ژل مخصوص لیزر: بهترین ژل خنک کننده برای لیزر موهای زائد

تاریخ انتشار - ۲۱ بهمن ۱۳۹۸

برای اینکه بدانید ژل مخصوص لیزر چیست و بهترین ژل خنک کننده برای لیزر موهای زائد کدام است؛ ابتدا باید با روش های خنک کننده دستگاه لیزر آشنا شوید. چون ژل مخصوص لیزر فقط در دستگاههای مجهز به خنک‌کننده تماسی مانند لیزر دایود مورد استفاده قرار می گیرد.

 روش های خنک کننده دستگاه لیزر مو

دستگاه لیزر موهای زائد از روش های خنک کننده مختلفی قبل، بعد و حین جلسات لیزر مو استفاده می کنند که به این روش ها به ترتیب پیش خنک سازی، پس خنک سازی و خنک سازی موازی می گویند. تمام روش های خنک سازی لیزر به دو دسته خنک کننده تماسی و خنک کننده غیر تماسی تقسیم می شوند. اکثر دستگاه های مجهز به خنک کننده تماسی از مواد فعال مانند مس یا غیرفعال مانند ژل خنک کننده یا یخ استفاده می کنند. در دستگاههای لیزر مجهز به خنک کننده تماسی مانند لیزر دیود، بافت پوست از طریق هدایت حرارت از پوست به وسیله خنک کننده یا ماده ای که مستقیماً روی پوست مالیده شده مانند ژل مخصوص لیزر، خنک می شود. خنک کننده های غیر تماسی مانند اسپری کریوژن یا هوای سرد که در دستگاه لیزر مو کندلا مورد استفاده قرار می گیرند؛ حرارت را به طور فعال از بافت ها به سیستم خنک کننده منتقل می کنند.

کاربرد  ژل لیزر موهای زائد

از چندین دهه پیش زمانی که لیزر موهای زائد برای اولین بار وارد بازار شد استفاده از یخ یا ژل های خنک کننده بسیار متداول شد. در عمل، از این ژل ها برای بی حس کردن ناحیه ای که قرار است لیزر شود؛ استفاده می‌شود تا تورم بعد از لیزر موهای زائد را کاهش دهد. معمولا استفاده از ژل مخصوص لیزر در دستگاه های مجهز به خنک کننده تماسی در نواحی مانند گردن یا گونه توصیه می شود تا درد و ناراحتی بیمار حین لیزر موهای زائد کاهش یابد. معمولاً ژل مخصوص لیزر 10 تا ۱۵ دقیقه قبل از شروع درمان روی ناحیه مورد نظر مالیده می شود و دمای سطح پوست تا حدود ۱۲ درجه سانتی گراد بعد از ۱۰ ثانیه که ژل مالیده شد؛ پایین می آید. بهتر است ژل به صورت دستی روی ناحیه مورد نظر مالیده شود. 

معایب لیزر با ژل

از بین روش های خنک کننده، لیزر با ژل بیشترین درد و ناراحتی را به علت استفاده از روش خنک کننده بسیار سطحی به دنبال خواهد داشت. قبل از لیزر موهای زائد، معمولاً پد ژل هیدروکلوئید یکبار مصرف و استرلیزه شده که از قبل در یخچال گذاشته شده؛ روی ناحیه ای که قرار است لیزر شود قرار می گیرد. ژل پد تا ۸ درجه سانتی گراد دمای ناحیه مورد نظر را کاهش می دهد و زمانی که روی پوست قرار می گیرد تا ۱۵ ثانیه دمای بدن را به زیر ۲۵ درجه سانتیگراد می رساند اما متاسفانه این دما برای جلوگیری از احساس سوزش حین لیزر موهای زائد یا تورم بعد از آن کافی نیست. به همین علت ژل مخصوص لیزر موهای زائد کاربرد چندانی ندارد و با پیشرفت تکنولوژی از روش‌های خنک کننده غیر تماسی مانند اسپری کریوژن استفاده می‌شود که دمای پوست را به صفر درجه سانتی‌گراد می رساند که می‌تواند منجر به انقباض رگهای خونی زیر پوست شود و در نتیجه جذب انرژی توسط هموگلوبین (haemoglobin) به حداقل می‌رسد و التهاب بعد از لیزر را کاهش می دهد.
از دیگر معایب لیزر با ژل می توان به محدود بودن ناحیه ای که خنک شده تا اندازه‌ای که ژل پد روی آن قرار گرفته؛ اشاره کرد. به همین علت لیزر با ژل برای نواحی وسیع مانند کمر یا پا ها مورد استفاده قرار نمی گیرد چون اثربخشی چندانی ندارد و درد و ناراحتی بیمار را چندان کاهش نمی دهد و اعمال آن روی پوست بخصوص برای اپراتور لیزر زمان بر است.
از طرف دیگر وجود ژل موجب منحرف شدن اشعه لیزر و عدم تمرکز آن روی فولیکول مو می شود که در نتیجه بازدهی درمان را کاهش خواهد داد. از دستگاه هایی که نیاز به ژل مخصوص لیزر موهای زائد دارند مانند لیزر دیود این روزها کمتر استفاده می شود و دستگاه هایی که از سیستم خنک کننده غیر تماسی استفاده می‌کنند مانند لیزر کندلا الکساندرایت طرفداران بیشتری پیدا کرده است.

آیا برای لیزر موهای زائد ژل مخصوص مورد نیاز است؟

دستگاه های پیشرفته امروزی مانند کندلا الکس که مجهز به سیستم خنک کننده اسپری کریوژن یا هوای خنک هستند؛ به علت استفاده از تجهیزات غیر تماسی نیازی به ژل مخصوص لیزر ندارند. اما در صورتی که از انواع قدیمی تر دستگاه های لیزر مانند لیزر مو دایود استفاده شود که مجهز به سیستم خنک کننده تماسی هستند؛ پیش از شروع جلسات لیزر باید از ژل پد های مخصوص استفاده شود تا حرارت ازطریق هندپیس دستگاه به ژل منتقل شده و به پوست آسیبی نرساند و درد و ناراحتی بیمار کاهش یابد.
نوع دیگری از ژل های خنک کننده مانند ژل آلوورا بعد از لیزر موهای زائد روی پوست مالیده می شوند تا هم رطوبت رسانی به پوست را افزایش دهند و هم با خنک کردن ناحیه لیزر شده تورم، قرمزی، درد و سوزش را کاهش دهند.

بهترین ژل خنک کننده بعد از لیزر موهای زائد چیست؟

یکی از روش های مراقبت از پوست بعد از لیزر موهای زائد استفاده از ژلهای خنک کننده  است.  بهترین ژل خنک کننده بعد از لیزر موهای زائد، ژل آلوورا یا ژل هایی بر پایه آلوورا است که توسط شرکت‌های دارویی مختلف تولید شده و در داروخانه ها موجود است. هرچقدر پوست شما بعد از لیزر سالم تر باقی بماند؛ نتیجه و بازدهی لیزر موهای زائد بهتر خواهد بود و به همین علت متخصص لیزر معمولاً استفاده از ژلهای خنک کننده و ترمیمی را بین جلسات لیزر و بعد از هر جلسه درمانی توصیه می‌کند تا به ترمیم و خنک سازی پوست کمک کرده و رسیدن به نتایج بهینه را به حداکثر برساند.
یکی از ژل هایی که این روزها توسط متخصصین لیزر توصیه می شود؛ ژل خنک کننده اسموت اسمارت (SmoothSmart) است که برای خنک نگه داشتن پوست و کاهش درد و سوزش بیمار بعد از لیزر موهای زائد مورد استفاده قرار می گیرد. در این ژل از گیاهان مختلفی استفاده شده که خواص ضد التهابی دارند و می توانند حساسیت پوست را بعد از لیزر مو تا حد قابل توجهی کاهش دهند.

مزایا استفاده از ژل خنک کننده بعد از لیزر

کاهش حساسیت پوست 
کاهش تورم و التهاب پوست 
کاهش درد و ناراحتی بیمار 
عدم نیاز به شستشو بعد از استفاده 
خنک کردن پوست و کاهش قرمزی

چگونه باید از ژل خنک کننده بعد از لیزر مو استفاده کرد؟
معمولاً توصیه می شود که بلافاصله بعد از اتمام جلسه لیزر، ژل خنک کننده روی پوست ناحیه لیزر شده مالیده شود تا از ایجاد التهاب و تورم جلوگیری شود. همچنین بیماران می‌توانند بعد از مراجعه به منزل هر زمان که احساس سوزش یا درد داشتند از ژل های خنک کننده روی پوست خود بمالند. در صورتی که لیزر مو با استفاده از دستگاه های مجهز به خنک کننده غیر تماسی مانند لیزر کندلا الکساندرایت انجام گیرد معمولا عوارض جانبی مانند تورم و قرمزی بعد از لیزر مو بیش از ۲۴ ساعت ادامه نخواهد یافت و استفاده از ژل خنک کننده طی این مدت می تواند موثر باشد. اکثر بیمارانی که با لیزر کندلا الکس اقدام به حذف موهای زائد نموده اند نیازی به استفاده از ژل خنک کننده بعد از لیزر نداشته‌اند با این وجود به علت جلوگیری از خشک شدن پوست و حفظ سلامتی آن توصیه می‌شود که از ژل های خنک کننده و مرطوب مانند ژل آلوورا در نواحی لیزر شده به طور مداوم استفاده شود.

استفاده از ژل آلوئه ورا بعد از لیزر موهای زائد چه تاثیری دارد؟

استفاده از ژل آلوئه ورا بعد از لیزر موهای زائد در کاهش دمای پوست اثربخشی و عدم مشاهده عوارض جانبی بعد از لیزر موثر است. به همین علت است که اکثر متخصصین پوست و مو توصیه می کنند که بیماران در فصل زمستان اقدام به لیزر موهای زائد نماید و معمولاً در این فصل سال مراجعه به کلینیک ها برای لیزر مو بسیار بیشتر است. حقیقت این است که در این فصل سال پوست کمتر در معرض آفتاب قرار می گیرد و بیماران نیز لباس بیشتری می پوشند و پوست آنها آفتاب سوخته یا برنزه نخواهد شد. همچنین چون در فصل زمستان، دمای بدن پایین تر است و پوست خنک تر می باشد؛ عوارض جانبی بعد از لیزر مو نیز کمتر مشاهده خواهد شد. البته عوارض جانبی لیزر مو و عوامل مختلفی مانند رنگ پوست، رنگ مو و میزان کوتاه یا بلند بودن موهای روی پوست نیز بستگی دارد. اما هرچه دمای پوست پایین تر باشد و اصطلاحا پوست خنک باشد؛ احتمال مشاهده تورم و التهاب پوست بعد از لیزر موهای زائد کاهش پیدا می‌کند. یکی از دلایل استفاده از ژل آلوئه ورا بعد از لیزر مو نیز پایین آوردن دمای پوست و جلوگیری از مشاهده دو واکنش التهابی یعنی اریتما Erythema  (التهاب کلی پوست) و ادما Edema (کاهش تورم در محل رویش مو) است که موجب خارش و سوزش در پوست خواهند شد. با استفاده از ژل آلوئه ورا نه تنها دمای پوست کاهش پیدا میکند و بیمار احساس راحتی و آسایش بیشتری خواهد داشت بلکه پوست بعد از لیزر مو شاداب تر و لطیف تر خواهد شد.

 چرا متخصص ژل آلوورا را بعد از لیزر موهای زائد توصیه می کند؟

ژل آلوورا علاوه بر خاصیت خنک کردن پوست، در ترمیم و ضدعفونی کردن پوست نیز موثر است. با توجه به خواص فوق‌العاده‌ی ژل آلوئه ورا، متخصصین روز به روز استفاده از آنرا بیشتر به بیماران بعد از لیزر مو توصیه می کنند چون می‌تواند به احیای دوباره پوست و جلوگیری از بروز عفونت بعد از لیزر مو و کاهش عوارض جانبی مانند التهابات کمک کند.

مزایا استفاده از ژل آلوورا بعد از لیزر مو

ژل آلوئه ورا به عنوان یک ضدعفونی کننده طبیعی عمل می کند چون ماهیتا توانایی مقابله با باکتری را دارد. 
استفاده از ژل آلوئه ورا بعد از لیزر موهای زائد به رشد سلولها و احیای پوست کمک خواهد کرد. 
خواص ضد التهابی ژل آلوورا به کاهش عوارض جانبی بعد از لیزر مو کمک میکند. 
ژل آلوئه ورا می تواند پوست را مرطوب کرده و آنرا بعد از لیزر مو نرم و صاف نماید.

از کدام نوع ژل آلوورا بعد از لیزر موهای زائد استفاده کنیم؟

اگر می‌خواهید از تمام مزایای ژل آلوورا بعد از لیزر مو بهره ببرید و هیچ کدام از خواص آن را از دست ندهید؛ تمام متخصصین پوست و مو توصیه می‌کنند که از ژل های طبیعی با خلوص صددرصد آلوورا استفاده کنید. به این ترتیب محصولاتی که از آلوورا خالص به شکل پماد، ژل یا کرم ساخته شده‌اند می‌توانند از پوست محافظت کرده و به ترمیم و احیای آن کمک کنند. بسیاری از شرکتهای دارویی، ژل آلوئه ورا را مستقیماً از برگهای آن استخراج کرده و طی فرآیندهای تولید و کشت طبیعی، ژل های ماندگار با خواص فوق العاده تولید می کنند. این نوع ژل های خالص، تمام خواص گیاه آلوئه ورا را در خود دارد و بهترین روش رفع التهاب و تورم و ترمیم و احیای پوست بعد از حذف موهای زائد با لیزر می باشد.

چگونه از ژل آلوورا استفاده کنیم؟

استفاده از ژل آلوورا بسیار ساده است. می توانید به هر میزانی که بخواهید و هر زمان که نیاز داشته باشید آن را روی ناحیه لیزر شده بمالید و به آرامی ماساژ دهید تا جذب پوست شما شود. با استفاده از ژل آلوئه ورا بعد از لیزر مو احساس سوزش و ناراحتی و تورم روی پوست خود نخواهید کرد و پوست شما به تدریج سالم، بدون مو و صاف به نظر خواهد آمد.




مشاوره رایگان

نظرات کاربران

  • 1399/09/16
    3 6

    من لیزر میرم قبل اینکه لیزر انجام بشه بدن رو باژلهایی که میریم هنگام سونگرافی میزنن ازاون ژلها استفاده میکنن مشکلی نداره

    • 1399/11/14
      1 0

      نه این کار باعث میشه بدن احساس سوزش نکنه

    • 1399/11/15
      1 0

      اون ژلها خواص روشن کنندگي ندارن فقط واسه خنک کردن پوست وراحتي کارشون ميزنن،بعداز ليزر حتما از ژل الورا استفاده کن چون الورا خاصيتش واقعا عالیه

  • 1400/01/27
    1 0

    عالی بود🙏

  • 1400/01/27
    1 3

    من جلسه اول لیزر رفتم بدنمبا ژل کاملا خیس کردن بعد دستگاه کشیدن روش ولی بعداز چهار روز کل موهای بدنم بیرون اومده دلیلش چیه

    • 1400/03/31
      1 0

      مشکلی نداره بعد یک الی دوهفته موها ریزش پیدا میکنه

  • 1400/04/03
    1 1

    سلام، من امروز اولین جلسه لیزر برای کل پاهام رفتم و با اینکه ژل زده بود ولی بشدت درد داشت. علت این درد چیست؟آیا طبیعیه؟

  • 1400/04/14
    1 0

    میگن لیزری که با استفاده از ژل هست خوب نیست و جواب نمیده . من ۸ جلسه رفتم هنوز هم بدنم مو داره باید جای دیگه برم ؟؟

    • 1400/07/25
      1 0

      قبلا از دادن هزینه برای لیزر اطمینان حاصل کنید که مشکل هورمونی تیروئید کیست تخمدان نداشته باشید

    • 1400/08/02
      1 0

      سلام خوبان ژل مو. بزنم اصل و دوستان عزیزی خیلی عالی

    • 1401/08/15
      1 0

      عزیزم با چه دستکاهی لیزذ انجام دادی کدوم شهری گلستان اکه هستی من درخدمتم با ضمانت جوابدهی بعد 8جلسه

  • 1400/05/17
    1 0

    سلام اسم ژل که قبل از لیزر انجام میشه میشه معرفی کنید ممنون از شما

  • 1400/06/05
    2 1

    سلام .درسته که میگن دستگاهی که با ژل باشه موهاش نمیره؟

    • 1401/06/30
      1 0

      بله من ۱۱جلسه رفتم.جواب نداد محبور شدم باکندلا برم

    • 1401/10/05
      1 0

      مراجعه كنندگان من همشون راضي هستن درد نداره دستگاه هم پارسال خريداري شده

  • 1400/06/23
    1 1

    سلام ببخشید موقع انجام لیزر،،ژل روی مانتو مشکی ریخته ..هر چی میشورم پاک نمیشه .چه راه حلی دارین واسه از بین بردن جای ژل رو لباس؟؟؟ممنون میشم راهنماییم کنید

    • 1402/11/29
      0 0

      وای منم رو لباسم ژل ریخته سبز چجوری پاک کنم لطفا بگین

  • 1400/07/25
    1 0

    سلام من خالهایی پشت دستام داشتم اونا رو لیزر کردم دکتر نگفته ولی ژل آاوورا هم خوبه بزنم ؟

  • 1400/08/20
    1 0

    من اولین بار کلینیک رفتم از ژل استفاده نکردن و وقتی لیزر پشت لبم انجام شد دوهفته طول کشید تا مو رویش کنه اما جلسه بعدی کلینیک دیگه رفتم و از ژل روی دستگاه استفاده کردن و درعرض ۴روز موهای پشت لبم کلا دراومد و گفتن میریزه ب مرور زمان.بنظر شما دستگاهی ک موهای پشت لبمو سوزوند بهتر یا دستگاهی ک میگن ب مرور ریزش میگیرم؟

  • 1400/08/22
    2 0

    سلام من کیست تخمدان دارم و دکتر گفت مشکلی نداره که لیزر کنی

    • 1401/10/05
      1 0

      مشكل نداره اما كيست سينه اگه داشته باشي نبايد ليزر كني

  • 1400/08/28
    1 0

    سلام من یک جلسه لیزررفتم بادستگاه خنک کننده، اصلادردنداشت، به نظرتون جواب دهی داره

  • 1400/11/16
    1 0

    من امروز رفتم لیزر بهم ژل رو داد گف اینو با خودتون ببرید و بیارید حالا دیگ نیازم نیس چیکارش کنم؟

    • 1401/10/05
      1 0

      واقعا؟!

  • 1401/01/04
    1 0

    سلام من رفتم موهای بالای تفنگم لیزرکردم ژل هم نزدم سوزش نداشت وزودریخت پیش خانم دکترحمیداوی اهواز

  • 1401/02/27
    1 0

    من الان 6 جلسه رفتم لیزر کردم هم پاها وناحیه ممنونه ولی مجددا مو در میاد

    • 1401/10/05
      1 0

      بايد هشت جلسه رو تموم كني

  • 1401/03/09
    2 0

    سلام من میخوام برم لیزرکنم بعضی هامیگن لیزرباژل جواب نمیده دوباره درمیادموهاکسی که لیزرکرده ونتیجه خوبی گرفته میشه اسم وآدرس مطب روبده

    • 1401/06/21
      1 0

      سلام من ۷ جلسه فول رفتم کامل جواب داد

    • 1401/08/11
      1 0

      تهران اسلام شهر زرافشان خیابان حافظ جعفری مطب دکتر بیدی عالیه با ۴ بار رفتن جواب میگیری شمارش ۰۹۳۶۸۳۸۲۱۷۵

  • 1401/05/17
    1 0

    سلام من جلسه دوم لیزر پاهام رفتم اولین جلسه هیچ مشکلی نداشتم ولی دفعه بعدی خارش شدید گرفتم با دونه های زیر پوستی نمیدونم از چیه

    • 1401/10/05
      1 0

      از بهداشت كارشون اطمينان دارين

    • 1402/03/19
      1 0

      عزیزم زمانی که ریشه و ساقه مو هدف قرار میگیره، سوختگی و ریزش مو باعث میشه یک فضای خالی در لایه درم بوجود بیاد که این فضا برای بعضی از افراد ایجاد خارش و دون دون شدن میکنه

  • 1401/05/22
    2 0

    سلام من دوبار رفتم لیزربدون ژل ولی راه رفتنش خیلی دور بود الان منطقه خودمون رفتم لیزر باژل کدوم خوبه میشه راهنمایی کنید

    • 1401/06/30
      1 0

      اون لیزری که باژل باشه خوب نیست فقط با کندلا برو اگه میخوای جواب بگیری ،یکم هزینه بیشتره اما بهتره

  • 1401/09/29
    1 0

    کندلا چجوری والا سه جا برای لیزر رفتیم اما هیچچچچ

    • 1401/10/05
      1 0

      تشريف بيارين مطب ما ميتوني از كساني ك تشريف ميارين براي ليزر سوال كنيد

  • 1401/10/05
    2 0

    من تهرانپارس در ي مطب زير نطر پزشك با جديدترين دستگاه پلاتينيوم پلاس ليزر ميكنم و سوالي در مورد ليزر داشته باشين در خدمتم

  • 1402/02/04
    1 1

    من لیزر با دستکاه الکساندریت کوترا میرم ولی ژل میزنه چراا؟؟

  • 1402/09/07
    0 0

    من چند جلسه لیزر با ژل رفتم راضی نبودم امروز رفتم با کندلا بدون ژل ولی تمام پوستم سوخته وتورم داره خیلی میسوزه

  • 1402/09/12
    0 1

    سلام این ژله خنک کننده قبل لیزر ریخته روی پارچه رو چجوری پاک کنم؟؟ ممنون میشم جواب بدین

    • 1402/11/17
      0 0

      باید توی سرکه باشه وبعدش با برف بشوییم کاملا پاک نمیشه ولی خیلی بهتر میشه

نظر خود را درباره مطلب بالا بیان کنید