمز، "کاندید" خوبی برای لیزر نیستند. این موضوع همیشه درست نیست، و لیزر کندلا الکس می تواند روی موهای قرمز در برخی نواحی بدن کار کند. این که آیا شما کاندید مناسبی برای لیزر موهای زائد هستید یا خیر، به تراکم موهای بدن، رنگدانه موهای ناحیه مورد نظر و رنگ پوست شما بستگی دارد.
علت عدم اثربخشی لیزر موهای زائد روی موهای قرمزاین است که پرتوهای پرانرژی از نور که برای از بین بردن مو استفاده می شود؛ در واقع بر اساس تضاد بین رنگ مو و پوست عمل می کنند. در واقع لیزر کندلا الکساندرایت رنگدانه های ریشه مو را جدا می کند و آن را هدف قرار می دهد تا با گرم شدن و از بین رفتن موها، لایه های اطراف پوست آسیب نبیند. وقتی لیزر در تشخیص رنگدانه مو از پوست مشکل داشته باشد، این عمل به درستی انجام نمی شود!
لیزر موهای زائد روی موهای تیره در تضاد با پوست روشن بهتر عمل می کند زیرا لیزر به راحتی توسط رنگدانه تیره در مو جذب می شود. مشکلی که برای افراد با موهای قرمز وجود دارد این است که رنگ موهای بدن آنها به پوستشان نزدیک است و لیزر نمی تواند تفاوت بین آنها را تشخیص دهد؛ بنابراین احتمال آسیب دیدن پوست افزایش می یابد. اما اگر پوست خیلی روشنی داشته باشید؛ احتمال تاثیرگذاری لیزر وجود خواهد داشت.

افراد با موهای قرمز برای لیزر موهای زائد خود چه کار باید بکنند؟

بهتر است کسانی که موهای قرمز دارند و از روشهای تکراری مثل تیغ و موم نیز خسته شده است، یک جلسه مشاوره با متخصص پوست داشته باشند. برای بسیاری از افراد حتی با موهای قرمز لیزر موهای زائد می تواند در نواحی خاصی از بدن مؤثر باشد. اگر موهای برخی از نواحی بدن از پوست اطراف تیره تر باشند، لیزر کندلا الکس می تواند کاملاً مؤثر عمل کند. از آنجا که موهای قرمز به دلیل نداشتن رنگدانه، انرژی کمتری جذب می کنند، به احتمال زیاد نسبت به افرادی که موهای تیره تری دارند، نیاز به جلسات درمان بیشتری برای کاهش دائمی موهای زائد بدن می باشد.
البته حذف موهای زائد با لیزر کندلا الکساندرایت برای تمام افرادی که موهای قرمز دارند؛ امکان پذیر نیست. اما افرادی که موی قرمز تیره تر یا موهای ضخیم تری داشته باشند، لیزر کندلا الکس می تواند روی آنها تاثیر گذار باشد. به طور کلی، حداقل 5 جلسه درمان با لیزر برای رسیدن به حداکثر کاهش در رشد مو لازم است، هرچند برای حذف موهای روشن و نازکتر ممکن است چند جلسه بیشتر طول بکشد.
انجام لیزر موهای زائد برای افرادی با موهای قرمز امکان پذیر است! فکر نکنید فقط به این علت که بدن شما ملانین کمتری تولید می کند، باید از تیغ استفاده کنید. یک متخصص لیزر حرفه ای باید بتواند وضعیت شما را ارزیابی کند و به شما مشاوره های مناسبی بدهد.
چگونه می توان از موهای سفید صورت خلاص شد؟
با بالا رفتن سن، افزایش مقدار موهای سفید روی صورت کاملا طبیعی است. روند پیری سطح ملانین بدن را کاهش می دهد، یعنی رنگدانه ای که باعث ایجاد رنگ پوست و مو می شود. موهای سفید یا خاکستری به رشد خود ادامه می دهند به طوریکه بعد از یائسگی، بسیاری از خانمها موهای سفید بیشتری روی صورت خود می بینند و مردان نیز با افزایش سن موهای سفید بیشتری روی گوش ها و ابرویشان رشد میکند. برای از بین بردن موهای سفید صورت، می توانید از همان روشهای قدیمی استفاده کنید.
شیو کردن: پوست را با آب گرم تر کنید و سپس یک کرم اصلاح کننده مرطوب کننده را به ناحیه بزنید. برای اصلاح موهای صورت از تیغ استفاده کنید. تیغ را در جهت رشد مو بکشید تا صورت خود را زخم نکنید. رشد مو همچنین با افزایش سن کند می شود به طوری که زمان بیشتری تا اصلاح بعدی طول می کشد.
بند انداختن: برای از بین بردن موهای سفید می توانید از بند انداختن استفاده کنید. چون بند انداختن، موها را از ریشه بیرون می کشد، حدود سه تا هشت هفته طول می کشد تا دوباره رشد کند. البته برای جلوگیری از عفونت مطمئن شوید که موچین یا نخ بند با الکل ضدعفونی شده اند.
کرم موبر: موها را با یک کرم موبر از بین ببرید. کرم ساقه مو و بخشی از ریشه را حل می کند و حدود دو هفته طول می کشد تا مو دوباره رشد کند. کرم را روی موها بمالید و طبق دستورالعمل محصول برای مدت زمان توصیه شده منتظر بمانید. کرم و موها را با یک پارچه گرم پاک کنید. اگر پوست شما حساس است ابتدا روی یک بخش کوچک از پوست کرم را تست کنید.
الکترولیز: برای دریافت درمانهای الکترولیز برای از بین بردن دائمی موهای ناخواسته به یک متخصص پوست مراجعه کنید. در روش الکترولیز، یک سوزن نازک به هر شافت مو وارد می شود و جریان برق از طریق سوزن شلیک می شود تا ریشه را از بین ببرد. در حالی که این راه حل به نظر دائمی می رسد، موهای سرسخت ممکن است نیاز به درمان اضافی داشته باشند. این روش زمان بر است؛ به طوریکه رفع موهای سفید پشت لب می تواند 10 ساعت طول بکشد. عوارض جانبی شامل تغییر رنگ پوست در اطراف نقطه درمان شده و در موارد نادر، زخم شدن است.
لیزر کندلا الکس: در حالی که لیزر موهای زائد یکی از موثرترین روش های از بین بردن موهای ناخواسته است و این روش به طور گسترده ای در دسترس است، اما لیزر مو برای از بین بردن موهای زائد تاثیری ندارند. لیزرها روی موهای تیره بهتر کار می کنند. گرچه کرم های موضعی وجود دارند که می توانند قبل از لیزر ساقه مو را تیره تر کرده و اثر بخشی آن را افزایش دهند؛ اما نمی توان انتظار داشت که لیزر مو در کاهش رشد مجدد موهای سفید اثر گذار باشد.

آیا لیزر موهای خاکستری را از بین می برد؟

لیزر موهای زائد روی موهای سیاه یا قهوه ای تیره موثر است. اگر موهای خاکستری، سفید، بلوند یا قرمز دارید، همانطور که اشاره شد می توان آنها را با روش های جایگزین درمان کرد. دلیل عدم رفع موهای خاکستری با استفاده از لیزر این است که لیزر رنگدانه موها را هدف قرار می دهد و رنگ های دیگر مو مثل سفید و خاکستری به اندازه کافی تیره نیستند که یک پرتوی نور لیزری بتواند جذب آنها شود.

پیشرفت تکنولوژی لیزر برای حذف موهای سفید

موهای سفید به دلیل عدم وجود ملانین در فولیکول مو، در برابر هر نوع فناوری مبتنی بر نور مقاوم هستند. بسیاری از پروتکل های درمانی روی دستگاههای لیزر مو امتحان شده اند، اما هیچ یک از آنها درمانی مؤثر نبوده است.
روش های دیگر حذف موهای زائد مانند الکترولیز نیز می تواند به شما برای کاهش دائمی موهای زائد کمک کند. هرچند نتایج دائمی این روشها به اندازه لیزر کندلا الکس نیست؛ اما الکترولیز می تواند به طور موثری از بازگشت موهای درمان شده جلوگیری کند.
متاسفانه، حذف موهای زائد با الکترولیز بسیار طولانی است، زیرا مستلزم درمان تک تک موهاست. درصورتیکه لیزر موهای زائد می تواند چندین مو را به طور همزمان هدف قرار دهد، بنابراین در صورتیکه تمام موهای بدن شما سفید یا خاکستری نشده بهتر است یک دوره لیزر موهای زائد با لیزر کندلا الکس و الکترولیز را با هم ترکیب کنید. به این ترتیب می توانید توسط الکترولیز تمام موهای سفید و خاکستری را که توسط لیزر تحت تأثیر قرار نمی گیرد، کاهش دهید و سایر نواحی بدن را که موهای تیره تری دارند های در یک بازه زمانی کوتاهتر با لیزر کندلا الکساندرایت درمان کنید.
توصیه می کنیم با یک متخصص مشورت کنید، آنها می توانند هر روش درمانی را توضیح دهند و همچنین تشخیص دهند که آیا موهای سیاه به اندازه کافی ضخیم هستند که با لیزر کندلا الکس قابل درمان باشند یا خیر.
پیشرفت تکنولوژی لیزر برای حذف موهای زائد نیز به طراحی دستگاههایی منجر شده که هر دو روش درمان الکترولیز و لیزر الکساندرایت را در یک دستگاه ترکیب کنند تا اپراتور لیزر بتواند با تنظیمات خاص، روند درمان را برای هر ناحیه از بدن بیمار تعیین کند. 

مشاوره رایگان

نظرات کاربران

  • 1398/12/06
    1 2

    ۶ جلسه رفتم لیزر اما تاثیری نکرده روصورتم الان هم نصفش سفید شدن چکار کنم

    • 1398/12/08
      1 0

      سلام نوع دستگاهی که باهاش لیزر کردید مهمه. و لیزر، روی اون قسمت از موهاتون که سفید شده دیگه تاثیری نمیزاره.

    • 1399/04/01
      1 0

      ی دکتر عالی توی اصفهان میشناسم که با روش الکترولیز موهای سفید تمام بدن را کاملا از بین میبره ــ من که تا یادش بیافتم ، دعا بجونش میکنم که خیلی منو با حذف دائم موهای زائد سفید صورت و زیر بغل خوشحال کرد.

    • 1399/04/04
      1 0

      سلام بله لیزر الکترولیز برای از بین بردن موهای سفید بکار میره.

    • 1399/04/06
      1 0

      سلام امکانش هست نام پزشک مذکور را ارائه دهید؟ پزشک معالج الکترولیز

  • 1399/04/06
    1 0

    سلام امکانش هست نام پزشک مذکور را ارائه دهید؟ پزشک معالج الکترولیز

    • 1399/04/07
      1 0

      سلام متاستفانه دستگاه الکترولیز موجود نداریم.

  • 1399/04/11
    1 0

    لیزر صورت

  • 1399/06/18
    4 1

    سلام من ی جلسه لیزر روی موهای چانم انجام دادم خیلی خوب بود و خیلی کم شدن اما چندتا از موهاش سفید شدن بعد از لیزر سفید شدن حالا باید چیکار کنم؟ادامه بدم جلسات رو یا نه با موی سفید چیکار کنم ؟

    • 1399/06/18
      1 0

      سلام میتونید ادامه بدید اما لیزر رو موهای سفید تاثیری نداره. باید واسه موهای سفیدتون الکترولیز کنید. بهتره با پزشک مرکز لیزرتون مشورت کنید.

  • 1399/07/16
    1 2

    سلام،من یک جلسه لیزر برای موهای زائد با دستگاه الکس انجام دادم ولی هیچ تاثیری نداشته،موهای من روشن هستن و به قرمزی میزنه،بنظر شما ادامه بدم؟ایا دستگاه الکترولیز تاثیر داره؟

    • 1399/07/16
      1 0

      سلام 1 جلسه زوده واسه تصمیم گیری نتیجه ی لیزر اما رو موهای روشن مثل بور و سفید لیزر تاثیری نداره. واسه موهای روشن از الکترولیز استفاده میشه.

  • 1399/08/07
    1 0

    الکتولیز روی صورت اصلن خوب نیس چون جای اون چال میشه و میمونه

  • 1399/09/02
    1 0

    آرع من قبله یه جلسه الکترولیز انجام دادم هم دزد داشت هم تا مدتها جای سوزنا رو صورتم بود و جای سوزنا زخم شده بود و برای مدتی چال افتاده بودن ک ب مرور زمان رفع شد من تو یه جلسه این عوارض رو دیدن وای ب حال اونی ک بیشتر میره

  • 1399/11/04
    1 0

    سلام.یه نفر تومتن پاسخ به نظراتتون نوشته یه دکتر تواصفهان هستش همونو خواستم.... برای موهای سفید ...ممنون

  • 1399/11/04
    1 0

    سلام یه نفر تو نظراتتون نوشته که دکتری در اصفهان هستش برای موهای سفید ادرسشونو خواستم....ممنون...

  • 1399/11/08
    1 0

    سلام من بعداز ۵ جلسه لیزر موهای یه قسمتی از بدنم سفید شده.بعداز لیزر سفید شد.حالا چیکار باید بکنم .چون میگین لیزر رو سفید اثر نداره.قبل لیزر سیاه بود.لطفا راهنماییم کنین

  • 1399/11/18
    1 1

    من موهای روی صورتم سفیده وروی چونه موهای زاید سفید دارم ایا با لیز از بین میرد تا الان سه جلسه رفتم ولی فایدهای نداشته به نظر شما ادامه بدم یا فایده ای ندارد راه دیگری برای موهای زاید سفید وجود دارد یانه

  • 1399/12/14
    1 0

    با سلام خدمت شما من مدتیه موهای صورت و بغل سر شروع به سفیدی کرده میخواستم بدونم میشه سفیدی های بوجود آمده را ازبین برد

  • 1399/12/30
    1 0

    با سلام من جلسه دوم رو گذرندم مو صورتم سفید رنگ یا جوگندمی هست پزشکم نظرش این هست که بادستگاه الکساندر یت دو هزار بیست یک می تونید از شر مو سفید صورت خود خلاص شوید لطفا نظر بدین ممنون میشم

    • 1400/01/25
      1 0

      س میخواستم بدونم دکتری هست برای سفیدی مو یانه چون خیلی زجرمیکشم

  • 1400/01/31
    1 0

    سلام من ۳جسله صورتم الیزرکردم متاسفانه موهای چانم سفید شد ازقبلم بیشترشدچکارکنم ممنونم راهنمای کنی

  • 1400/01/31
    1 0

    سلام اگه ۸جسله الیزرانجام بدم ازشر موهای چانه م راحت میشم لطفان راهنمایم کنی چون جلسه ی سوم انجام دادم

  • 1400/02/01
    1 0

    با سلام من 20 درصد ریشام سفید شده چیکار کنم خلاص بشم 32 سالمه

  • 1400/02/01
    1 0

    لطفا آدرس دکتر اصفهان رو بگین . برای الکترولیز

  • 1400/02/17
    1 0

    سلام موهای صورتم خاکستری شده یک جلسه با دستگاه الکساندر سوزاندم میخوام ادامه بدهم اگر از بین نمی روند آیا نازک تر میشوند تا جلسه ادامه بدهم برای موهای سیاه چند جلسه باید رفت

  • 1400/04/18
    1 0

    من‌شصت‌جلسه‌الکترولیزکردم‌کل‌صورتم‌الان‌هفتاددرصدصورتم‌خالی‌ازموشد‌ولی‌یه‌مقدارزخم‌سطحی‌انتهای‌چانه‌باقی‌گذاشته

  • 1400/11/04
    1 1

    سلام میگن یه دستگاه اومده برای رفع موهای سفید زاید چانه من میخوام برم نتیجه شو بهتون اطلاع میدم

نظر خود را درباره مطلب بالا بیان کنید