آیا لیزر موهای زائد ایمن است؟

تاریخ انتشار - ۲۸ مهر ۱۳۹۸

تفاوتی ندارد که می خواهید موهای زائد روی چانه، زیر بغل یا ناحیه بیکینی خود را لیزر کنید. در هر صورت موهای زائد هر ناحیه از بدن که شما را آزار می دهند را می توانید با لیزر کندلا الکس، طی چند جلسه درمان کنید. اما سوال مهم اینجاست که آیا حذف موهای زائد با لیزر کندلا الکس ایمن است؟
برای اطمینان از ایمن بودن لیزر مو بهتر است بدانید که لیزر چگونه کار میکند؟ برای چه کسانی مناسب است؟ و آیا هیچ گونه ضرر یا عوارض جانبی وجود دارد که به ایمن بودن آن شک کنید؟ برای یافتن پاسخ تمام این سوالات با ما همراه باشید:

اول از همه بهتر است بدانید لیزر موهای زائد چگونه کار میکند؟ 

فرایند لیزر موهای زائد با دستگاه کندلا الکساندرایت با استفاده از از انرژی بر پایه نور که هدف آن فولیکولهای مو موجود زیر پوست است؛ انجام می گیرد و موجب کاهش رشد موهای ناحیه درمان شده میشود.
می توان فرایند لیزر موهای زائد را به عنوان یک فرآیند کاهش دائمی موهای زائد در نظر گرفت چون نمی تواند ۱۰۰% موهای نواحی مختلف بدن را به طور کامل از بین ببرد اما تقریباً ۸۰ درصد از موهای ناحیه درمان شده به طور کامل رفع می شوند.
برخلاف آنچه که ممکن است تا به حال شنیده باشید لیزر موهای زائد را می توان برای هر نوع پوستی به کار برد. البته دستگاه کندلا الکس فقط برای پوست های روشن به کار می رود و اگر پوست شما تیره باشد بهتر است از دستگاه کندلا یگ استفاده کنید.

کدام دستگاه لیزر موهای زائد ایمن است؟

تیزر های مختلفی در بازار و سالن‌های آرایشی و مطب‌های متخصصین وجود دارد که فرایند حذف موهای زائد را انجام می‌دهند. برای اینکه تصمیم بگیرید کدام نوع لیزر برای شما بر اساس نوع پوست و نوع مویی که دارید مناسب است بهتر است با متخصص پوست و مو مشورت کنید.
لیزر کندلا الکس موثرترین و ایمن ترین لیزر موجود برای پوست های روشن و لیزر کندلا یگ موثرترین و ایمن ترین لیزر موجود برای پوست های تیره است. لیزر کندلا الکساندرایت سایت با لکه ای به بزرگی ۱۶ میلیمتر می تواند نواحی وسیع بدن مانند کمر یا پاها را در مدت زمان بسیار کوتاهی با ایمنی کامل درمان کند. لیزر کندلا یگ نیز با ایمنی کامل برای تمام پوست ها حتی پوست هایی که برنزه شده اند؛ نیز به کار می رود. البته باید به این نکته توجه کنید که حذف موهای روشن و نازک با دستگاه های لیزر مختلف بسیار مشکل است و تمام دستگاه های لیزر مو روی موهای تیره و ضخیم عمل می کنند.
یکی از اهداف طراحان لیزر مو عرضه دستگاهی است که بتواند در عین ایمن بودن حذف موهای زائد نواحی وسیعی بدن را با سرعت بیشتری انجام دهد. در حال حاضر تکنولوژی لیزر موهای زائد آن قدر پیشرفت کرده که می تواند پوست های بسیار تیره را نیز بدون عوارض جانبی خاص درمان کند. اما متأسفانه هنوز تکنولوژی لیزر مو به حدی نرسیده است که موهای بلوند، خاکستری یا سفید را نیز بتواند از بین ببرد.
اصلی ترین دلیل تاثیر اشعه لیزر کندلا الکس جذب شدن آن توسط پیگمنت ها یا رنگدانه های موجود در فولیکول مو است و چون موهای بلوند یا سفید چنین رنگدانه ای ندارند نمی توان آنها را با لیزر کندلا الکس یا کندلا یگ یا هر دستگاه لیزر مو دیگری درمان کرد.

آیا تعداد جلسات لیزر مو در اینم بودن آن موثر است؟

تعداد جلسات مورد نیاز برای رسیدن به بهترین نتیجه با دستگاه لیزر مو برای هر فرد متفاوت است چون چرخه رشد موهای افراد با هم دیگر تفاوت دارد و برای از بین بردن فولیکول های مو باید بتوان چرخه موها را در فاز آناژن توسط لیزر درمان کرد.
اکثر بیماران پس از ۳ تا ۵ جلسه در فاصله زمانی چهار تا هشت هفته ای به نتایج مطلوب برای حذف موهای زائد هر ناحیه از بدن دست پیدا می‌کنند. البته مشکل است که بتوان پیش از شروع جلسات لیزر تشخیص داد که بدن هر فرد چه واکنشی به لیزرمو نشان می دهد. طول مدت درمان با لیزر و کیفیت آن به ناحیه از بدن که می‌خواهد درمان شود و تخصص و تبحر تکنسین لیزر بستگی دارد.

چه نکاتی برای ایمن بودن لیزر مو باید رعایت شود؟

محافظت از چشم حین لیزر مو ضروری است. به منظور حفظ ایمنی چشم، تکنسین لیزر و بیمار باید از محافظ های چشم استفاده کنند و عینک های مخصوص را حین لیزر روی چشم ها بگذارند.
نکته دیگری که برای ایمن بودن لیزر موهای زائد باید رعایت کنیم قرار نگرفتن در معرض ذرات بخار یا دودی است که هنگام لیزر کردن ساتع میشود. این ریسک برای تکنسین هایی که لیزر انجام می دهند؛ بیشتر است. این ذرات بسیار کوچک هستند و می توانند راه تنفس را به طولانی مدت مسدود کنند. تمام تکنسین هایی که لیزر موهای زائد انجام می دهند باید از ماسک مخصوص استفاده کنند که ورود این ذرات ریز به مجاری تنفسی جلوگیری می کند. البته نیازی نیست که بیماران حین درمان از چنین ماسک هایی استفاده کنند.
ایمن بودن لیزر موهای زائد به مکانی که قرار است لیزر انجام دهید نیز بستگی دارد. بنابراین باید در انتخاب محل سالن آرایشی کلینیک لیزر موهای زائد انجام دهید؛ دقت کافی داشته باشید. بهتر است در خصوص تکنسین هایی که در آن کلینیک لیزر مو انجام میدهند نیز تحقیق کنید و مطمئن شوید که مجوزهای لازم برای انجام این کار را دارند و دوره های مخصوص لیزر مو کندلا الکساندرایت را گذرانده‌اند.
در حال حاضر سالن های آرایش و کلینیک های بسیاری لیزر مو را با هزینه‌ای بسیار ارزان تر از مطب های پزشکان انجام می‌دهند اما چون ایمنی لیزر مو مهمترین نکته ای است که باید به آن توجه کنید بهتر است حذف موهای زائد با لیزر کندلا الکساندرایت را توسط متخصص پوست و مو انجام دهید.
بسیاری از این سالن های زیبایی از فیلتراسیون های مناسب که از انتشار ذرات ریز و دوده هنگام انجام لیزر جلوگیری می‌کند؛ استفاده نمی‌کنند. همچنین دستگاه های شان را نیز به طور منظم سرویس نمی نماید و تمام این عوامل ممکن است موجب شود عوارض جانبی ناخواسته ای را تجربه کنید.
به منظور ایمن بودن لیزر مو باید تمام نکاتی که متخصص به شما توصیه کرده که پیش از آن را رعایت کنید را انجام دهید. این موارد شامل عدم به کار بردن روش هایی مانند اپیلاسیون، موچین و وکس پیش از جلسه لیزر مو است و همچنین شیو کردن موهای ناحیه ای که قرار است لیزر شود ۱ روز قبل از جلسه لیزر است چون لیزر فقط باید روی ریشه موهای زائد که داخل پوست قرار دارد؛ اثر کند.
همچنین بهتر است از غذاهای محرک حدود پنج روز پیش از لیزر موهای زائد مانند سیر، اسیدهای سالیسیلیک، پروکسی بنزوئیل و رتینوئید خودداری کنیم و داروهایی که حساسیت به نور ایجاد می‌کند نیز مصرف نکنید. حداقل یک هفته پیش از لیزر موهای زائد باید تمام این موارد را با متخصص لیزر مطرح کنید.
برای ایمن بودن لیزر مو با دستگاه کندلا الکس در صورتی که برنزه کرده اید حداقل باید دو هفته منتظر بمانید تا پوست شما به حالت طبیعی برگردد. چون لیزر، رنگدانه ها را هدف قرار می دهد در صورتی که رنگدانه بیشتری روی پوست شما موجود باشد؛ آسیب خواهد دید.
اگر از درد ناشی از لیزر مو می ترسید می توانید از تکنسین بخواهید که از کرم های بی حس کننده پیش از آغاز جلسات لیزر روی پوست بدن شما استفاده کند. البته لیزر کندلا الکس با دارا بودن سیستم های خنک کننده به کاهش درد ناشی از لیزر مو کمک خواهد کرد. البته احساس سوزش پس از انجام لیزر کاملاً طبیعی است. درد و ناراحتی حین لیزر موهای زائد با دستگاه کندلا الکساندرایت قابل تحمل است و معمولاً بیماران شکایت چندانی از آن ندارند.
برای ایمنی بیشتر لیزر مو باید نکات بعد از آن را نیز رعایت کنید. به این منظور باید بیش از حد نواحی از بدن تان را که قرمز یا متورم شده لمس کنید و ۲۴ ساعت بعد به طور کامل درمان خواهند شد. انجام کارهای عادی و روزمره بلافاصله بعد از لیزر موهای زائد مشکل ایجاد نخواهد کرد.
مهمترین نکته ای که باید به خاطر بسپارید این است که پوست شما بعد از لیزر مو به نور خورشید حساس می شود. بنابراین باید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت دو هفته خودداری کنید و در صورتی که مجبورید بیرون بروید حتما از کرم های ضد آفتاب با SPF بالا استفاده کنید. همچنین باید از مالیدن کرم های برنزه کننده به مدت ۷۲ ساعت خودداری نمایید.
"من می خوام لیزر موهای زائد انجام دهم اما از ایمن بودن آن می ترسم!" این جمله ای است که بسیاری از بیمارانی که به کلینیک  کندلا مراجعه می کنند؛ بیان می کنند. برخی دیگر نیز می گویند با اینکه می دانند لیزر موهای زائد نتایج بلندمدتی دارد اما از عوارض جانبی آن می‌ترسند و از ما می‌پرسند که لیزر کندلا الکس چقدر ایمن است؟
همه ما از بند انداختن، شیو کردن، اپیلاسیون یا لیزر برای حذف موهای زائد بدن خود استفاده می کنید. درست است که اپیلاسیون و بند انداختن یا شیو کردن روش های سریع، ارزان و راحتی هستند اما نتیجه آن ها موقتی است؛ بسیاری از زنان در نظر می گیرند که از روشهای دائمی تر مانند لیزر کندلا الکس استفاده کنند.
لیزر کندلا الکس از اشعه نور برای حذف موهای زائد طی فرآیندی که فتوترمولیز نامیده می شود؛ استفاده می کند. حرارت لیزر توسط رنگدانه ملانین موجود در ریشه متمرکز شده و موجب تخریب فولیکول مو می‌شود که از رشد مو در آینده جلوگیری خواهد کرد. هرچه مو تیره تر باشد و ملانین موجود در آن نیز بیشتر باشد؛ نور لیزر بیشتری جذب فولیکول مو شده و اثر آن بهتر خواهد بود. به همین علت لیزر مو برای افرادی که موی روشن، خاکستری و سفید دارند ایمن نیست و ممکن است به پوست آنها آسیب برساند.
چون مو در مراحل مختلفی رشد می کند باید چند جلسه لیزر درمانی انجام شود تا تمام موها در فاز آناژن قرار گرفته و توسط لیزر کندلا الکس درمان شوند. تعداد جلسات مورد نیاز به عوامل مختلفی بستگی دارد اما معمولا ۴ تا ۸ جلسه برای درمان یک ناحیه از بدن کفایت می کند. هر جلسه لیزر مو به عنوان یک روش دائمی شناخته می شود اما نمی توان تضمین کرد که تمام موهای بدن به طور دائمی از بین بروند بلکه لیزر فقط موجب کاهش ۸۰ درصدی رشد موها به طور دائمی شده و حدوداً سالی یکبار باید جلسه لیزر تکرار شود.
یکی از دلایلی که افراد فکر می کنند لیزر موهای زائد، ایمن نیست آسیبی است که ممکن است به پوست هنگام تخریب فولیکول های مو با جذب اشعه لیزر برسد. اما باید بدانید معمول‌ترین علائمی که پس از لیزر موهای زائد روی پوست مشاهده می شود؛ شامل قرمزی و تورم است که آسیبی به پوست نمی رساند و پس از چند روز خود به خود از بین می رود و گاهی اوقات نیز پوست در برخی نواحی، تیره تر و روشن تر شده و یا جوشها و کهیرهایی روی آن دیده می‌شود. این موارد بسیار نادر اتفاق می‌افتد و متخصص پوست و مو می تواند به راحتی شدت آنها را کاهش دهد تا از بین بروند. البته هرچه پوست تیره تر باشد احتمال بروز آسیب دیدگی آن بیشتر است. البته امروزه با طراحی دستگاه پیشرفته کندلا یگ، لیزر مو روی پوست های تیره نیز با ایمنی کامل انجام می گیرد.
صرف نظر از اینکه چه روشی را برای حذف موهای زائد خود انتخاب می کنید؛ بررسی ایمنی سادگی و سازگار بودن آن با نوع پوست نسبت به هزینه ای که می کنید؛ بسیار مهم است. چون عوارض جانبی لیزر موهای زائد تقریباً با روش های دیگر مانند اپیلاسیون تفاوتی ندارد بهتر است یک کلینیک مطمئن و یک تکنسین مجرب را انتخاب کرده و بدون ترس از ایمن بودن لیزر کندلا الکساندرایت جلسه لیزر موهای خود را شروع کنید.
اگر تصور می کنید که لیزر کندلا الکس برای پوست شما ایمن نیست و ممکن است آسیب هایی مانند زخم یا سوختگی ایجاد کند بهتر است از متخصص لیزر بخواهید که تنظیمات آن را به نحوی تغییر دهد که حداقل ریسک را داشته باشد. البته این را نیز در نظر داشته باشید که اگر لیزر توسط فرد بی تجربه ای که آموزش آن را ندیده انجام گیرد نه تنها مزایای لیزر مو را نخواهد داشت بلکه ممکن است آسیب جدی به پوست شما وارد شود.


مشاوره رایگان

نظر خود را درباره مطلب بالا بیان کنید